سینماسینما، محمد ناصریراد؛ با انتخاب شیراز بهعنوان میزبان چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر، انتظارات جامعه سینمایی جنوب کشور بهشکل بیسابقهای افزایش یافته است. در همین راستا، محمد ناصریراد، مستندساز و فعال فرهنگی استان فارس، در نامهای تحلیلی خطاب به رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی کشور، بستهای از پیشنهادهای عملیاتی و ساختاری را برای تضمین کیفیت این رویداد جهانی ارائه کرده است.
او در این نامه تأکید میکند که شیراز نباید فقط «میزبان ظاهری» باشد، بلکه باید در جایگاهی قرار گیرد که نقش واقعی و تصمیمساز در ساختار جشنواره داشته باشد. ناصریراد مینویسد که تجربه برخی جشنوارههای گذشته در استان، نشان داده که نبود ساختارهای شفاف میتواند کیفیت برگزاری را بهشدت تحتتأثیر قرار دهد. از همین رو، تدوین اساسنامه پایدار، تثبیت دبیرخانه دائمی جشنواره در شیراز و ایجاد بخش ویژه استان فارس از مهمترین درخواستهای اوست.
به باور این مستندساز شیرازی، جشنواره جهانی فیلم فجر باید سهم مشخصی برای فیلمهای داخلی و بهویژه آثار مستقل در نظر بگیرد؛ آثاری که معمولاً در رویدادهای بزرگ کمتر دیده میشوند اما حامل صداهای تازه و جریانهای نو در سینمای ایران هستند. او همچنین پیشنهاد داده است که بخش فیلمهای ویدئویی دوباره وارد ساختار رقابتی جشنواره شود تا فرصت دیدهشدن فیلماولیها، گروههای مستقل و هنرمندان شهرستانها فراهم شود.
ناصریراد بخش دیگری از نامه خود را به موضوع مشارکت بومی اختصاص داده و تأکید میکند که نقش استان فارس نباید صرفاً در سطح تشریفات باقی بماند. او خواستار حضور نیروهای بومی در پوشش رسانهای، مستندسازی، تولید محتوا، برنامهریزی هنری و مدیریت بخشهای جشنواره شده و یادآور شده است که شیراز در حوزه رسانه، مستندسازی، عکاسی و تولید محتوا از تیمهای حرفهای و کارآزموده برخوردار است.
وی همچنین بر ضرورت ورود سرمایه فرهنگی و اقتصادی به استان تأکید کرده و نوشته است که «شیراز نباید تنها محل مصرف منابع باشد؛ بلکه باید از برگزاری این جشنواره منفعت فرهنگی، اشتغال پایدار و توسعه زیرساختی دریافت کند». او در ادامه پیشنهاد برگزاری مرور آثار فیلمسازان شاخص شیرازی و همچنین بهرهگیری از ظرفیت اقوام جنوب کشور را نیز مطرح کرده و آن را فرصتی برای تقویت هویت اصیل و چندفرهنگی جشنواره دانسته است.
این مستندساز شیرازی در پایان تأکید میکند که طرح این مطالبات «از سر انتقاد نیست»، بلکه تلاشی است برای ارتقای استانداردهای جشنواره جهانی فیلم فجر در شیراز. او مینویسد که با همکاری سازمان سینمایی، ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و جامعه هنری استان، شیراز میتواند به یکی از پایگاههای اصلی سینمای ایران تبدیل شود؛ پایگاهی که علاوه بر میزبانی، نقش مؤثر در ساختار محتوایی جشنواره خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «معامله در مرز»؛ وقتی معامله به آزمون وجدان بدل میشود
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «مرد خاموش»؛ آنجا که باد سخن میگوید و انسان خاموش میماند
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- خوانش سینمایی و روانکاوانهٔ «خون مقدس»؛ سایههای سرخِ ناخودآگاه
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





