سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
در سالهای اخیر شاهد حجم بیشماری از علاقهمندان به هنر در میان نسل جوان بودهایم که تعداد انبوهی از آنها را دوستداران عرصهی بازیگری تشکیل میدهند که این امر به ویژه در دههی ۹۰ و پس از گسترش فضای اینترنت و سربرآوردن اپلیکیشنهای متنوع ارتباطی بیش از پیش تشدید شد که یکی از دلایل اصلی این اقبال، عرضهی زندگی کاری و حتی شخصی فعالین عرصهی هنر و خاصه سینما در چنین پهنهای بود. توصیه همیشگی مدرسین و هنرمندان طراز اول هنرهای نمایشی مبنی بر آموختن الفبای این حرفه در حوزه ی تئاتر، باعث شد شاهد ورود مجموعهی انبوهی از بازیگران و کارگردانان و به تبع آن سایر زمینههای فعالیت در این رشته باشیم. طبیعتا افراد تازه رسیده به سبب خاستگاههای مختلف اعم از اهداف و سطح علمی، سواد و دایرهی مطالعات و نیز رشتههای مرتبط و غیرمرتبط در یک جایگاه قرار نمیگیرند و برخی از آنها که کم نیز نیستند پس از مدتی با حضور و تجربهی یک یا دو کار از گردونه رقابت خارج میشوند اما مابقی آنها که دارای مقصد مشخص و نیز مستعد ادامهی مسیر هستند با چالشهایی روبهرو میشوند که ادامهی راه را برای آنها کند و یا ناممکن میسازد. پرداختن به این مسائل و مشکلات، هدف این نوشته نیست که تاکنون مطالب فراوانی در این خصوص بیان شده و متاسفانه در بیشتر موارد دستاوردهای ملموسی هم به همراه نداشته است؛ اما سوالی مهمتر وجود دارد. با وجود اینکه درصد زیادی از تولیدات تئاتر کشور توسط همین قشر و جوانانی که جزو چهرههای مطرح و نام آشنای تئاتر محسوب نمیشوند در جریان است و با وجود شرایط دشوار اعم از نداشتن دستمزد مشخص، بیمه و… و معضلات بیماری کرونا که در طول سال گذشته بیشترین آسیب را بر پیکرهی نحیف تئاتر وارد کرده همچنان این علاقهمندان و درواقع عاشقان نمایش هستند که چراغ صحنه را روشن نگاه داشتهاند؛ پس به راستی چرا حجم انبوه فضای رسانهای کشور همچنان در اختیار گروه معدودی از چهرههای مطرح و نام آشنا قرار دارد و توجهی به این گروههای ناآشنا نمیشود؟ چرا سالهاست شاهد ورود چهرههای جدید از میان این افراد به جرگه و جریان به اصطلاح حرفهای و رسمی تئاتر و سینما نیستیم؟! چرا حداقل حمایتی توسط نهادهای متولی این عرصه چه سازمانهای دولتی و چه تشکلهای صنفی از جریان تئاتر دانشجویی و در معنای صحیح گروههای مستقل نمی شود؟! پاسخ همهی این سوالات و بسیاری پرسشهای دیگر در گرو ایجاد یک پل بین دو حیطهی هنرمندان تئاتر و سینمای غیر مطرح با فعالین صاحبنام هست تا افرادی که به معنای واقعی جزو نیروهای جوان اما مستعد، آیندهدار و با چشمانداز محسوب میشوند بتوانند بعد از مدتی به جریان اصلی بپیوندند و روی آنها سرمایهگذاری شود. نسلهای تازهای که میتوانند جانی تازه بر کالبد در حال احتضار سینما و تئاتر ایران بدمند و علاوه بر جلوی دوربین و روی صحنه در سایر حیطهها از جمله نویسندگی، طراحی هنری، موسیقی، تدوین، کارگردانی و… بنیانگذار آثاری پیشرو باشند و سیل مخاطبین بهروز و علاقهمند به این تولیدات را جلب و جذب کنند. برای تحقق چنین امر مهمی عزم همگانی لازم است و توجه جدی متولیان و هنرمندان صاحبان نام را توامان طلب میکند.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- مونا فرجاد در گفتوگو با سینماسینما/ من ارتش یک نفره هستم/ بر نقش و حضور موثر نویسنده تکگوییها تاکید دارم
- هدایت هاشمی: اجازه بدهید چیزی نگویم!
- پیام علی نصیریان به وزیر ارشاد جدید/ هنر، آموزگار سخاوت و کیمیای جانبخشی و گنجینهی سعادت است
- احترام برومند: آقای رشیدی بر تئاترهای خیابانی و اجرا در فضای باز تاکید داشتند/ توصیهای مناسب برای روزهای کرونایی اهالی تئاتر
- مواضع تند و تیز وزیر پیشنهادی ارشاد/ خانه سینما وجاهت قانونی ندارد، فیلمها ضدارزش و غیراخلاقیاند
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
- تا کی به انتظار؟!
- سینما و دههای که شصت بود!
- لیست فیلمهای سینمایی ایرانی فیلمخانه ملی منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش