۱. رویداد اول:
مدیر جوان شبکه سوم-بخوانید تلویزیون- قصد دارد عادل فردوسیپور را بعداز ۲۰ سال حذف کند یا در خوشبینانهترین حالت زهرچشم بگیرد و رویش را کمکند. چرا؟ سادهست.
یک مَثَل بی مناقشه: چندسال پیش یک کارگردان جوان که یک فیلم ساخته بود، کتابی داده بود به جایی برای چاپ با عنوان “چگونه کارگردانی کنیم”. به من ارجاع دادند برای خواندن و تایید آن. نوشته بود: “سر صحنه، به دستیارتان یا بازیگران اجازه هیچ اظهارنظری ندهید. اگر پیشنهادی هم دادند حتی اگر کاملا درست بود و حتی اگر مطمئن شدید که شما اشتباه میکنید، به هیچ وجه نپذیرید. با آنها برخورد کنید. آنها باید بفهمند شما رئیس هستید.”
توصیه: پیشنهاد میکنم مدیر شبکه نسیم هم یک برخورد جانانه و مشابه با رامبدجوان بکند. واقعا چه معنی دارد دوسه نفر پیدا شوند، بیخود و بیجهت چهارنفر را بنشانند پای این تلویزیون بیرونق؟ اصلا سرمایه رسانهای، هزینهای که پای چهرههای تلویزیونی شده، ظرایف مدیریت رسانه، اقتضائات مدیریت رسانه عمومی متعلق به بیتالمال و خواست مخاطبان علاقمند به برنامهها و چهرههای تلویزیونی، همگی حرف مفت است. مهم این است که بدانیم رئیس چه کسی است. یک کتابِ “چگونه مدیر شبکه باشیم” هم چاپ کنند بد نیست.
۲. رویداد دوم:
مدیرکل نظارت و ارزشیابی اعلام کرده که اکران فیلم “کاناپه” کیانوش عیاری برای همیشه منتفی است. ایشان تکلیف فیلم را “برای همیشه” یکسره کردند. چرا؟ سادهست.
یک مَثَل بی مناقشه: استاد از شاگردی پرسید: «رفت» چه کلمهای است؟ شاگرد گفت: مصدر است.
استاد بعدها از او پرسید: این چه جور درس خواندن بود که فرق فعل و مصدر را نمیدانستی؟ شاگرد گفت: از اول هم میدانستم که «رفت» فعل است، اما اگر راستش را میگفتم، میافتادم توی دردسر بعدی، چون آنوقت شما میگفتید «صرفش کن» و من حالش را نداشتم، این بود که گفتم مصدر است و خیال خودم را راحت کردم. صورت مساله را پاک کردم و خلاص.
توصیه: پیشنهاد میکنم مدیرکل محترم نظارت از همین الان خبر توقیف دائم و ابدی بقیه فیلمهای بلاتکلیف را اعلام رسمی کند و تمام. به هرحال چانهزنی و حل مشکل این فیلمها ، هم حال و حوصله میخواهد، هم دردسر دارد، هم شجاعت لازم دارد، که احتمالا هیچکدامش موجود نیست پس بهتر است آب پاکی را روی دست همه بریزند و توقیف همیشگی آشغالهای دوست داشتنی، خانه پدری، صدسال به این سالها، وقت داریم حالا، شیفتگی، رستاخیز، خرس، ارادتمند نازنین… و بقیه را اعلام کنند و صورت مساله کلا پاک شود و خلاص.
۳. رویداد سوم
فیلم “لس آنجلس تهران” اکران شده و پرویز پرستویی و مهناز افشار و ماهایا پطروسیان و گوهر خیراندیش هم در آن بازی میکنند. یک فیلم کمدی که فیلمنامهاش خوب نیست و شوخیهای درنیامده و موقعیتهای حرام شده، کم ندارد، متوسط است و پیشرفتی در کارنامه کارگردان و بازیگرانش به حساب نمیآید. همه اینها قبول ولی فیلم از جنس کمدیهای سبک روی پرده نیست، از خیلی از آنها هم بهتر است.
اما این روزها حملات عجیب و غریبی علیه این فیلم میشود که بودار به نظر میرسد. فیلم اصلا آنقدر فاجعهبار نیست که دربارهاش بشود اینطور فضاسازی گسترده کرد. کارنامه بازیگران بزرگ و مشهورش، با وجود آنکه بسیار پربار و قابل توجه است، از بازی متوسط و حتی زیر متوسط خالی نبوده و این اصلا چیز عجیبی نیست. گرچه همینکه پرستویی دوباره نقش کمدی پذیرفته، یک امتیاز است. حتی بازی سه، چهار بازیگر اصلی دیگر -جز ژوبین رهبر- هم نسبتا قابل قبول از آب درآمده گرچه کاملا از ضعف فیلمنامه و شخصیت پردازی لطمه دیدهاند.
فیلمهای دم دستی و بیکیفیت، این روزها روی پرده کم نیستند، اما اینکه نظر برخی همکاران رسانه تنها به این فیلمجلب شده و انتقادهای تند برخی منتقدان در میان اینهمه فیلم بیکیفیت تنها شامل همین یکی شده، کمی عجیب به نظر میرسد. کاش این فضاسازیها و حملههای تند، به ماجرای بازیگر اول مرد فیلم و فیلم قبلی او و حواشی به وجود آمده پیرامون آن فیلم ربطی نداشته باشد و پای “انتقام شخصی” را از فیلمها به عالم واقع نکشانده باشند.
همچنین امیدوارم این پیشامد یک گروکشی رسانهای نباشد و به دادن و ندادن آگهی به رسانههای خاص مرتبط نباشد.
توصیه: تلافی غوره را سر کوره درنیاوریم.
روزنامه اعتماد ۳۰ مهر ۹۷
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد