سینماسینما، افشین اشراقی
همراه با باد پر است از ایرادهای ریزودرشتِ تصویری و صوتی. و درست به همین خاطر گزینهی مناسبیست برای سینمایینویسهای عیبجویی که تکنیک برایشان اهمیتِ ویژهای دارد. منتها نیتِ نگارنده ردیفکردنِ فهرستی از ایرادها نیست. هدف پرداختن به صداست. مقولهای که در نقدِ فیلم «نشنیده» گرفته میشود.
فهمیدنِ اینکه همراه با باد صدابردار نداشته است چندان دشوار نیست. تیتراژِ پایانی حدسها را به یقین تبدیل میکند. به نظر میرسد که بخشِ اعظمِ فیلم با میکروفنِ دوربین و ریکوردرِ دستی ضبط شده است. محسن آزرم تنها مصاحبهشوندهایست که میکروفنِ یقهای دارد (که البته جای مناسبی وصل نشده است چون توی ذوق میزند و با توجه به اینکه تا بالای جناق سینهی سوژه خارج از دید است، راحت میشد پنهاناش کرد).
نداشتنِ صدابردار بهخاطرِ شرایطِ تولید و بودجه بوده؟ شاید. دلیلاش هرچه بوده حداقل میشد برای ضبطِ صدا و کنترلِ نویزهای محیطی کمی دقت به خرج داد. درست است که با فیلمی مستند و تیمی – از نظر تعداد – کوچک روبهرو ایم اما گاهی صدا اهمیتِ بیشتری دارد از تصویر، بهویژه در مستند. چند بار حینِ گفتوگوها صدای جابهجاشدنِ عوامل را میشنویم و صدای شاترِ دوربینِ عکاسِ پشت صحنه را. و همینطور رفتوآمدِ وسایلِ نقلیه که از پنجرهی نیمهبازِ پشتِ سرِ یکی از مصاحبهشوندگان به گوش میرسد.
در تیتراژِ پایانی نامِ دو صداگذار آمده است. اینکه تصورِ کارگردان و آندو، از صداگذاری چیست برای نگارنده روشن نیست. اما صداگذاری همگاهکردن و کاتکردنِ صداها نیست. که اینها اغلب در تدوین انجام میشوند. پیش از سپردنِ پروژه به صداگذار.
فرازوفرودهای صوتیِ فیلم گاهی ناگهانی و آزاردهندهاند و متعادل نشدهاند. نمونهاش انتقال از مصاحبه به تیتراژِ آغازینِ قیصر. نیز انتقال بینِ تصویرهای آرشیوی و اصلی و برعکس. حتی جایی صدای مصاحبهکننده کاملاً غالب میشود بر مصاحبهشونده. همینطور میتوان اشاره کرد به صحنهای که واردِ خانهی کیارستمی میشویم: تفاوتِ سطح (لِولِ) موسیقی و صدای مصاحبهشونده آنقدر زیاد است که دومی را بهزحمت میشنویم، آن هم نامفهوم. و یا همزمانیِ پخشِ صحبتهای مصاحبهشوندهای دیگر و صحنهای از زیرِ درختانِ زیتون که همچون سوپرایمپوز است؛ منتها از نوعِ صوتیاش!
فیلم متأسفانه در بخشِ تنظیمِ کانالهای صوتی هم مشکل دارد. صدا گاهی تکباند میشود و گاهی دوباند و بیشتر از راست شنیده. البته بررسیِ دقیقِ این مورد نیازمندِ شنیدنِ دوباره و چندبارهی صدای فیلم است. هرچند که نگارنده از چند تماشاگر دربارهی مغشوشبودنِ باندهای صوتی پرسید. جوابها نزدیک به هم بودند و مثبت.
یکی از تماشاگران اینطور پنداشت که شاید همراه با باد در اجرا خواسته چیزی شبیهِ اکثرِ کارهای کیارستمی باشد: ساده و رها. بیانکردنِ چنین چیزی از روی ناآگاهیست. بحث مقایسه بینِ همراه با باد و فیلمهای کیارستمی نیست. اما فیلمهایش خلافِ این را میگویند. نیز، گفتههای عوامل و شاهدانِ پشت صحنه، و همکاری با متخصصانی تراز اول – مثلاً در حوزهی صدا- که گواهیاند بر دقتِ نظرِ کیارستمی و جایگاهِ تکنیک نزدِ او.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهمن فرمانآرا در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی: اگر ما گل میدیدیم، کیارستمی ریشه را میدید
- جشنواره «عکس۵» برگزار می شود/ اعلام برندگان همزمان با سال روز تولد عباس کیارستمی
- رسیدن به امر محال/ نگاهی به فیلم «همراه با باد»
- همراه با نگاهی شاعرانه به زندگی/ نگاهی به فیلم «همراه با باد»
- قطعات پازل زندگی هنری کیارستمی/ نگاهی به فیلم «همراه با باد»
- مستند «همراه با باد» در فرانسه منتشر میشود
- باد ما را خواهد برد… / نگاهی به فیلم “همراه با باد”
- تک درخت عباس کیارستمی ثبت میراث فرهنگی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید