سینماسینما، یزدان سلحشور
کلاً ما در ایران، چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب با پدیدهای روبرو هستیم به اسم «بالا»؛ این «بالا» در زندگی ما خیلی مهم است. سرنوشت ما را تعیین میکند نانِ شب ما را آجر میکند آجرِ رقیبِ ما را نان میکند. همه جا هم حضور دارد. هیچ وقت هم مشخص نمیشود چه کسیست. قبل از انقلاب من محصل ابتدایی بودم. یک انشایی دادند ما بنویسیم با این مضمون:«از مدرسه خود تعریف کنید!» ما هم نوشتیم! البته در حد «نود» فردوسیپور نبود اما در حدی بود که فردای روزی که انشاء را خواندم زنگ زدند به پدرم که «بیا پرونده پسرت زیر بغلش! البته اگر بخواهد میتواند قائممقام شبکه انشاء هم بشود!» که بنده قبول نکردم چون انشاء آدم مثل بچه آدم است! اما پدرم آمد مدرسه که مذاکره کند. پرسید:«پسر من بیادبی کرده؟» [حالا من سربه زیر و خجالتزده مثل فردوسیپور موقع جمع کردن دکور برنامه نود،توی دفتر، روی یک لنگه پا ایستاده بودم.] گفتند:«نه! خیلی بچه مؤدب و درسخوانیست اتفاقا به عنوان شاگرد ممتاز هم میخواستیم معرفیاش کنیم آموزش و پرورش که جایزه بگیرد.» پدرم گفت:«پس دلیل این اخراج؟» ناظم گفت:«از بالا گفتند.» پدرم گفت:«از کدام بالا؟» ناظم نگفت از کدام بالا اما گفت:«پسر شما انشاء نوشته که چرا مستراح مدرسه تمیز نیست؟» من گفتم:«اما قبلش که از شما تعریف کرده بودم آقای ناظم!»
الان هم همین قضیه «بالا» ادامه دارد. عید بود رفتم پمپ بنزین بینِ راه بنزین بزنم دیدم یک صف طولانیست کسی هم بنزین نمیزند. پیاده شدم و رفتم جلو پرسیدم:«چرا؟» سرکارگر پمپ بنزین گفت: «تغییر شیفت است.» دیدم نوشتهی چاپی گذاشتهاند که تغییر شیفت ساعت ۱۲ شب است اما ساعت ۹ شب بود. گفتم:«سه ساعت که مانده.» گفت:«از بالا گفتند!»
دو بار هم دعوتم کردند برای برنامه زنده. بار دومش، رسماً هفته قبلش در برنامه دوم اعلام کردند هفته بعد فلانی مهمان برنامه است. هر دو بار هم مشخص شد که از «بالا» گفتهاند که فلانی نیاید! پرسیدم:«کدام بالا؟» بالا را نگاه کردند!
در سینما هم، «بالا» یک بار فیلم «قصر شیرین» میرکریمی را توقیف میکند بعدش دوباره تکذیب میکند بعد ما باید منتظر بمانیم -مثل اینکه بخواهیم فصل بعدی «بازی تاج و تخت» را ببینیم- که بالاخره «بالا» رفته، بالا هست، دوباره توقیف میکند، دوباره تکذیب میکند؟
«بالا» در ایران از زمان قاجار به این طرف [چون سنم قد میدهد عرض میکنم، وگرنه میگفتم از زمان صفویه!] نه شناسنامه دارد نه کارت شناسایی نه قابل رؤیت است نه دلیل ارائه میکند نه بعدش حساب پس میدهد. اکثر اوقات هم این «بالا»ی نامرئی را هر روز میبینیم اما نمی دانیم همان «بالا»ست خیلی هم اظهار تأسف میکند که «نود» تعطیل شده یا فیلم میرکریمی توقیف شده و دستی هم به شانه ما میزند:«درست میشود!» به نظرم مسئولان مملکت، سیل و زلزله را ول کنند و بروند این «بالا» را پیدا کنند، ثواب دارد! به جانِ فردوسیپور نباشد به جانِ خودم!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «صبحانه با زرافهها»ی سروش صحت؛ دومین گام در عینِ صحت
- «دو روز دیرتر»؛ یک فیلم سینمای بدنه که جایش در جشنواره نیست
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





