سینماسینما، ایلیا محمدینیا
صدا و سیما خرق عادت کرد و در اقدامی عجیب در روزهایی که هیچ مناسبتی نداشت به یک باره فیلمی درباره استاد شجریان را در شبکه افق رونمایی کرد. «از سپیده تا فریاد» مستندی با استاندارهای رایج در حوزه تلویزیون بود که عاری از هر خلاقیتی در روایت، به سفارش خبرگزاری تسنیم توسط مهدی طوسی کارگردانی شد. در این مجال کوتاه قصد نقد فیلم را ندارم که همچنان که در بالا اشاره کردم بالاخره مستندی با استاندارد های تلویزیون است و تکلیف مخاطب با فیلم و تلویزیون روشن.
اینکه فیلمساز و خبرگزاری تهیه کننده فیلم تلاش می کنند روایتی یک سویه و کاملا جانبدارانه به نفع خود و جریان مطبوعش از آنچه که پیرامون استاد شجریان در سالهای اخیر اتفاق افتاده ارائه دهند چندان محل تعجب نیست.
اینکه فیلمساز تلاش می کند در چینش متن ها و گفت و گو ها به نحوی عمل کند که خواسته خود و تهیه کننده اثرش را به مخاطب تلقین کند چندان محل ایراد نیست. اما اینکه به یکباره بی هیچ علت و بهانه ای فیلمی که در سال ۹۴ با موضوع استاد شجریان تهیه شده بی کم کاست در روزهای نوروز در شبکه افق نمایش داده شود حتما محل تعجب است.
اینکه تلویزیون وقتی بخواهد پیرامون تخریب شخصیتی شناخته شده از بدیهی ترین اصول بی منطقش همچون نشان دادن سازها و ابزار موسیقی عدول کند عجیب است.
اینکه …
البته موارد بسیار است که مخاطب می تواند به فراخور برداشتش از فیلم و شرایط ساخت و تولید فیلم و شرایط جامعه چیزهایی به آن اضافه یا کم کند.
نمی خواهم به اینکه در فیلم به انصاف با استاد شجریان برخورد شده یا نه اشاره کنم که شخصیت و رفتار استاد در تمام سالهای فعالیتش بر کسی پوشیده نیست.
می خواهم با نگاهی خوشبینانه به پخش مستند از سپیده تا فریاد از تلویزیون نگاه کنم اینکه ماه رمضان نزدیک است و تلویزیون به شدت نیاز دارد با توجه شرایط این روزهایش که اعتبارش در نزد مردم با چالشی بزرگ مواجه شده همچون قضیه عادل فردوسی پور و برنامه نود و سریالهای کم جان ایام عید و تبلیغات تهوع آور همه برنامه ها وکانالها و…با پخش ربنای استاد در ماه رمضان از تلویزیون کمی اعتبار و اعتماد جمع و جلب کند و البته چه کانالی بهتر از شبکه سوم یعنی شبکه فروغی معروف.
خوش خیالی است؟
باید صبوری کنیم کاری که سالهاست به آن عادت کرده ایم.
۱۲ فروردین ماه ۹۸
رشت

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- در ستایش یک اثر نایاب در سینمای مستند/ نگاهی به «این بامداد خسته»
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- مراسم گرامیداشت استاد «محمدرضا شجریان»
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- علت مرگ: تمسخرِ حافظ!
- «شهرک»؛ فیلمی که در ایده میماند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز