سینماسینما، یاسمن خلیلىفرد
امسال فیلم “هامون” سى ساله شد؛ فیلمى که در زمان اکرانش در جشنواره فیلم فجر همان سال کمتر کسى تصورش را می کرد که بتواند به یکى از ده فیلم مهم تاریخ سینماى ایران بدل گردد.
داریوش مهرجویى “هامون” را در شرایطى جلوى دوربین برد که بسیاری از تهیه کنندگان مطرح آن دوران با ساخت آن موافقت نکرده بودند و در نهایت هارون یشایایى پذیرفت که آن را بسازد.
نقش “حمید هامون” مهمترین نقش فیلم بود و انتخاب بازیگرى که بتواند فراز و فرودهاى شخصیتى او را به درستى به اجرا درآورد و به لایه هاى زیرین کاراکتر رسوخ کند کار آسانى نبود. در میان ستارگان سینماى آن سالها مجید مظفرى بازیگرى بود که قرعه فال این نقش به نامش افتاد. داریوش مهرجویى همچنین براى نقش مهشید، به سراغ افسانه بایگان رفت که در سالهای دهه شصت از معدود ستارگان زن سینماى ایران به شمار مى رفت. دو بازیگر حتا تا مرحله ى عقد قرارداد جلو رفتند اما بازى شکیبایى در تئاترى به کارگردانى هایده حائرى توجه داریوش مهرجویى را به خود جلب کرد و او تصمیم گرفت نقش کلیدی حمید هامون را به او بدهد و ملاقات مهرجویى با بیتا فرهى در یک میهمانى نظر او را راجع به بازیگر نقش مهشید نیز تغییر داد و او طى ریسکى بزرگ، دو نقش اصلى فیلمى نامتعارف و تاحدودى ضدژانر را به یک بازیگر کمتر شناخته شده و یک بازیگرِ فیلم اولى داد، ریسکى که جواب داد و نه تنها فیلم را به پدیده اى خاص در سینماى آن سالها بدل نمود بلکه دو بازیگر توانمند را نیز به سینماى ایران هدیه داد.
“هامون” فیلمى ست مملو از نمادها و نشانه ها؛ فیلمى که با تقابل عناصرش معنا می یابد و این مشخصه به بازیها نیز راه یافته است. بازى در نقش حمید هامون نیازمند ترسیم دگردیسیهاى او بود، تحولاتى که در سراسر فیلم رخ می دهند و همین نوسانات شدید رفتارى و انگیزشى در کاراکتر بى تردید کار را براى بازیگر دشوار می کند. و بازی خسرو شکیبایی در قالب این نقش آنقدر درخشان است که نمی توان هیچ بازیگر دیگرى را برای آن تجسم کرد.
“هامون” فیلمى بود که جایگاه خسرو شکیبایى در سینمای ایران را تا اندازه یک ستاره بالا برد و از طرفى هم از بازی او بهترین بهره ممکن را گرفت.
زنده یاد خسرو شکیبایى پس از “هامون” نشان داد که قرار نیست مدام خودش را تکرار کند و او را در فیلمهایى با ژانرها و سبک هاى گوناگون دیدیم که مسلماً بازی وی در هر یک از این فیلمها با فیلمهاى قبلى اش فرق داشت.
خسرو شکیبایى بازیگرى تکرارناشدنى ست، بازیگرى که خود را در اختیار نقش هایش قرار می داد و با گذراندن نقش از خود آن را در باور مخاطب می نشاند، بازیگرى که این روزها جاى خالى او به شدت در سینماى ایران احساس می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- اندر احوالات هوش مصنوعی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





