سینماسینما، ذبیحالله رحمانی*
سال ۸۵ قصد ساخت فیلم «جاده جنایت» را داشتیم و ابتدا برای گرفتن پروانه ساخت سینمایی اقدام کردیم و بعد دوندگی و موانع فراوان به مجوز ویدئویی تن دادیم.
در عوض ترکیب چیدمان عوامل را سعی کردیم از حرفهایهای آن زمان انتخاب کنیم. بعد از توافق با لعیا زنگنه به سراغ بازیگر محبوبم آقای بازیگر واقعی، سعید پورصمیمی رفتیم. آن زمان ارتباط برقرار کردن با اسمهای معتبر و معروف، عین آب در هاون کوبیدن بود.
مدتی طول کشید تا تلفن منزل ایشان را پیدا کردیم و آنگاه فیلمنامه را برایش فرستادم. دو روز بعد به بنده اطلاع داد که از فیلمنامه خوشش آمده و آماده قرارداد است. من و کارگردان از شوق زیاد، داشتیم بال در میآوردیم.
قرار دیدار گذاشته شد و بنده به دلایل واهی چند دقیقهای دیر به مقصد رسیدم. و آقای پورصمیمی را در محل ندیدم. و به ناچار با رابطمان تماس گرفتم. گفت در هیچ صورت قرار را کنسل نمیکند، الا نیامدن طرف در موعد مقرر و بنده نیز چند دقیقهای تاخیر داشتم. با حسرت زیاد از محل رفتم و شب دوباره با ایشان تماس گرفتم و عذرخواهی کردم؛ ولی فایدهای نداشت. ایشان میگفت وقتی در زمان سهلانگاری میکنید، قطعا در زمان تصویر برداری نیز وقتکشی میکنی و بنابراین علیرغم دوست داشتن فیلمنامه و نقش از حضور معذور هستم.
حیف شد و صد البته لیاقت آقای بازیگر را نداشتیم. از آن موقع تا حالا به شدت به زمانهای دیداری، مقید هستم که سر ساعت و حتی زودتر به محل قرار برسم.
این درس بزرگ را از بازیگری نظمپذیر و اخلاقمدار برای همیشه به یادگار گرفتم.
این متن را به بهانه حضور قدرتمندانه سعید پورصمیمی در فیلم «برادران لیلا» (به نمایش درآمده در جشنواره کن) نوشتم.
*تهیهکننده
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- دانشمند بازیگری/ درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگیاش
- مردی که تد لاسو نبود/ نگاهی به فیلم «پرویز خان»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- بازگشت سعید پورصمیمی به صحنه/ «خوشدلان» روی صحنه میرود
- پیمان معادی پاسخ میدهد؛ واکنشها به اتهام دو بازیگر زن به سعید پورصمیمی چه بود؟
- عنکبوت مقدس، پورصمیمی، یاغی و چرخنده؛ سهم پررنگ سینمای ایران در بیشترین جستوجوی ایرانیان در گوگل
- وراثت و جنسیت/ یادداشت منتقد اسکرین دیلی بر فیلم «برادران لیلا»
- انتشار اولین تصاویر رسمی از «برادران لیلا»
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- سعید پورصمیمی همبازی جواد عزتی در فیلم «دوزیست» شد
- کدام بازیگران مرد بیشترین سیمرغ فجر را گرفتهاند؟ + جدول
- ابراهیم مختاری: به دلیل دفاع از صنف در دولت قبل اجازه ساخت فیلم نداشتم
- «ناخدا خورشید» دوباره جان گرفت
- صداگذاری «برگ جان؛ یک تعبیر عاشقانه» آغاز شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





