سینماسینما، ایلیا محمدینیا؛
آرش کوردسالی را به واسطه محمود رحمانی چند باری در خانه او دیده بودم. دورادور میشناختم میدانستم فیلمساز است و اهل جنوب، اما هیچ گاه فیلمهایش را ندیده بودم.
از سال پیش که برنامه «مستند ماه» را در خانه هنرمندان به شکل ماهانه برگزار میکنم محمود پیشنهاد نمایش فیلم «تهران ۹۹۵» را در یکی از جلسات برنامه داد. درباره مضمون فیلم که پرسیدم گفت درباره مسجد سلیمان است که با کشف نفت، سهراب شد و شکوفا و حال با تمام شدن نفت آن، آدمهایش روزگار سختی را میگذرانند.
داستان فیلم آرش شباهتی تام به فیلم محبوب من از محمود رحمانی داشت. همان فیلمی که در جشنواره فیلم مستند کیش کامران شیردل دیده و کشف کرده بودم یعنی «نفت سفید».
نپذیرفتم اما محمود اصرار داشت که فیلم خوبی است و جهانش متفاوت با آنچه که او ساخته.
با اکراه پذیرفتم فیلم را ببینم با کیفیتی نه چندان خوب در یوتیوب با زیر نویس انگلیسی.
اعتراف میکنم جزو محدود مستندهایی بود که مرا مجذوب کرد. ذوق زده به محمود زنگ زدم و درباره فیلم گفتم و گفتم و گفتم.
شماره آرش را گرفتم برای نمایش فیلم با او حرف زدم. ذوق و اشتیاقی شیرین داشت. ساده بود و بی آلایش. با نجابتی برآمده از جنوب تفتیده و سوادی که داشت.
در نشست فیلمش خیلی خوب درباره تهران ۹۹۵ حرف زد.
آرش جوانمرگ شد هم در سن و سال و هم در فیلمسازی.
با آنکه چهرهای تکیده داشت، سنی نداشت. با آنکه نمیداکستم با چه هیولایی جدالی نابرابر دارد اما درک میکردم درگیری سختی دارد. در این باره نه از او پرسیدم و نه حتی از محمود رحمانی.
وحشت داشتم از مواجهه با جوابی که میشنیدم. فکر کردم نپرسم شاید اتفاق نیفتد اما او به قول قیصر امین پور عزیز:
«افتاد
آنسان که برگ
آن اتفاق زرد
می افتد
افتاد
آنسان که مرگ
آن اتفاق سرد
می افتد
اما
او سبز بود و گرم که
افتاد.»
در فیلمسازی هم جوانمرگ شد چه بسیار ایده چه بسیار فیلمهای نساخته که نشد بسازد نه اینکه وقتش را نداشته باشد. همیشه چیزهایی حداقلی برای فیلمسازی مستند لازم هست که نیست لاقل برای بسیار فیلمسازان دغدغهمند چون آرش نیست.
با این همه آرش اثری ارزشمند برای سینمای مستند گذاشت که فراموش نشود. او با تهران ۹۹۵ هیچ گاه فراموش نمیشود چرا که راز زیست شریف و ارزشمند را میدانست وگرنه که در سینما خاصه سینمای مستند چه بسیار کسانی که فیلم میسازند که اگر نانی برایشان دارد که دارد، نامی نخواهند داشت.
آرش کوردسالی، مستندساز خوزستانی، فیلمهای مستند مستقلی چون «نفت»، «دیوار»، «تهران ۹۹۵»، «نفت، آتش، خاک» و… را کارگردانی کرده بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- در ستایش یک اثر نایاب در سینمای مستند/ نگاهی به «این بامداد خسته»
- «شهرک»؛ فیلمی که در ایده میماند
- «ماهان»؛ درمان سرطان با چسب زخم
- «ملاقات خصوصی»؛ یک عاشقانه آرام در زندان
- «لایههای دروغ»؛ شوخی مضحک جشنواره
- نگاهی کوتاه به فیلمهای «بیرو» و «مرد بازنده»
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





