سینماسینما، ایلیا محمدینیا؛
آرش کوردسالی را به واسطه محمود رحمانی چند باری در خانه او دیده بودم. دورادور میشناختم میدانستم فیلمساز است و اهل جنوب، اما هیچ گاه فیلمهایش را ندیده بودم.
از سال پیش که برنامه «مستند ماه» را در خانه هنرمندان به شکل ماهانه برگزار میکنم محمود پیشنهاد نمایش فیلم «تهران ۹۹۵» را در یکی از جلسات برنامه داد. درباره مضمون فیلم که پرسیدم گفت درباره مسجد سلیمان است که با کشف نفت، سهراب شد و شکوفا و حال با تمام شدن نفت آن، آدمهایش روزگار سختی را میگذرانند.
داستان فیلم آرش شباهتی تام به فیلم محبوب من از محمود رحمانی داشت. همان فیلمی که در جشنواره فیلم مستند کیش کامران شیردل دیده و کشف کرده بودم یعنی «نفت سفید».
نپذیرفتم اما محمود اصرار داشت که فیلم خوبی است و جهانش متفاوت با آنچه که او ساخته.
با اکراه پذیرفتم فیلم را ببینم با کیفیتی نه چندان خوب در یوتیوب با زیر نویس انگلیسی.
اعتراف میکنم جزو محدود مستندهایی بود که مرا مجذوب کرد. ذوق زده به محمود زنگ زدم و درباره فیلم گفتم و گفتم و گفتم.
شماره آرش را گرفتم برای نمایش فیلم با او حرف زدم. ذوق و اشتیاقی شیرین داشت. ساده بود و بی آلایش. با نجابتی برآمده از جنوب تفتیده و سوادی که داشت.
در نشست فیلمش خیلی خوب درباره تهران ۹۹۵ حرف زد.
آرش جوانمرگ شد هم در سن و سال و هم در فیلمسازی.
با آنکه چهرهای تکیده داشت، سنی نداشت. با آنکه نمیداکستم با چه هیولایی جدالی نابرابر دارد اما درک میکردم درگیری سختی دارد. در این باره نه از او پرسیدم و نه حتی از محمود رحمانی.
وحشت داشتم از مواجهه با جوابی که میشنیدم. فکر کردم نپرسم شاید اتفاق نیفتد اما او به قول قیصر امین پور عزیز:
«افتاد
آنسان که برگ
آن اتفاق زرد
می افتد
افتاد
آنسان که مرگ
آن اتفاق سرد
می افتد
اما
او سبز بود و گرم که
افتاد.»
در فیلمسازی هم جوانمرگ شد چه بسیار ایده چه بسیار فیلمهای نساخته که نشد بسازد نه اینکه وقتش را نداشته باشد. همیشه چیزهایی حداقلی برای فیلمسازی مستند لازم هست که نیست لاقل برای بسیار فیلمسازان دغدغهمند چون آرش نیست.
با این همه آرش اثری ارزشمند برای سینمای مستند گذاشت که فراموش نشود. او با تهران ۹۹۵ هیچ گاه فراموش نمیشود چرا که راز زیست شریف و ارزشمند را میدانست وگرنه که در سینما خاصه سینمای مستند چه بسیار کسانی که فیلم میسازند که اگر نانی برایشان دارد که دارد، نامی نخواهند داشت.
آرش کوردسالی، مستندساز خوزستانی، فیلمهای مستند مستقلی چون «نفت»، «دیوار»، «تهران ۹۹۵»، «نفت، آتش، خاک» و… را کارگردانی کرده بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- در ستایش یک اثر نایاب در سینمای مستند/ نگاهی به «این بامداد خسته»
- «شهرک»؛ فیلمی که در ایده میماند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





