سینماسینما، رومینا روشن بین
در قسمتی از مستند”نقطه سرخط” اثر محمد عبدی، موسیقی کلاسیک پخش می شود، ابراهیم گلستان نگاهش را به افق می اندازد، شبیه به فیلم ها، او فیلمساز است می داند که دوربین این لحظه را ضبط می کند، ژست را می شناسد بلد است بازی کند. در کتاب “نوشتن با دوربین” اثر پرویز جاهد،گلستان اشاره می کند که یکی از حواریون امیرعباس هویدا به هویدا می گوید گلستان همه ی شما را مسخره کرده است چطور نفهمیدید؟ به نظرم او راست می گفت گلستان خیلی وقت ها همه ی ما را مسخره می کرد ولی ما فهمیده بودیم، او زیبا این کار را می کرد، دلمان می خواست نفهمیم تا او قصه بگوید، بیشتر حرف بزند. او بلد است، زندگی را،حرفه اش را، هرکجا قدم می گذاشت قاعده را زود یاد می گرفت او صد و یک سال عمر کرد،مرگ تمام همکاران و هم دوره ای های خود را دید حتی مرگ کاوه را هم دید. همیشه به مزاح می گفتم مرگ زورش به گلستان نمی رسد اما به قول خودش مرگ از تراژدی های زندگیست و بالاخره از راه می رسد. امثال گلستان هر موقع بمیرند زود است، حیف است، در تکثر انسان ها امثال او اقلیت اند، چون کم هستند، همیشه زود است. من او را یک بدمن محبوب در تاریخ فرهنگ و هنر ایران می دانم اکثر کسانی که او را از دور می شناسند بیشتر دوستش دارند تا نزدیکانش اما شخصیتش برای من و خیلی های دیگر بزرگترین اثر هنری اوست بیشتر از نوشته ها و فیلم هایش.
او کارهایش را از سر لذت انجام میداد، برای منافعش اما لذت و منفعتش میراث مهمی برای سینما و ادبیات شد. مبدا موج نو سینمای ایران از او بود. در ادبیات داستانی مدرن ایران تاثیر به سزایی داشت علاقه ش به فروغ زبانزد اهالی هنر شد که کمتر در تاریخ هنر ایران این پیچیدگی قصه و زیبایی را می توان یافت که خودش همچون یک شعر می ماند. اما هیچکدام این ها که تماما با ارزش است اندازه ی مصاحبه هایش و حرف های ضد و نقیضش اثر هنری نشد. در کتاب پرویز جاهد ادبیات و لحن گلستان و بی پروایی اش کاملا عیان است. این خصلت او در نسل امروز دیگر وجود ندارد، صراحت کلامش درباره ی همکارانش، نظر های بی پروایش درباره ی آثار هنری و ادبیات رک و گاهی استفاده از کلمه های رکیک از او برای ما شخصیتی ساخت که در فضای روشنفکرانه و انتلکت آن را نمی بینیم چرا که اکثر نظرها در این فضا منافع طلبانه و تشویق ها کورکورانه است و از قضا این ادبیات مخالف جریان روشنفکریست اما اینگونه جا افتاده است. ادبیات او در این کتاب و گاها در چند مصاحبه اش نشان از قدرت و اعتماد به نفسش می دهد که منحصر به فرد است برای همین می گویم خود او یک اثر هنری بود.
دلم می خواست او را ملاقات کنم، گدار را هم همینطور؛ اما داس معروف عزرائیل زمانی که گردن کلفت گدار سینما را هدف گرفت نگران گلستان محبوبم شدم که این نگرانی بیهوده نبود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختتامیه جایزه «ارغوان» به یاد ابراهیم گلستان
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- پیام کانون کارگردانان سینمای ایران به مناسبت درگذشت ابراهیم گلستان
- ابراهیم گلستان درگذشت
- ادیپ در تروآ/ نگاهی به فیلم «بو میترسد»
- میراث ماکیاولی/ بررسی سریال «وراثت» با تمرکز بر فصل آخر
- استنساخ سینما/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
- زمان و هزینه؛ چالشهای اصلی ساخت فیلم کوتاه
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- «تا جمعه، رابینسون»؛ رودررویی مجازی دو سینماگر بزرگ از دو موج نو
- سینماسینما/ جشن تولد سینهفیلها برای گدار/ گلستان و گدار روبروی هم در «تا جمعه، روبینسون»
- مروری بر کارنامه چهار فیلمساز مطرح سینمای ایران در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ چگونه دوربین به خانقاه دراویش راه یافت
- نمایش «مستندهای کمیاب» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- ردپای شاعرانگی در فیلم/ فروغ فرخزاد شاعر تا کیارستمی فیلمساز
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟