سینماسینما، مینو خانی
زیگموند فروید در مقالهای در سال ۱۹۲۰ به روانزخم ناشی از جنگ اشاره میکند و توضیح میدهد که روانرنجوری آسیبزا یا روانزخم به وضعیت بعد از ضربههای مکانیکی شدید و حوادثی که متضمن خطری برای زندگی هستند، اطلاق میشود.
فروید در گزیده مقالاتی در باب هیستری و سایر روانرنجوریها میان علل و علائم هیستری و روانزخم مشابهتهایی تشخیص داد و مفهوم جدید «هیستری آسیبزا» یا روانزخم را طرح کرد. او در تعریف علل بروز روانزخم تأثیر رنجآور و دردناک حس وحشت، اضطراب، شرم یا هر حس دردآلود روانی دیگر مرتبط با حادثه را عامل مؤثر و پابرجای آسیبزای روانی معرفی کرد و برخلاف تصور رایج جراحت فیزیکی را کم اهمیت خواند.
روانزخم جمعی یا فرهنگی زمانی رخ میدهد که اعضای یک اجتماع گرفتار واقعه فاجعهباری میشوند، به نحوی که این فاجعه اثرات فراموشنشدنی و ماندگاری بر آگاهی جمعی آنها به جای میگذارد و خاطرات فردی و جمعیشان را برای همیشه تحت تاثیر قرار میدهد و هویتشان را خدشهدار میکند.
مطالعه روانزخم جمعی رابطه علّی معناداری میان وقایع گذشته با ساختارها، برداشتها و رفتارهای بعدی در جوامع نشان میدهد. در طول قرن بیستم ابتدا در جوامع غربی و خیلی زود در کل دنیا، مردم مکرر درباره ابتلایشان به روانزخم تجربیاتی از قبیل حوادث و فجایع (ناشی از عوامل بشری یا طبیعی)، اعمال خشونت یا آزار و اذیت، دگرگونیهای اجتماعی و حتی وقایع و تغییرات غیرمنتظره و بدفرجام، سخن گفتهاند.
احضار مجدد خاطرات ناشی از روانزخمها مثل بازسازی صحنهای است که از چشمانداز آن میتوان مجالی برای حلاجی و گفتوگو پیرامون مشکل روانی پیدا کرد. در روانزخم جمعی هم، همانند روانزخم فردی، تنها وقتی آرامش روانی باز میگردد و حقیقت واقعه آسیبزا بازیابی و درک میشود که خاطره به حافظه بازگردد و فرد و جامعه با این خاطرات کنار بیاید. بخش عمده این بقایای خاطرات از رهگذر تداعی آزاد در روانکاوی فردی و در سپهر اجتماعی از طریق خلق آثار ادبی و هنری به سطح میآیند. به این ترتیب این آثار با عبور از مقاومت اجتماعی و احیای خاطرات، در نهایت سلامت روان جمعی را بازسازی میکنند.
نمونه بارز و شاخص تاثیر اثر هنری در بازیابی سلامت روان جمعی، فیلم «دزد دوچرخه» ساخته ویتوریو دسیکا (۱۹۴۶) است. این فیلم دربارۀ پدری است که وسیله امرار معاشاش، دوچرخهاش را از دست میدهد و به دنبال دزد همه شهر را جستوجو میکند. یک صحنه در فیلم هست که این مرد با پسر کوچکش در رستوران نشسته و با حسرت به میزی که یک خانواده بورژوا مشغول غذا خوردن هستند، نگاه میکند. گرچه در فیلم لحظه تاثیرگذاری است، اما به نظر میرسد تاثیر آن بیشتر در آینده ایتالیا دیده میشود. چون فیلم «دزد دوچرخه» در زمان ساختش در ایتالیا امکان نمایش پیدا نکرد و ایتالیاییها چند سال دیرتر از مردم کشورهای دیگر فیلمی درباره خودشان و فقر اقتصادی که جامعهشان در دهۀ ۴۰ و خصوصا بعد از جنگ جهانی مواجه بود را دیدند؛ یعنی سال ۱۹۵۱٫ آنچه در تاریخ ایتالیا آمده نشان میدهد که در سال ۱۹۵۸ ایتالیا به یکی از قطبهای اقتصادی جهان تبدیل میشود. شاید خیلی راحت نباشد که فکر کنیم «دزد دوچرخه» توانست زخم جمعی ایتالیاییها را درمان کند، اما نه تنها این کار را کرد، بلکه توانست نقش مهمی در آینده ایتالیا ایفا کند. کودک در فیلم که نماینده کودکان ایتالیا بود، در دهۀ ۵۰ بزرگ شده بود و کودکی خود را که غم و نگاه حسرتباری داشت، بر پردۀ سینما دید. به نظر بعید نیست که این حس ناشی از فقر و حسرت و (اگر بخواهم با کلام فروید بنویسم) زخم جمعی باعث شد تا برای جبران آن کمر همت به ساختوساز کشور ببندد.
همه اینها را گفتم که بگویم سریال «فرشتگان بیبال» به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی امیرحسین عنایتی در حال پخش از شبکه پنج سیماست. ظاهرا این سریال دربارۀ کروناست، اما کرونا فقط در تیتراژ آغاز و پایان سریال دیده و در کلام بازیگران شنیده میشود. تا الان که هشت قسمت از آن پخش شده، جز کادرهای بسته از پزشک و کادر درمانی که لباسهای مخصوص این ایام به تن دارند و از کرونا و بیماران کرونایی و فشار ناشی از آن صحبت میکنند، چیزی دیگری بر صفحه تلویزیون دیده نمیشود. حتی در شهر (اصفهان) فضای کرونایی دیده نمیشود و جز ماسک بازیگران که آن هم اغلب زیر چانه است، نشانه دیگری از کرونا وجود ندارد. اما به جای آن دزدی و افراد خلافکار دیده میشود، مثل پزشکی که بیشتر در حوزه واردات دارو و ابزار درمان فعالیت میکند و معلوم نیست با چه اهدافی وارد بیمارستان مخصوص بیماران کرونایی میشود؛ یا دزدی که به انبار حسینیه حتی رحم نمیکند، گرچه هدف صرفا دزدی نیست، بلکه بیشتر تسویه حساب شخصی است.
البته که از حسینیه و روحانی پیشنماز و افراد خیّر و خصوصا حاج فتاح (با بازی پرویز فلاحیپور) که نمونه و مظهر خوبی، پاکی، درستکاری و خدامحوری است نباید گذشت. لحظه لحظه دعای حاج فتاح به تصویر کشیده میشود و انگار کارگردان به دنبال تقویت روحیه خدامحوری است نه نشان دادن جامعه در شرایط شیوع بیماری آخرالزمانی کرونا و تاثیر آن بر زندگی که از هر منظر تحتالشعاع قرار گرفته است. از ابتدای شیوع کرونا همه میدانستیم که این بیماری در آثار هنری بازتاب پیدا خواهد کرد، هر چند هنوز به لحاظ کمّی و کیفی خیلی راه هست تا بتوان از این بازتاب حرف زد، به نظر میرسد وجود این شرّ برای شکلگیری درام در جامعه ایران کافی نیست و باید شرّ دیگری، شرّ اخلاقی در جامعه ایران که هیچ وقت و به هیچ دلیلی کمرنگ نمیشود، وجود داشته باشد تا درام تاثیرگذار بشود (این را در تله فیلم «مرغ دریایی» که در ایام تابستان پخش شد هم دیدیم، نامزد پرستار، محتکر ماسک و الکل بود). وقتی اینها را میگویم یاد سریال «با هم» میافتم که چینیها ساختند و در ایام ماه مبارک رمضان از همین شبکه پنج پخش شد؛ سریالی که همه جامعه چین کمونیست یکدست و همراه به مقابله با شرّ قرن بیستویکم رفتند. انگار حتی کمونیستها نیاز به شرّ دیگری برای شکلگیری درامشان نیاز نداشتند، اما ما…
با همه اینها اما فکر میکنم کارگردان سریال «فرشتگان بیبال» بیشتر تحت تاثیر نظریه فروید بوده و از اثر هنری برای ساخت اخلاق در جامعهای که روزبهروز بیاخلاقی در آن حاکم میشود، کمک گرفته است. دزدی و خلاف را نشان میدهد تا بگوید در جامعهای که دچار یک بیماری وحشتناک شده، هنوز این اخلاق است که نیاز به درمان دارد؛ شاید درمان بیماری بیاخلاقی واجبتر از درمان بیماری کرونا باشد. و البته که این سریال از وجهی بازتاب جامعه ایران است، هم وقتی بسیج اهالی حسینیه را برای کمک به مردم نیازمند نشان میدهد و هم وقتی که خلافکاران را نشان میدهد. امیدوارم فراموش نکنیم که در همین ایام، هویج، این محصول کشاورزی ساده و ارزان ایرانی که یک خوراکی مفید برای بیماران کرونایی است چطور در چشم برهم زدنی صدرنشین شد و نایاب. یا تورم در شرایطی که سبد خانوادهها روزبهروز کوچکتر میشود و درآمد بسیاری از خانواده ها کاهش پیدا کرده چطور کمر همه را خم کرده یا همین لبنیات ناقابل چطور هفته به هفته گرانتر میشود و بچهها و بیماران را از خوردن یک شیر ساده محروم میکند. یا چطور بازار سیاه داروی کرونا برپاست و چطور واکسن تقلبی به راه است. نه، ما واقعا نیازمند داریم شرّ دیگری غیر از کرونا را بر پرده سینما و صفحه تلویزیون ببینیم، شاید این زخم جمعی درمان شود و فرزندانمان از آن درس عبرت بگیرند و سبک زندگیشان رفتار حاج فتاح و اهالی حسینیه شود و بدانند و باور کنند که اخلاقمدار بودن اصل زندگی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز