سینماسینما، زهرا راد
سریال «امیلی در پاریس» با به پایان رسیدن فصل چهارم و اعلام ساخت فصل پنج در رم، بار دیگر بحثهای داغی درباره جایگاه خود در جهان محتوای سرگرمیساز برانگیخته است. این سریال که در نگاه اول قصهای درباره چالشهای صنعت مد است، در لایههای عمیقترش، بهانهای است برای واکاوی روابط عاطفی پیچیده و ارائه فانتزی لوکسی از یک زندگی اروپایی رویایی. اما این جهان رنگارنگ چه دستاوردی برای مخاطب خود به ارمغان میآورد؟
یکی از بارزترین ویژگیهای روایت این سریال، امتناع آن از بستن پروندههای عاطفی است. عشق مانند یک بومرنگ در نوسان است که مدام بر صورت شخصیتها فرود میآید و باز میگریزد. گابریل میان امیلی و کامیل در رفتوآمد است، کامیل بین وفاداری و وسوسه سرگردان میماند و حتی شخصیتی مانند سیلوی که نماد قدرت و اقتدار است، طعم تلخ خیانت را میچشد.
این ساختار روایی که هیچ درزی را برای همیشه نمیبندد، بیننده را در حالتی از اضطراب و انتظار دائمی نگاه میدارد. این اثر هوشمندانه، استرس و بیثباتی عاطفی زندگی مدرن شهری را به تصویر میکشد؛ جهانی که در آن انتخابها بینهایت به نظر میرسند و وفاداری به آزمونی سخت و روزمره تبدیل شده است.
«امیلی در پاریس» را میتوان بیش از هرچیز یک کارت پستال متحرک دانست. کارکرد اصلی آن نه تحلیل جامعهشناختی، که ارائه یک فرار دلپذیر و لوکس از واقعیتهای گاه سخت زندگی روزمره، به ویژه برای مخاطبانی از کشورهای درگیر حادثه است.
در اینجا، زیباییشناسی خود به هدف نهایی تبدیل میشود؛ دوربین عمدا و با وسواس بر نماهای کلیسای سکرهکر، خیابانهای سنگفرش شده و کافههای دنج با میزهای روتنگ توقف میکند. این تصاویر، پاریس را نه به عنوان یک شهر زنده، که به عنوان یک دیزنیلند برای بزرگسالان تصویر میکنند.
لباسهای اغلب اغراقآمیز امیلی، تنها برای جلوهگری نیستند؛ آنها زبان بصری برای بیان شخصیت خوشبین، بیپروا و گاهی سادهلوح او هستند.
المانهای غذا و مد، بهانهای برای تقابل دو فلسفه زندگی میشوند: سنت و اصالت اروپایی در مقابل نوآوری و بازاریابی آمریکایی.
این همه زرق و برق، حکم یک آسپیرین بصری را دارد که مخاطب را به دنیایی میبرد که دغدغه اصلی در آن، انتخاب بین دو عشق یا دو طرح لباس است، نه مسائل پیچیدهتر.
در پس این فانتزی رنگارنگ، سریال ناخواسته به یکی از پارادوکسهای بزرگ صنعت مد اشاره میکند: پیشگامان و خلاقان اصلی این عرصه اغلب زنان بودهاند، اما صاحبان اصلی قدرت و ثروت در آن را مردان تشکیل میدهند. این تناقض را میتوان در شخصیت سیلوی مشاهده کرد؛ زنی توانمند و مدیر که نوآوری و وفاداری او برای مارک معروف ساویار غیرقابل انکار است، اما در نهایت از سوی شوهرش (که نماینده ساختار مردانه حاکم است) به راحتی حذف و جایگزین میشود.
این صحنه، که با سرعت و قساوتی چشمبرهمزدنی رخ میدهد، نمادی است از واقعیتی تلخ در پشت پرده درخشان مد: برای ساختارهای قدرت مردانه، تفاوتی نمیکند که یک زن چقدر خلاق، وفادار و تواناست؛ تا زمانی که در خدمت منافع آنان باشد، حفظ میشود و در غیر این صورت، به سادگی کنار گذاشته میشود. این لحظه، یکی از معدود مواقع نادری است که سریال پرده از فانتزی خود کنار میزند و واقعیت خشن کسبوکار را به نمایش میگذارد.
دستاورد اصلی «امیلی در پاریس» در همین پارادوکس است: این سریال همزمان هم فرار است و هم بازتاب.
از یک سو، به عنوان یک اثر سرگرمیساز، یک سفر مجازی و بیخطر را برای مخاطب فراهم میآورد و او را از روزمرگی به رویایی رنگارنگ میبرد. این همان کارکرد «خالهزنکی» در نجاتبخش آن است.
از سوی دیگر، در زیر لاک براق خود، به مسائل واقعی میپردازد؛ تقلای برای اثبات خود در محیطی جدید، شکافهای فرهنگی، کشمکش بین عشق و جاهطلبی، و تلاش یک زن برای حفظ استقلال خود. اما این مضامین را آنقدر با فیلتری نرم و شیرین نشان میدهد که هیچگاه برای مخاطب دردناک یا به طور جدی آزاردهنده نباشد.
در نهایت، «امیلی در پاریس» را میتوان به یک ماکارون پاریسی تشبیه کرد: ظاهری فانتزی و فریبنده دارد، بسیار شیرین است، از نظر محتوایی ممکن است چندان مقوی نباشد، اما تجربه لذتبخش و فرحبخش آن را نمیتوان انکار کرد. این سریال ادعای ژانر روشنفکری را ندارد، اما در حیطه خود—یعنی ساخت دنیایی رویایی و در عین حال قابل ارتباط برای مخاطب—نقش خود را خوب ایفا میکند. حالا باید منتظر باشیم سفر به رم، چه بعد تازهای به این فرمول ظاهرا موفق خواهد افزود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فِرِدی»؛ وقتی تنهایی به جنون میرسد
- پروانههای در قفس؛ آینده جشنواره فیلم کودک در محاصره نگاههای خرد
- کارنامهای برای تاریخ؛ آثاری که در سینمای کودک و نوجوان جاودانه شدند
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- «زندگی در این لحظه»؛ رقصی بر لبه پرتگاه
- نقد «پیرپسر»/ خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
- چراغ ذهنتان را خاموش کنید و کمی کمدی رمانتیک ببینید/ درباره «امیلی در پاریس»
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





