سینماسینما، مرتضی رنجبران
رونمایی از روز صفر به عنوان اثری با مضمونی جاسوسی معمایی نوید روزهای خوبی را برای سینمای ایران می دهد.
سینمای ایران سال هاست با قهرمان و قهرمان پروری بیگانه شده و هرآنچه دیده می شود اغلب آثاری است که رنگ و لعاب پرده برداری از اتفاقات اجتماعی دارند و در همهمه آثار بی جان اینروزهای سینمای ایران، روز صفر با تلاشی قابل تقدیر برای معرفی یک قهرمان است و دمی دیگر به پیکر سینمای ایران می دهد.
در نگاه نخست موضوع مطرح شده در فیلم روز صفر برای مخاطب به خودی خود جذاب است. روایت یک تروریست که مردم ایران بخوبی او را می شناسند اما بوده آثار بسیاری که مضمون به ساختار فیلم غلبه کرده و اثر الکن مانده است.
نمونه چنین آثاری در ساخت فیلم از شخصیت های شهید بسیار زیاد است و سوژه های ناب بسیاری قربانی ساختار ضعیف شده که از جمله این آثار می توان به ساخت فیلم برای شهید کاوه و برونسی و… اشاره کرد.
روز صفر اما به سراغ مضمونی امنیتی می رود. امیر جدیدی به عنوان یک مامور امنیتی بازی قابل قبولی در اثر دارد و آمادگی جسمانی وی به ایفای نقش کمک کرده است.
سعید ملکان در این فیلم تلاش کرده شخصیت قهرمان را گنگ و مبهم جلوه دهد که این مهم بر جذابیت های او می افزاید.
بزرگترین مشکل فیلم ملکان شاید عدم تساوی پرداخت به کاراکتر ریگی است و این مهم مانع از شکل گیری ضد قهرمان در روز صفر می شود.
هوشمندی و زیرکی ریگی در این فیلم تا حدی تصویر شده اما تمرکز بیش از حد فیلمساز به قهرمان موجب شده ضد قهرمان به چشم نیاید.
جلوه های رایانه ای فیلم از دیگر مشکلات اثر است چراکه در بسیاری از بخش ها بخصوص در بخش هوایی دارای ضعف های جدی است.
فیلمساز با توجه به نگاه های غیرمنصفانه که در اغلب فیلم هایی با موضوعات اینچنینی به منطقه سیستان و بلوچستان وجود دارد تلاش کرده در این ورطه نیفتد و روایت در پاکستان رقم می خورد. همچنین گنجاندن یک نیروی بلوچ در مقابله با گروه های تروریستی و اشاره به قربانی شدن مردم سیستان و بلوچستان به دست تروریست ها، هوشمندی فیلمساز در احترام و تکریم و نمایاندن مظلومیت مردم سیستان و بلوچستان است.
شجاعت سعید ملکان قابل تقدیر است که در نخستین اثرش سراغ سوژه ای ملتهب رفته است. سوژه ای که سالها به دلیل ساخت انبوه آثار هالیوودی از سوی فیلمسازان مورد توجه قرار نمیگیرد چراکه همواره ترس از این مهم وجود دارد که اثر مقبول مخاطب نیفتد و کار به سرانجام مورد نظر نرسد.
به هرحال فیلم روز صفر از بهترین های جشنواره امسال است. درجایی که سینمای ایران اسیر آثار آپارتمانی و اجتماعی و گاه اجتماعی نماست فیلم روز صفر اتفاقی تازه محسوب می شود و حتی امیر جدیدی به عنوان قهرمان این اثر را می توان در قالب مضامین جاسوسی دیگر در سینما ماندگار کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نتفلیکس دستور ساخت اولین سریال رابرت دنیرو را داد
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
- نگاهی به فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- آمار فروش فیلمهای اکران نوروزی/ یک شروع کمرمق
- «دینامیت» اکران میشود
- صدور مجوز نمایش برای ۲ فیلم/ «بندر بند» منیژه حکمت پروانه نمایش گرفت
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟