سینماسینما، حدیث جان بزرگی*
فیلم مستند بهارستان خانه ملت چنانچه از نامش پیداست به مجلس نمایندگان مردم ایران میپردازد و سیر تاریخ سیاسی ایران را از زمان امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار تا آغاز انقلاب اسلامی با برشهایی از تاریخ نشان میدهد؛ برشهایی که همگی با محوریت مجلس شورای ملی، به صورت زنجیروار در یک سیر زمانی قرار گرفتهاند و سندی تصویری از وضعیت مجلس و حوادث پیرامون آن از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی ارائه میدهد.
این مستند به قاعده تمام فیلمهای مستند تاریخی، برگهایی از تاریخ را با نشان دادن عکس، فیلم و صدا به مخاطب مینمایاند و مانند یک کتاب مصوَر و مصوَت تاریخی میماند که تماشایش جذاب و روایتش سرراست است. تاریخ معاصر ایران پر از اتفاقات کوچک و بزرگ و پیچشها و تلاطمهای متعدد است و کاری که بابک بهداد (کارگردان فیلم) در انتخاب و غربال وقایع و ارائه اسناد با در نظر گرفتن یک لوکیشن واحد یعنی مجلس در بازه زمانی هفتاد و دو سال انجام داده جالب توجه است.
این فیلم که نخستین بار در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۷ به روی پرده سینما رفت موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین مستند از این جشنواره شد و در ادامه در جشنواره سینما حقیقت، جشن خانه سینما و چندین جشنواره خارجی و داخلی دیگر شرکت و جوایز متعددی دریافت کرد، تنها مستند تاریخ معاصر ایران پیرامون مجلس مشروطه از تولد تا پایان است. نحوه شکل گیری مجلس و خاستگاه نمایندگان مردم در دولتهای گوناگون، و حضور شاهان قاجار و پهلوی و شخصیتهای مهم تاریخ معاصر همچون ستارخان و باقرخان، آیت الله مدرس، آیت الله کاشانی، دکتر مصدق، قوام السلطنه و… در فیلم به ایجاز روایت میشود. شاید در تاریخ معاصر ایران کمتر فیلمی داشته باشیم که به سیر انقلاب مشروطه و مجلس در زمان پرداخته باشد و بهارستان خانه ملت با نکاتی که دربارهاش ذکر شد فیلمی شاخص در همان تعداد اندک است.
در بین وقایعی که بر مجلس میرود به ملی شدن صنعت نفت و کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و اختلافات شاه و مصدق نیز پرداخته میشود که مرور آن در سالگرد این واقعه (امروز) خالی از لطف نیست. فیلم با پیروز شدن انقلاب اسلامی و خروج محمدرضا شاه از ایران و تشکیل دولت بازرگان به پایان میرسد اما مجلس را که به مجلس شورای اسلامی تغییر نام داده و مکانش همان بهارستان است صرفاً در قالب بنا و ساختمان جدیدی میبینیم که در حال بازسازی است.
*مستندساز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی میزبان ۶۵ مستند میشود
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- گزارشی از نشست همفکری مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با هنرمندان درباره «هنر و تجربه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- «مغیسف»؛ زندگی شرافتمندانهی یک انسان نه چندان معمولی
- داستان رنجهای مردی اهلِ نخلِ یوسف
- قدم زدن در کوچه تاریخ
- معرفی داوران و فیلمهای بخش مستند و داستانی هفتمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی زوریخ
- حضور «هفت روایت درباره عشق» در جشنواره فیلم زوریخ
- هوشنگ میرزایی به آرامگاه ابدی بدرقه شد
- معرفی هیات مدیره جدید انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند
- هیات انتخاب فیلمهای مستند بلند جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- گفتوگو با بابک بهداد، کارگردان «بهارستان، خانه ملت»/ مجلس هسته اصلی فیلم من است
- یک سند تاریخی/ نگاهی به فیلم «بهارستان، خانه ملت»
- آن سالهایی که گذشت/ نگاهی به فیلم «بهارستان، خانه ملت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





