سینماسینما، یزدان سلحشور
کلاً ما در ایران، چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب با پدیدهای روبرو هستیم به اسم «بالا»؛ این «بالا» در زندگی ما خیلی مهم است. سرنوشت ما را تعیین میکند نانِ شب ما را آجر میکند آجرِ رقیبِ ما را نان میکند. همه جا هم حضور دارد. هیچ وقت هم مشخص نمیشود چه کسیست. قبل از انقلاب من محصل ابتدایی بودم. یک انشایی دادند ما بنویسیم با این مضمون:«از مدرسه خود تعریف کنید!» ما هم نوشتیم! البته در حد «نود» فردوسیپور نبود اما در حدی بود که فردای روزی که انشاء را خواندم زنگ زدند به پدرم که «بیا پرونده پسرت زیر بغلش! البته اگر بخواهد میتواند قائممقام شبکه انشاء هم بشود!» که بنده قبول نکردم چون انشاء آدم مثل بچه آدم است! اما پدرم آمد مدرسه که مذاکره کند. پرسید:«پسر من بیادبی کرده؟» [حالا من سربه زیر و خجالتزده مثل فردوسیپور موقع جمع کردن دکور برنامه نود،توی دفتر، روی یک لنگه پا ایستاده بودم.] گفتند:«نه! خیلی بچه مؤدب و درسخوانیست اتفاقا به عنوان شاگرد ممتاز هم میخواستیم معرفیاش کنیم آموزش و پرورش که جایزه بگیرد.» پدرم گفت:«پس دلیل این اخراج؟» ناظم گفت:«از بالا گفتند.» پدرم گفت:«از کدام بالا؟» ناظم نگفت از کدام بالا اما گفت:«پسر شما انشاء نوشته که چرا مستراح مدرسه تمیز نیست؟» من گفتم:«اما قبلش که از شما تعریف کرده بودم آقای ناظم!»
الان هم همین قضیه «بالا» ادامه دارد. عید بود رفتم پمپ بنزین بینِ راه بنزین بزنم دیدم یک صف طولانیست کسی هم بنزین نمیزند. پیاده شدم و رفتم جلو پرسیدم:«چرا؟» سرکارگر پمپ بنزین گفت: «تغییر شیفت است.» دیدم نوشتهی چاپی گذاشتهاند که تغییر شیفت ساعت ۱۲ شب است اما ساعت ۹ شب بود. گفتم:«سه ساعت که مانده.» گفت:«از بالا گفتند!»
دو بار هم دعوتم کردند برای برنامه زنده. بار دومش، رسماً هفته قبلش در برنامه دوم اعلام کردند هفته بعد فلانی مهمان برنامه است. هر دو بار هم مشخص شد که از «بالا» گفتهاند که فلانی نیاید! پرسیدم:«کدام بالا؟» بالا را نگاه کردند!
در سینما هم، «بالا» یک بار فیلم «قصر شیرین» میرکریمی را توقیف میکند بعدش دوباره تکذیب میکند بعد ما باید منتظر بمانیم -مثل اینکه بخواهیم فصل بعدی «بازی تاج و تخت» را ببینیم- که بالاخره «بالا» رفته، بالا هست، دوباره توقیف میکند، دوباره تکذیب میکند؟
«بالا» در ایران از زمان قاجار به این طرف [چون سنم قد میدهد عرض میکنم، وگرنه میگفتم از زمان صفویه!] نه شناسنامه دارد نه کارت شناسایی نه قابل رؤیت است نه دلیل ارائه میکند نه بعدش حساب پس میدهد. اکثر اوقات هم این «بالا»ی نامرئی را هر روز میبینیم اما نمی دانیم همان «بالا»ست خیلی هم اظهار تأسف میکند که «نود» تعطیل شده یا فیلم میرکریمی توقیف شده و دستی هم به شانه ما میزند:«درست میشود!» به نظرم مسئولان مملکت، سیل و زلزله را ول کنند و بروند این «بالا» را پیدا کنند، ثواب دارد! به جانِ فردوسیپور نباشد به جانِ خودم!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «صبحانه با زرافهها»ی سروش صحت؛ دومین گام در عینِ صحت
- «دو روز دیرتر»؛ یک فیلم سینمای بدنه که جایش در جشنواره نیست
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





