سینماسینما، محسن جعفری راد
همه ما، سالها پروسه دریافت پروانه ساخت برای فیلم بلند داستانی را می دانیم. یا باید فیلم کوتاه ساخته باشی، البته نه برای دل خودت و خانواده ات! بلکه یک جشنواره تخصصی، حداقل قبولش کرده باشد، یا فیلم مستند که در جشنواره تخصصی پذیرفته شده باشد یا دستیار کارگردان در فیلم بلند باشی و یا دارای سواد سینمایی و در واقع مجموعه اینها. تا جایی که حداقل من یکی در چند سال اخیر، جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره مستند سینما حقیقت را دنبال کرده ام و ده سال است در بیش از بیست نشریه تخصصی و عمومی- از مجله فیلم تا روزنامه شرق – مطلب سینمایی می نویسم، محمد امین کریم پور هیچ کاری در این جشنواره ها نداشته. درباره تحصیلات هم، در کدام دانشگاه تحصیل کرده که کسی او را نمی شناسد؟! نه همکلاسی معتبری و نه استاد معتبری که این روزها مثلا از ایشان دفاع کند! از نسبت دادن انتقادات به «حرف مفت» از طرف ایشان، میزان سوادشان مشخص است.
با حرف زدن که نمی شود چیزی را ثابت کرد. بهتر است مصداقی بحث کنیم. چه جوانانی که تمام ویژگی های فوق را داشته اند، حتی نمونه کارهایشان در جشنواره داخلی و خارجی جایزه گرفته اما، همچنان پشت خط قرمز پروانه ساخت گرفتار شده اند.
چند مثال هم بزنیم بد نیست. کاظم ملایی فیلم های کوتاه موفقی مثل منها و دیلیت ساخت، جوایز متنوعی کسب کرد و اولین فیلمش با نام کوپال را ساخت که موفق بود و فیلم دومش با نام گورکن نیز در جشنواره معتبر شانگهای نمایش داده شد. کاوه مظاهری فیلم های کوتاه و مستند ساخت که مثلا روتوش جزو موفق ترین فیلم های یک دهه اخیر محسوب می شود و حالا فیلم اولش با نام بوتاکس را می سازد و نمونه متاخرش محمد کارت، فیلم های مستند و کوتاه ساخت، جوایز ارزشمندی گرفت و فیلم اولش با نام شنای پروانه را ساخت که کاملا موفق بود. پس یعنی ما با طی کردن سلسله مراتب مشکلی نداریم. اینکه یک شاخ اینستاگرامی (به قول خودشان)، ناگهان مجوز کارگردانی می گیرد که نه اهالی رسانه و نه سینما او را با کارهای سینمایی اش نمی شناسند، جای تعجب دارد. شما صورت مسئله را پاک نکنید. موظف هستید پاسخ بدهید. منتظر می مانیم،حداقل خیال می کنیم که پاسخ قانع کننده می دهید که «خیال تنها راه زنده ماندن است»!
نکته آخر اینکه چون جناب طباطبایی نژاد به نوعی، پاسخ به انتقادات چرایی این مجوز کارگردانی را به جناب جیرانی واگذار کرده اند،از ایشان به عنوان استاد مسلم سینما، توقع پاسخ مستدل داریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





