سینماسینما، پاریس- محمد حقیقت
آکادمی اسکار به تازگی برای بیشتر بین المللی کردن خود، از ۵۳۴ نفر از اهالی سینمای جهانی دعوت کرده که برای انتخاب فیلم های سال آینده، به این آکادمی بپیوندند. سال قبل هم بیش از ده هزار نفر از اعضای افتخاری این آکادمی که از کشورهای مختلف و در رشته های گوناگون بودند در در رای گیری فیلم های برگزیده سال شرکت کردند، اما الزاما کمک خاصی به بالا بردن یا ارتقای کیفی آثار نکردند.
احتمالا برگزارکنندگان مراسم اسکار دو مورد را در مورد گسترده تر کردن رای دهندگان در سطح جهان در نظر گرفته بودند و ادامه می دهند: اول اینکه در موقع پخش مستقیم جوایز، بینندگان تلویزیونی بیشتری در سطح جهان داشته باشند و پول بیشتری در موقع پخش آگهی ها بدست آورند و همچنین با فروش ساعت پخش به دیگر کانال های تلویزیونی پول بیشتری بدست آورند.
نکته دیگر اینکه شاید سیاست آکادمی این باشد که وانمود کنند «ما دموکراتیک رفتار می کنیم و از همه نژادها، ملیت ها و غیره از سراسر جهان میتوانند در تصمیم گیری رای ها برای جوایز شرکت کنند»، در ادامه این سیاست است که امسال آکادمی اسکار از ۵۳۴ عضو جدید دعوت به همکاری کرده است و بنظر می آید که سال به سال به این مورد افزوده شود.
آیا نظرات این حدود ۱۱ هزار نفر رای دهنده برای مثلا یک فیلم، یک کارگردان و … واقعا بدرستی جمع آوری شده و در نظر گرفته می شود؟ پاسخ این است که ناممکن به نظر می آید. برمبنای گفته کارشناسان فرانسوی، تنها یک مجموعه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ نفری از شورای مرکزی آکادمی اسکار و همچنین کمپانی های فیلمسازی و پخش کنندگان مهم در آمریکا تاثیرگذار و تصمیم گیرنده هستند و بقیه، فرمالیته خواهند بود. البته هریک از ۱۱ هزار نفر می توانند دلخوش باشند که عضو آکادمی اسکار بوده و با رای آنها جوایز داده شده است!
نکته دیگر و مهم اینکه با حرف آقای تییری فرمو مدیر جشنواره کن می توان موافق بود، که می گوید جوایز اسکار بهتر است بیشتر در خدمت سینمای آمریکا باشد. قبل از مراسم اسکار، در جشنوارههای مهم مثل کن، ونیز، برلین، و غیره که فیلم ها برای نخستین بار در جهان رویت می شوند، جایگاه منطقی تر و درست تر برای معرفی سینمای بین المللی است، اسکار وقتی می تواند خود را بینالمللی قلمداد کند و اهمیتی ویژه بدست آورد که فیلم های جهانی را برای نخستین بار در آکادمی اسکار بهنمایش در آورد. در مورد انتخاب «بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان – فیلم بین المللی» اسکار البته نقش خوبی داشته و لازم است ادامه یابد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





