سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
در طوفانی مهیب مردی قد بلند و خوش پوش فرا میرسه.
با کتی مشکی رنگ و به گرد و خاک آلوده.
با دست راست قرمز.
این ترانه ای است از گروه نیک و بد سیز، گروه آلترناتیو راک استرالیایی. ترانه ای غیر متعارف نسبت به دیگر گروه های مشابه راک که در آن رگه هایی از مذهب می بینی و مرگ و عشق و خشونت. ترانه ای که در تیتراز سریال پر طرفدار بی بی سی، پیکی بلایندرز، استفاده شده. سریالی خوش ساخت، درامی گنگستری درباره یک گروه تبهکاری در بیرمنگام دهه بیست میلادی. کاری از استیون نایت در چهار فصل شش اپیزودی.
پیش از این، هر درام خوب گنگستری یا متاثر از پدرخوانده بود یا فیلم های استاد این ژانر اسکورسیزی. گریزی هم از آن نبود. پیکی بلایندرز هم، وابسته جان مایه های این فیلم ها است هم چیزی تازه وارد بازار کرده که پیش از این غائب بود. ضد قهرمانی با صورتی سنگی تو گویی برای اجرای عدالت به زمین هبوط کرده همچون دست مقتدر خدا.
انتخاب ترانه گروه نیک کیو هم تصادفی نیست. متن ترانه برگرفته از شعر حماسی بهشت گمشده از جان میلتون، شاعر انگلیسی سده ۱۷ میلادی است. بهشت گمشده میلتون روایت مسیحیایی است از سقوط انسان و وسوسه آدم و حوا از سوی فرشته رانده شده از درگاه الهی. پیکی بلایندرز با چنین پشتوانه ای با متن عهد جدید قابل تفسیر شده. هر چند پیرنگ اصلی داستان همچنان وابسته به مولفه های اصلی ژانر است و همچون هر داستان خوبی از شخصیت های جاندار بهره می برد و حوادثی پرداخته شده.
پیکی بلایندرز سریال مهمی است. چون جدال خیر و شر را در مرزهایی ورای تصورمان نشان می دهد. جایی که رازها در آتشی مرزی گرفتار شده اند. این بار مسیح قصه در قامت سردسته یک گروه خشن تبهکاری سر برآورده. نشانه ها در این باب در طول سریال آن قدر روشن است که گویی داری تفسیری جدید از انجیل می خوانی.
توماس شلبی، شخصیت اصلی داستان، سویه خشن اجرای عدالت را به نمایش می گذارد. شلبی کهنه سرباز جنگ جهانی اول، مستقیم از دل دوزخ بیرون آمده. در فصل اول سریال او را در حال استفاده از مواد افیونی می بینیم ؛ در حالتی بین خواب و بیداری، انگار مراسم آئینی به جا می آورد. همچون نیمه خدایی همین تازگی بازگشته از دل دوزخی جهنمی. خدایی که بخشنده نیست و خون می طلبد و انتقام.
شلبی، یحیی تعمید دهنده است که به نشانه های مسیحی آراسته شده. در عین حال واجد همه خصیصه های یک قهرمان منفرد اسطوره وار این گونه فیلم ها است. مردی خوش تیپ و قیافه که شاید به مصلحت تحقیر را تاب بیاورد اما خیلی زود همچون صاعقه ای بر دشمنانش آوار می شود. او همان مکافات دهنده ای است که در کتاب مقدس برای کیفر دادن ظهور کرده تا توازن را برقرار کند. همچون نگهبان دوزخی گرفتار عذابی ابدی، آمده تا گله اش را مطیع اوامر پرودگار سازد. جالب است که در سریال شخصیت زنی است چون پالی که مریم مجدلیه را تداعی می کند. همچون دست راست این کارگزار نیمه زمینی.
پیکی بلایندرز زیر متن غنی ای دارد. آن قدر که به حوادث داستان عمق و بیشتری داده. پیکی بلایندرز درباره نبرد بزرگی است که همیشه منتظرش هستیم. مثل هر فیلم کلیشه سازی، قهرمان از آن بیرون خواهد آمد اما هر بار با درکی تازه و اطمینان بیشتر به دوزخی بودن این جهان.
موسیقی سریال در همراهی گیتار برقی و سازها و رنگ آمیزی های هوی متال گونه تصویرگر این دوزخ دانته وار است. موسیقی به مثابه گراورهایی عمل می کند که حال و فضای جهنمی حاکم بر فضای قصه را تجسم می دهد.
پیکی بلایندرز در عین حال گوشه چشمی به داستان بینوایان هوگو دارد. کارآگاه چستر کمپل که به بیرمنگام فرستاده شده تا این گروه شورشی که محموله ای اسلحه را دزدیده اند سر جای خود بنشاند قد و قامتی ژاور گونه دارد. برای همین است که دختر زیباروی قصه گریس، کسی که شلبی با خصائلی ماریوس گونه را شیفته خود می کند ، یک کوزت بالقوه از کار درمی آید. زنی البته دور از معصومیت کوزت گونه که او هم برای اجرای عدالتی البته شخصی به این دوزخ آمده.
پیکی بلایندرز را اگر دوست دارید فقط برای روایت جذاب آن نیست. فیلم برداشتی تازه از عدالت عرضه می کند. عدالتی پیش از این ذبح شده. شلبی و دار و دسته لات مابش انگار فقط حضور دارند تا وضع از اینی که هست بدتر نشود.
در پیکی بلایندرز پیچیدگی های یک درام داستانی را می بینید. فراز وفرودهای حوادث مختلف را شاهد خواهید بود. آن را شرحی خواهید دید سینمایی و امروزی بر آنچه سالها پیش میلتون بر بهشت گمشده نوشت. دست راست خداوند را می بینید که همچون کلانترهای وسترن های اصیل آمده تا عدالت را تمام و کمال اجرا کند. او قهرمان کابوس زمانه نو است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نخستین تصویر از «پیکی بلایندرز»
- با بازی کیلین مورفی؛ فیلم «پیکی بلایندرز» برای نتفلیکس ساخته میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- تفاوت سوپرانوهای آنها و خلافکاران ما
- حماسه کولی زمستان/ نگاهی به سریال «پیکی بلایندرز»
- فقط یک گلوله!
- خدا پشت و پناهت زیباترین عمه پالی دنیا
- هلن مککروری / گزارش تصویری
- هلن مککروری بازیگر «هری پاتر» و «پیکی بلایندرز» درگذشت
- تصاویری از زنان سریال «پیکی بلایندرز»
- چراغ ذهنتان را خاموش کنید و کمی کمدی رمانتیک ببینید/ درباره «امیلی در پاریس»
- ۱۰ سریال برتر سال ۲۰۲۰ از سوی IMDB معرفی شد
- مستر بین نقش هیتلر را بازی میکند
- مهیبترین جنایات، در کمال خونسردی
- پروژه جدید گلشیفته فراهانی/ ایفای نقش یک مهاجر سوری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





