سینماسینما، زهرا مشتاق
سال ۱۳۷۸ در سرویس سینمائی روزنامه زن کار می کردم . و همان موقع ها عباس کیارستمی در حال ساخت فیلم « باد ما را خواهد برد » .
می دانستم هیچ خبرنگاری را به پشت صحنه فیلم راه نمی دهد . اصلا کسی نمی دانست گروه کجای ایران در حال کار است .
با هزار بدبختی فهمیدم در جایی سمت کردستان فیلم برداری دارند . صبحش به ابراهیم نبوی که سردبیر روزنامه بود گفتم می خواهم بروم برای تهیه گزارش . موافق نبود و زیر بار نمی رفت . می گفت کجای کردستان ؟ می روی گم و گور می شوی . تازه پیدایش هم بکنی ، کسی را راه نمی دهد . به حرفش گوش نکردم . کیفم را انداختم روی دوشم و با آخرین اتوبوس شب به سمت کرمانشاه رفتم . شاید هم سنندج . الان خوب به یاد ندارم .
صبح خیلی زود رسیدم . هوا خوب بود . چون وقتی بعد از جست و جوی فراوان به سیزدهمین روستا رسیدم ، چند نفر از عوامل را دیدم که در فضای باز و در خنکای صبح خواب بودند . نمی دانستم چه کنم . روی یک بلندی نشستم و منتظر ماندم . جهانگیر میرشکاری درست رو به رویم بود . چشم هایش را باز کرد و با تعجب نگاهم کرد . فکر کرد دارد خواب می بیند . سلام کردم . گفت تو این جا چه کار می کنی ؟ گفتم آمدم یک گزارش پشت صحنه بنویسم . بلند شد نشست و گفت گمان نمی کنم اجازه دهد . بعد دوباره با تعجب گفت چطور این جا را پیدا کردی ؟ کسی خبر ندارد ما کجاییم !!! بعد اضافه کرد حالا بیا تو . با محمود ( کلاری ) رفته اند برای پیدا کردن لوکیشن .
یک سفره بزرگ پهن شد و همه نشستند برای خوردن صبحانه . از آقای میرشکاری خواهش کردم هوای مرا داشته باشد . گفت من می گویم . ولی فکر نکنم بگذارد . ناگهان از پشت در شیشه ای ، سایه ای سیاه عبور کرد . خودش بود .
تعجب کرد و یک جورهایی ناراحت شد . وقت رفتن همه گروه سوار پاترول او شدند و رفتند به سمت لوکیشن . از همه شوق و ذوقم برای نوشتن یک گزارش از فیلم تازه او ، تنها غباری انبوه بر جاده مانده بود .
تهران که رسیدم ، یک نفس همه چیز را نوشتم و به خصوص و با تاکید نوشتم چرا یک خبرنگار ژاپنی اجازه تهیه گزارش پشت صحنه پیدا می کند اما خبرنگار هموطن نه .
بعد فتوکپی گزارشم را به آدرس همان روستایی که رفته بودم پست کردم و نوشتم اجازه می دهید این گزارش چاپ شود ؟
آن وقت ها تلفن همراه اختراع شده بود . اما فراگیر نبود . در روزنامه زن فقط فائزه هاشمی موبایل داشت و ما همه کارهایمان را با همان تلفن های ثابت تحریریه انجام می دادیم . حوالی ظهر تلفن گروه ما زنگ خورد . بهمن قبادی بود . دستیارش . سلام و احوال پرسی و بعد گفت آقای کیارستمی در جواب شما چند خطی نوشته اند که برایتان می خوانم . مضمون نوشته همین دو جمله کوتاه بود ؛ آمدنت نیاز به اجازه داشت که نگرفتی ؛ حالا برای چاپ گزارش اجازه می خواهی ؟
گزارش منتشر شد و مدتی بعد هم روزنامه زن توقیف شد و من حتا یک نسخه از آن گزارش را هم ندارم .
اما بعدتر این رابطه ترمیم شد . سلام و احوال پرسی گرم تر شد و من حتا خیلی وقت ها برای داشتن خبری از ایشان و فیلم هایشان به تلفن منزل زنگ می زدم .
نمی دانم چه شد که قرار شد به منزلشان بروم . شاید یک جور دلجویی بود . قرارمان ساعت دو بعداز ظهر بود . میدان چیذر ، و یک کوچه بن بست اگر هنوز به یادم مانده باشد . اما دیوارهای آجری خانه خوب یادم هست . برای هدیه یک لیوان شیشه ای بزرگ به شکل سیب بردم که در آن پر از گل های معطر بود . ماشین نداشتم و در آن ظهر انباشته از گرما با پانزده دقیقه تاخیر رسیدم . با ترس زنگ را فشار دادم . اولین کاری که کرد دست چپش را جلو آورد و به ساعت اشاره کرد و گفت پانزده دقیقه از وقتت را از دست دادی . ولی بعد مهربان شد و شروع به صحبت کردیم .
خانه ساده ای بود . کابینت های فلزی آشپزخانه از جایی که نشسته بودم پیدا بود . جاهایی از دیوارها عکس یا نقاشی های خودشان بود . اما چیز عجیب تری که نمی دانستم دیدن صندوق های چوبی بود . صندوق های زیبایی که هنر دست او بود . مقابل من فیلسوفی عجیب نشسته بود که از نجاری سخن می گفت . گویا تمام آن فیلم های درخشان را یک عباس کیارستمی دیگر ساخته بود .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





