سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
نگاهی گذرا به اسامی فیلم های حاضر در دوره های اخیر جشنواره فیلم فجر، نشان از رویکردی دارد که تنوع ژانر را از نقاط قوت جشنواره قلمداد می کند. از این منظر اکران فیلم هایی در قالب ژانرهای مختلف، فی نفسه مطلوب است و برای جشنواره ارزش و اعتباری محسوب می شود. اما از نام ها که عبور کنیم و کیفیت فرمی و محتوایی فیلم ها را که زیر ذره بین ببریم در می یابیم که این تنوع ژانر، نه تنها کمکی به ارتقاء کیفیت جشنواره نکرده بلکه در مواردی، موجب ضعف و افت کیفی جشنواره شده است. از جمله این موارد می توان به حضور تعدادی از فیلم هایی در ژانر کمدی در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر اشاره کرد. فیلم هایی همچون «آنتیک»، «صددام»، «کفایت مذاکرات» و «تاکسیدرمی» که در کمال شگفتی نامشان در میان فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران جای گرفت تا شاید در این ماراتن تماشای فیلم، اوقات مفرحی را برای مخاطبان جشنواره فراهم کنند.
با این وجود کیفیت به شدت نازل فیلم های مذکور، نه تنها موجبات سرگرمی و انبساط خاطر کسی را فراهم نکرد بلکه در لحظاتی آن چنان اعصاب خردکن بودند که باعث شد تعداد زیادی از حاضران، با خروج طعنه آمیز از سالن، خشم و عصبانیت خویش را به نمایش بگذارند. فیلم هایی که کاملاً مشابه سایر کمدی های نازل روی پرده هستند و شاید در مخیله تهیه کنندگانش هم نمی گنجید که اولین نمایش فیلمشان در جشنواره فیلم فجر باشد. جالب اینجاست که این فیلم های کمدی حتی در میان فیلم های برگزیده از نگاه تماشاگران نیز جای نداشتند که این مساله به خوبی از وضعیت فاجعه بار این ژانر در جشنواره حکایت می کند.
برای افزایش رونق جشنواره، باید طرحی نو در انداخت. طرحی که کیفیت فنی و ارزش های هنری اثر را در اولویت قرار داده و تنها به کمیت فیلم ها و تنوع ژانرها اهمیت ندهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- «صددام»؛ بدلی که مختصر برقی میزند، اما طلا نیست
- جدیدترین آمار فروش فیلمها؛ ۶.۸ میلیارد، سهم گیشه در سه روز گذشته
- فروش ۳۸ میلیاردی سینماها در هفته گذشته/ گیشه سینما همچنان در اختیار کمدیها است
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- «بی سروصدا» هفته بعد میآید؛ اکران دوم سال ۱۴۰۴ با ۶ فیلم
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ ۹ فیلم پروانه نمایش گرفتند
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- داستان اینفلوئنسری به نام فریبا/ گفت و گو با جواد صفوی، نویسنده فیلمنامه سریال «فریبا»
- چیزی شبیه پرسهزدن در سالن نمایشی با آدمهایی که نمیشناسی
- هیولایی باستانی
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





