سینماسینما، محسن جعفری راد
هر دوشنبه شب دلمان خوش بود که عادل فردوسی پور پشت صندلی اش در لوکیشن برنامه نود می نشیند و یک بار دیگر به طور شماتیک و به شکل توامان یک روایت جامعه شناختی در کنار آسیب هایی ریز و کوچکی که در ورزش فوتبال وجود دارد را، مورد واکاوی قرار می دهد. آن هم به شکل جسورانه و چالش برانگیز. هر چند در یکی دو سال اخیر کمی از جسارت و صراحتش کاسته شده بود،اما به طور کلی هر دو شنبه شب دلمان خوش بود که …
تا اینکه مدیر جدید شبکه سه که نه تحصیلات آن چنانی دارد و نه سابقه قابل دفاع، به عنوان مدیر یک شبکه که پر مخاطب ترین شبکه تلویزیون هم هست، از همان ابتدا سر ناسازگاری داشت با محبوب ترین فرد تلویزیون و به خصوص شبکه سوم. ابتدا با حضور کارلوس پویول (کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال اسپانیا و باشگاه بارسلونا و از پرافتخارترین بازیکنان جهان) در برنامه ویڑه جام جهانی مخالفت کرد، با اینکه فردوسی پور او را تا استودیوی برنامه اش در ایران هم آورده بود! و بعد در یکی از هفته ها خواستار تغییر زمان پخش برنامه نود شد که فردوسی پور زیر بار نرفت و بالاخره اوج این دشمنی به معنی دقیق کلمه، برجسته کردن بیهوده برنامه «برنده باش» که یک رسوایی برای صدا و سیما در جشنواره جام جم به بار آورد و دستکاری در آرای مردم هم جواب نداد و حق به حق دار رسید و و فردوسی پور برای چندمین بار جایزه بهترین برنامه ترکیبی و پرمخاطب ترین برنامه تلویزیون را گرفت.
اما دم نوروز بود و بهترین فرصت برای یک خودزنی تمام عیار. خب تعطیلات است و رسانه ها هم تعطیل هستند و فردوسی پور را حذف می کنیم! به همین راحتی؟! ۲۰ سال برنامه سازی، فرهنگ سازی، روشنگری، ارتقای سطح سلیقه آگاهی و سواد مخاطب عام و خاص و جریان سازی را زیر پا گذاشتند و فردوسی پور را کنار گذاشتند. از برنامه ای که با او، صاحب چهل میلیون مخاطب بالقوه بود و تقریبا پنجاه میلیون ایرانی دوشنبه شب ها پای برنامه رسانه ای می نشستند که دیگر هیچ برنامه ای از آن را نمی دیدند و حالا با حذف او، همین یک برنامه هم از فهرست دیدنی های مخاطب حذف می شود.
از طرفی دیگر تکلیف انگیره بازیکنان، داوران، مربیان و … چه می شود که تنها برنامه تخصصی شان با کنار رفتن عادل، از بین خواهد رفت؟ انگیزه نوجوان و جوان شهرستانی و شهری و روستایی که برنامه نود بارها به آنها پرداخت، انگیزه و امید تیم های کوچک که عادل همیشه از آن حمایت کرد و هزاران انگیزه دیگر که خاموش خواهد شد. هنوز دیر نشده و در تصمیمتان تجدید نظر کنید و فردوسی پور از معدود کسانی که بر جای درستش نشسته بود را به برنامه اش بازگردانید.
آئین چراغ خاموشی نیست. شما علاوه بر خاموشی، چراغ را هم شکستید اما باز هم جای بازگشت هست. آئین چراغ خاموشی نیست. هر دوشنبه شب دلمان خوش بود که…بگذارید این «بود» به «هست» تبدیل شود.
پرویز پرستویی پیشنهاد داد به خاطر حذف عادل،کسی و به خصوص بازیگری به برنامه های تحویل سال نو نرود که خوشبختانه اغلب گوش کردند، علی مطهری به عنوان نائب رییس مجلس، خواستار تجدید نظر در این باره و بازگشت فردوسی پور شد و مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی که سه جام جهانی را بازی کرده و هم اکنون کاپیتان تیم ملی است در برنامه سال نوی یکی از شبکه ها با جسارتی ستودنی، اقدام کنار گذاشتن عادل را کاری زشت و غیر قابل پسند دانست و خواستار بازگشت او شد، همان طور که علی پروین هم حمایت کرد و علی دایی هم که نیازی به معرفی ندارد گفت، کسی که از این حذف، ضربه می خورد، صدا و سیماست و نه عادل فردوسی پور؛ و صد ها مدیر سیاسی و بازیگر سینما و بازیکن فوتبال و مربی و پیشکسوت و ژورنالیست و … از عادل حمایت کردند. پس کار درستی نکرده اید که از همه جور قشری، چه ورزشی و چه غیر ورزشی معترض هستند که قطعا در صورت عدم توجه به خواسته آنها، عواقب خاص خودش را خواهد داشت.
پس دست از سیاسی بازی و رفتارهای بچه گانه و حسادت آمیز بردارید و عادل را که واقعا بیست سال است که سعی کرده عادلی کند و حق او و عوامل نبود دم سال تحویل برنامه اش بایکوت شود را به برنامه و خانه اش بازگردانید. برای کار نیکو، هیچ وقت دیر نیست و عذرخواهی هم نشان از بزرگی شما خواهد بود. حالا استعفا پیشکش!
راستی اگر عادل برنامه ای در اولین دوشنبه نوروز داشت، قطعا به تلفات انسانی سیل های استان های گلستان و شیراز و لرستان و … می پرداخت چون علاوه بر اینکه تهیه کننده و مجری پرمخاطب ترین برنامه دو دهه اخیر تلویزیون بود، نگاه انسانی داشت و در چنین بزنگاه هایی حتی گزارشگرانش را هم به مناطق حادثه دیده می فرستاد. اما نیست و طبعا نودی هم در کار نیست. جالب اینکه این بار خود عادل به مناطق سیل زده رفت. امیدواریم آب رفته، هر چند گل آلود، اما به جوی بازگردد! خیال تنها راه زنده ماندن است! و ما خیال می کنیم که عادل به برنامه اش بر می گردد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- محسن جعفری راد درگذشت
- «طلای قهوهای»، روایتی از پایتخت فندق ایران
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- چرا فردوسی پور کنار گذاشته شد؟ محمد سرافراز: مدیر شبکه ۳ خواست خودی نشان بدهد ۹۰ را تعطیل کرد
- کارگردان «رنج زیر پوست»: این فیلم را در حمایت از زنان، دختران و حقوق انسانها ساختهام/ نقد دیکتاتوری مردسالارانه
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- مدیر مخالف عادل فردوسیپور از شبکه ۳ رفتنی شد؟/ شبکه ۲ یا سیما فیلم در انتظار فروغی
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- «طلای قهوهای» قصه فندقهای گیلان را روایت میکند/ فیلمبرداری تا پایان شهریور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





