سینماسینما، مرتضی رنجبران
رونمایی از روز صفر به عنوان اثری با مضمونی جاسوسی معمایی نوید روزهای خوبی را برای سینمای ایران می دهد.
سینمای ایران سال هاست با قهرمان و قهرمان پروری بیگانه شده و هرآنچه دیده می شود اغلب آثاری است که رنگ و لعاب پرده برداری از اتفاقات اجتماعی دارند و در همهمه آثار بی جان اینروزهای سینمای ایران، روز صفر با تلاشی قابل تقدیر برای معرفی یک قهرمان است و دمی دیگر به پیکر سینمای ایران می دهد.
در نگاه نخست موضوع مطرح شده در فیلم روز صفر برای مخاطب به خودی خود جذاب است. روایت یک تروریست که مردم ایران بخوبی او را می شناسند اما بوده آثار بسیاری که مضمون به ساختار فیلم غلبه کرده و اثر الکن مانده است.
نمونه چنین آثاری در ساخت فیلم از شخصیت های شهید بسیار زیاد است و سوژه های ناب بسیاری قربانی ساختار ضعیف شده که از جمله این آثار می توان به ساخت فیلم برای شهید کاوه و برونسی و… اشاره کرد.
روز صفر اما به سراغ مضمونی امنیتی می رود. امیر جدیدی به عنوان یک مامور امنیتی بازی قابل قبولی در اثر دارد و آمادگی جسمانی وی به ایفای نقش کمک کرده است.
سعید ملکان در این فیلم تلاش کرده شخصیت قهرمان را گنگ و مبهم جلوه دهد که این مهم بر جذابیت های او می افزاید.
بزرگترین مشکل فیلم ملکان شاید عدم تساوی پرداخت به کاراکتر ریگی است و این مهم مانع از شکل گیری ضد قهرمان در روز صفر می شود.
هوشمندی و زیرکی ریگی در این فیلم تا حدی تصویر شده اما تمرکز بیش از حد فیلمساز به قهرمان موجب شده ضد قهرمان به چشم نیاید.
جلوه های رایانه ای فیلم از دیگر مشکلات اثر است چراکه در بسیاری از بخش ها بخصوص در بخش هوایی دارای ضعف های جدی است.
فیلمساز با توجه به نگاه های غیرمنصفانه که در اغلب فیلم هایی با موضوعات اینچنینی به منطقه سیستان و بلوچستان وجود دارد تلاش کرده در این ورطه نیفتد و روایت در پاکستان رقم می خورد. همچنین گنجاندن یک نیروی بلوچ در مقابله با گروه های تروریستی و اشاره به قربانی شدن مردم سیستان و بلوچستان به دست تروریست ها، هوشمندی فیلمساز در احترام و تکریم و نمایاندن مظلومیت مردم سیستان و بلوچستان است.
شجاعت سعید ملکان قابل تقدیر است که در نخستین اثرش سراغ سوژه ای ملتهب رفته است. سوژه ای که سالها به دلیل ساخت انبوه آثار هالیوودی از سوی فیلمسازان مورد توجه قرار نمیگیرد چراکه همواره ترس از این مهم وجود دارد که اثر مقبول مخاطب نیفتد و کار به سرانجام مورد نظر نرسد.
به هرحال فیلم روز صفر از بهترین های جشنواره امسال است. درجایی که سینمای ایران اسیر آثار آپارتمانی و اجتماعی و گاه اجتماعی نماست فیلم روز صفر اتفاقی تازه محسوب می شود و حتی امیر جدیدی به عنوان قهرمان این اثر را می توان در قالب مضامین جاسوسی دیگر در سینما ماندگار کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نتفلیکس دستور ساخت اولین سریال رابرت دنیرو را داد
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
- نگاهی به فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- آمار فروش فیلمهای اکران نوروزی/ یک شروع کمرمق
- «دینامیت» اکران میشود
- صدور مجوز نمایش برای ۲ فیلم/ «بندر بند» منیژه حکمت پروانه نمایش گرفت
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
آخرین ها
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس
- پرورش نسل آینده تئاتر ایران؛ جشنواره تئاتر «خوشه پروین» به دنبال کشف استعدادهای کارگردانان زن جوان است
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما