علی نعیمی / منتقد سینما:
فضای نقد این روزهای سینمای ایران داستان عجیب و پیچیدهای است. نقد سینمایی از زمان ظهور ابزارهای جدید و گسترش اینترنت شکل و شمایلی دیگر به خود گرفت. شمایلی که دور از فضای گذشته نقد است. منتقدان کمیت را فدای کیفیت کردند و جایگاه نقد را از یک دنیای پر مغز و تاثیر گذار به دنیای پر شور و حرارت و احساسی کشاندند که نتیجهاش شد نقدهای کوتاه دو پاراگرافی. دیگر خبری از نقدهای مطول و دقیق نبود و مبنای تمامی نقدها شد احساسات لحظهای. حتی برایش تئوری تعریف کردند. که اگر از هر فیلمی به هر دلیلی خوشات آمد و دیگران از فیلم متنفر بودند چون تو خوشت آمده آن فیلم بهترین فیلم تاریخ سینما است. حالا چه فرقی دارد این محصول کمپانی برادران وارنر باشد یا قدرتالله صلحمیرزایی آن را کارگردانی کرده باشد؟
مبنای علمی وقتی از نقد فیلم گرفته شد که تلویزیون سعی کرد سینما را کالایی مصرفی و برای گذران عمر معرفی کند. برنامهای ساخت که مثل برنامه نود که چالش جدی فوتبال ایران است، سینماگران را به چالش بکشد و غوغاسالاری فرهنگی را به اوجش برساند. منتقدی را قد میدهد و بال و پرش را پروار میکند که همه میدانند هیچگاه حرف و عملش با هم یکی نیست. نگاه رسمی به سینما یک هنر ضد ارزش است و این نگاه باعث میشود ترکیب نقد محتوایی و نگاه ایدئولوژیزده رسانه ملی یک معجون عجیب و غریب به وجود بیاورد و حاصل آن تولد بچهای ناقص الخلقه شود که از جیب پدر ارتزاق میکند و حلیم حاج عباس را هم میزند. توی این فضا نقد هم کارکردی مقطعی و دم دستی پیدا میکند و نتیجهاش میشود بیان هر نوع کلمه و جمله برای توجیح دلایل غیرعلمی و غیر عقلانی منتقدی که فضای نقد را خارج از محیط فیلمها دنبال میکند و به دنبال اتهام زدن به این سینماگر و فلان کارگردان است.
مسعود فراستی این روزها در تلویزیون همانند یک کودک لجباز و سرکش فراتر از نگاههای رسمی به دنبال تنش در میان جریانهای مختلف فکری است و سعادت خود را در خلاف جهت آب حرکت کردن میداند. توهم دنکیشوتی دارد و اصلاح امور دنیا را در سر میپروراند و آنچنان مسائل را به هم مرتبط میکند که عقل هیچ کس به آن هم نمیرسد. در این شرایط با اینکه تلویزیون قصد دارد اعتماد تخریب شده یک دهه گذشته مخاطبانش را مجدد به دست بیاورد اما آنچه که بدیهی به نظر میرسد تجمیع این همه جزیر سرگردان در سرزمین عریض و طویل رسانه ملی کار دشواری است که حداقل دوبرابر زمانی که از دست رفت زمان لازم است تا با سازمانی مردمی و ملی روبرو باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- مسعود فراستی دومین مهمان برنامه «رخ به رخ» میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





