سینماسینما، محسن جعفری راد
همه ما، سالها پروسه دریافت پروانه ساخت برای فیلم بلند داستانی را می دانیم. یا باید فیلم کوتاه ساخته باشی، البته نه برای دل خودت و خانواده ات! بلکه یک جشنواره تخصصی، حداقل قبولش کرده باشد، یا فیلم مستند که در جشنواره تخصصی پذیرفته شده باشد یا دستیار کارگردان در فیلم بلند باشی و یا دارای سواد سینمایی و در واقع مجموعه اینها. تا جایی که حداقل من یکی در چند سال اخیر، جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره مستند سینما حقیقت را دنبال کرده ام و ده سال است در بیش از بیست نشریه تخصصی و عمومی- از مجله فیلم تا روزنامه شرق – مطلب سینمایی می نویسم، محمد امین کریم پور هیچ کاری در این جشنواره ها نداشته. درباره تحصیلات هم، در کدام دانشگاه تحصیل کرده که کسی او را نمی شناسد؟! نه همکلاسی معتبری و نه استاد معتبری که این روزها مثلا از ایشان دفاع کند! از نسبت دادن انتقادات به «حرف مفت» از طرف ایشان، میزان سوادشان مشخص است.
با حرف زدن که نمی شود چیزی را ثابت کرد. بهتر است مصداقی بحث کنیم. چه جوانانی که تمام ویژگی های فوق را داشته اند، حتی نمونه کارهایشان در جشنواره داخلی و خارجی جایزه گرفته اما، همچنان پشت خط قرمز پروانه ساخت گرفتار شده اند.
چند مثال هم بزنیم بد نیست. کاظم ملایی فیلم های کوتاه موفقی مثل منها و دیلیت ساخت، جوایز متنوعی کسب کرد و اولین فیلمش با نام کوپال را ساخت که موفق بود و فیلم دومش با نام گورکن نیز در جشنواره معتبر شانگهای نمایش داده شد. کاوه مظاهری فیلم های کوتاه و مستند ساخت که مثلا روتوش جزو موفق ترین فیلم های یک دهه اخیر محسوب می شود و حالا فیلم اولش با نام بوتاکس را می سازد و نمونه متاخرش محمد کارت، فیلم های مستند و کوتاه ساخت، جوایز ارزشمندی گرفت و فیلم اولش با نام شنای پروانه را ساخت که کاملا موفق بود. پس یعنی ما با طی کردن سلسله مراتب مشکلی نداریم. اینکه یک شاخ اینستاگرامی (به قول خودشان)، ناگهان مجوز کارگردانی می گیرد که نه اهالی رسانه و نه سینما او را با کارهای سینمایی اش نمی شناسند، جای تعجب دارد. شما صورت مسئله را پاک نکنید. موظف هستید پاسخ بدهید. منتظر می مانیم،حداقل خیال می کنیم که پاسخ قانع کننده می دهید که «خیال تنها راه زنده ماندن است»!
نکته آخر اینکه چون جناب طباطبایی نژاد به نوعی، پاسخ به انتقادات چرایی این مجوز کارگردانی را به جناب جیرانی واگذار کرده اند،از ایشان به عنوان استاد مسلم سینما، توقع پاسخ مستدل داریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- مردِ فروتن و مهربان/ برای تولد فریدون جیرانی
- بررسی فیلم سینمایی «شام آخر» پس از ۲۰ سال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد