حسین سلطانمحمدی
مجموعه تلویزیونی کیمیا، به روزهای پایانی خودش رسیده است. مجموعه ای که با چند ویژگی مثبت معرفی شد اما آنچه در آن به نمابش گذاشته شد، پر از اشکالات تاریخی و خطاهای جهتدار نسبت به واقعیات و ضروریات امروزی بود. پیشتر نسبت به این مجموعه، نکات بسیاری بیان شده است و خوشبختانه مدیریت تلویزیون نیز در مواردی نشان داد که نسبت به این خطاها واقف است. تلویزیون ابتدا در مجموعه مطالبی که در هفتهنامه رسمی خودش یعنی سروش منتشر کرد نشان داد که جدا از منتقدان، از درون ساختار تلویزیون هم ایراداتی به این مجموعه وارد شده و این علاوه بر انتشار نتایج یک نظرسنجی اولیهای بود که از سوی شورای نظارت بر سازمان صداوسیما انجام شده بود. در روزهای اخیر هم که گزارشی با صدای آقای حسینی بای از سیما پخش شد که در آن هم اذعان شد نسبت به این مجموعه انتقادات محتوایی و … نیز وارد شده است. حالا که خود سیما نشان داده که بر خطاها واقف است، چند نکته کوتاه هم بر آنچه پیش از این گفته شده، اضافه کنیم.
این روزها مجموعه کیمیا به آنجا رسیده که دختر گمشده در ایران به دنبال مادر است و مادر در پاریس و تهران به دنبال اوست. نکته جالب در تصویرسازی از خانواده کیمیا پارساست. خانوادهای که از زبان همسایه قدیمیشان به صورت دقیق اعلام میشود که استفاده کامل از انقلابیگری کردهاند و در تصاویر بعدی، به گونهای این موضوع نشان داده میشود که خانه بزرگ و امکانات زندگی خوب و البته با فرزندانی تقریبا بی مسئولیت دارند که از عهده کارهای خودشان برنمیآیند و … . یعنی همان نگاه نادرست فیلمنامهنویس به موضوع انقلاب و قهرمانان انقلابی و البته در نقطه مقابلش، رفتار آرش و تربیت درست فرزندش را میبینیم. به زعم سازندگان، همان بهتر که دختر دزدیدهشده به دست آرش بزرگ شد تا کیمیا! ضمن آنکه گروه انقلابیون که عرضه نداشتند سلامت بمانند و فرخ پارسا و مهری خانم و آقای نکونام و همسرش، از دنیا رفته اند اما جناب مشفق و آرش و فرزانه، همچنان زنده و سرحال هستند!
اما نکتهای مرتبط با بحث بالا؛ سالها پیش در یک روزنامه، هنگامی که عکس سرتراشیده رویا نونهالی در فیلم زندان زنان، یا عکس بازیگر افغانی ساکن کانادای فیلمی از مخملباف را بدون حجاب چاپ کردیم، از مدعی العموم شکایتی واصل شد که شما حق ندارید تصویر بدون پوشش زن مسلمان را حتی اگر خودش معتقد به حجاب نباشد منتشر کنید. حالا چرا در این مجموعه، خانم معتقد مسلمان «چادری شده بعد از انقلاب» به نام کیمیا، عکس بی حجاب دخترش را دست گرفته و در شهر میچرخاند که این بوده یا نه؟ و دست کم به همسایه سمسار فعلی نشان میدهد؟ همه مراجع از امام تا دیگران، حکمشان در زمینه نشان دادن تصویر زن مسلمان مشخص است. لطفا با همان سیستم های روتوش و محوکننده که بر تن بازیگران خارجی لباس میپوشانید، این تصویر را اصلاح فرمایید!
دیگر آنکه، اصرار بر رساندن مجموعه تا ۲۲ بهمن، چه وجهی دارد؟ شما که ۲۰ و خوردهای سال را بیخیال شدید، دیگر فیلمفارسیوار، داستان را برای چه مطول میکنید؟ آنچه این روزها مشاهده میشود، فقط و فقط آب بستن به مجموعه با تمهیداتی چون شهدای مفقودالاثر یا افراد سودجو و مانند آن است. خانواده شهید داستان که ناتوانترین افراد این داستان نسبت به پیشبرد موضوع هستند و حس حرکت و تلاش در آنها از بین رفته است، فقط برای یادآوری زورکی بازگشت پیکر شهدای عملیات بیتالمقدس، همان عملیات آزادسازی خرمشهر، در داستان گنجانده شدهاند. گویا نقششان هم فقط طولانیکردن داستان است تا رکورد مجموعه از صد قسمت پایینتر نیاید. مشخص است که میتوان مجموعه را کوتاه کرد. همه قبول داریم که تا همین جا هم رکورد زده شده است!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





