سینماسینما، شادی حاجی مشهدی
خوب، بد، جلف ٢، دومین تجربه کارگردانی پیمان قاسم خانی در سینماست ، او پس از سال ها فعالیت در عرصه ی نویسندگی در ژانر کمدی برای فیلم های پر فروش و سریال های تلویزیونی پر طرفدار بعد از موفقیت قسمت اول این فیلم در گیشه به سراغ همان لحن و فضای آزموده شده می رود.
شبیه آنچه از قصه ی چند خطی قسمت اول به یاد می آوریم این بار هم به یک کارگردان جعلی سینما از طرف تهیه کننده اش پیشنهاد می شود تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقشهای اصلی فیلمش استفاده کند.این بار هم با خلق موقعیت های مشابه که متعاقب انتخاب پژمان جمشیدی و سام درخشانی رخ می دهد، این دو نفر با حماقت های ذاتی و لودگی کودکانه شان دست به کارهای عجیب و مسخره ای می زنند.
در خوب، بد، جلف ٢، انتخاب این دو نفر به عنوان یک زوج هنری برای بازی در یک فیلم اکشن تاریخی دردسر ساز می شود.
پژمان و سام یا زوج احمق و احمق تر ، عمدتا سوار بر قطاری هستند که موقعیت های خنده دارشان بر ریل اروتیسم ، لاکچریسم و نارسیسیزم به پیش می رود.
شوخی های کلامی و خلق موقعیت های کمیک این دو نفر عمدتا از سه زاویه روایت می شود. ١- مواجهه با زنان زیبا ( فم فتال ها)٢- در کشاکش رو کم کنی ها و پُز و پُزکشی ها ٣- تلاش برای پنهان کردن خودشیفتگی ها و حقارت های درونی.
نکته اینجاست که حتی اگر به درستی به همه ظرایف و ضعف های فیلمنامه آگاه باشیم نمی توانیم از موارد مهم دیگر ی که به کمک روایتگری و جریان فیلم می آیند بگذریم ! موسیقی ، میزانسن، جلوه های ویژه و صحنه و گریم، باز هم کفه ی سنگین ترازویی نیست که در اختیار کار گردان قرار گرفته تا او بتواند از آن ها برای خلق یک اتمسفر کمیک بهره بگیرد.
در واقع قاسم خانی همراهی مخاطب را بیش از همه به “بده و بستان های کلامی و رفتاری ” زوج سام – پژمان مدیون است .
خوب بد جلف ٢ که قرار است در آینده ی نزدیک شماره سومی هم داشته باشد، درست در لحظه ای تمام می شود که موتور گرم و روان مخاطب در سرازیری جاذبه افتاده و شتابان به پیش می رود، آنجا که او خندان و حیران سرانجام در اوج این سرعت به دیوار پایان می رسد، جایی که به نظر سرنوشت پی رنگ های فرعی قصه نیز هنوز مبهم است و کارگردان سراسیمه برای ساخت قسمت سوم از ادامه دادن ماجرا های این آدم ها خرسند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد