سینماسینما، محسن جعفری راد
همه ما، سالها پروسه دریافت پروانه ساخت برای فیلم بلند داستانی را می دانیم. یا باید فیلم کوتاه ساخته باشی، البته نه برای دل خودت و خانواده ات! بلکه یک جشنواره تخصصی، حداقل قبولش کرده باشد، یا فیلم مستند که در جشنواره تخصصی پذیرفته شده باشد یا دستیار کارگردان در فیلم بلند باشی و یا دارای سواد سینمایی و در واقع مجموعه اینها. تا جایی که حداقل من یکی در چند سال اخیر، جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره مستند سینما حقیقت را دنبال کرده ام و ده سال است در بیش از بیست نشریه تخصصی و عمومی- از مجله فیلم تا روزنامه شرق – مطلب سینمایی می نویسم، محمد امین کریم پور هیچ کاری در این جشنواره ها نداشته. درباره تحصیلات هم، در کدام دانشگاه تحصیل کرده که کسی او را نمی شناسد؟! نه همکلاسی معتبری و نه استاد معتبری که این روزها مثلا از ایشان دفاع کند! از نسبت دادن انتقادات به «حرف مفت» از طرف ایشان، میزان سوادشان مشخص است.
با حرف زدن که نمی شود چیزی را ثابت کرد. بهتر است مصداقی بحث کنیم. چه جوانانی که تمام ویژگی های فوق را داشته اند، حتی نمونه کارهایشان در جشنواره داخلی و خارجی جایزه گرفته اما، همچنان پشت خط قرمز پروانه ساخت گرفتار شده اند.
چند مثال هم بزنیم بد نیست. کاظم ملایی فیلم های کوتاه موفقی مثل منها و دیلیت ساخت، جوایز متنوعی کسب کرد و اولین فیلمش با نام کوپال را ساخت که موفق بود و فیلم دومش با نام گورکن نیز در جشنواره معتبر شانگهای نمایش داده شد. کاوه مظاهری فیلم های کوتاه و مستند ساخت که مثلا روتوش جزو موفق ترین فیلم های یک دهه اخیر محسوب می شود و حالا فیلم اولش با نام بوتاکس را می سازد و نمونه متاخرش محمد کارت، فیلم های مستند و کوتاه ساخت، جوایز ارزشمندی گرفت و فیلم اولش با نام شنای پروانه را ساخت که کاملا موفق بود. پس یعنی ما با طی کردن سلسله مراتب مشکلی نداریم. اینکه یک شاخ اینستاگرامی (به قول خودشان)، ناگهان مجوز کارگردانی می گیرد که نه اهالی رسانه و نه سینما او را با کارهای سینمایی اش نمی شناسند، جای تعجب دارد. شما صورت مسئله را پاک نکنید. موظف هستید پاسخ بدهید. منتظر می مانیم،حداقل خیال می کنیم که پاسخ قانع کننده می دهید که «خیال تنها راه زنده ماندن است»!
نکته آخر اینکه چون جناب طباطبایی نژاد به نوعی، پاسخ به انتقادات چرایی این مجوز کارگردانی را به جناب جیرانی واگذار کرده اند،از ایشان به عنوان استاد مسلم سینما، توقع پاسخ مستدل داریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد