سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» به نویسندگی و کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر که بیش از سه سال به دلایل واهی در توقیف بسر برد. این لکه ننگ ابدی بر پیشانی کسانی است که با فهم اندک و فندقیشأن و حرافی بسیار زیاد در شناخت یک فیلم ساده هم ناتوان هستند.
فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» برای تماشاگرِ خسته از خس و خاشاکِ مدیریت ویترینی و اجارهای، فیلمی قابل ستایش و تکریم است. فیلمی که با زبان سینما بیگانه نیست.
پلان به پلان، سکانس به سکانس صحنهها در لایه لایههای زیرین حرف برای گفتن دارد.
تماشاگر کنجکاو و جستجوگر را بر روی صندلی میخکوب میکند و توانایی پلک زدن را از مخاطب میگیرد.
نشانهها و نمادهای محسوس و نامحسوس در طول فیلم در فراخور حال و هوای روند قصه خودش را نشان میدهد. اما پرداخت هنرمندانه تمامی گروه باعث شده که کمی عمیقتر به داستان ساده یک گروه مسافر گمنام در یک مکان تاریک و کمتر شناخته شده که سوار ماشینی کرایهای شدهاند و تا به شهر کرمان بروند، بپردازیم.
کمکم مسافران در طول سفر خودشان را برای مخاطب معرفی میکنند.
میرایی
مسافرت چند ساعتی افرادی که مفهوم فناپذیری و زوال اخلاقی را در چهرههای تکتک آنان میببینیم. مردی که گرفتار همسر مریض لاعلاج است و فقط با خوراندن تریاک به زندگی نباتیاش ادامه میدهد. مرد دیگری از زندان مرخصی گرفته و برای یک اعدامی باید پولی فراهم کند و در غیر اینصورت اعدامی دو روز دیگر بالای دار میرود. مرد بیهویت مرده و انکار شده و فقط صرفآ با برچسب اتباع بیگانه، کمی از شرم و حیا و رفتار شنیعشأن را توجیه میکند. اما وقتی همان بیهویت را نجاتدهنده خودشان میپندارند، جنگ و جدل بین خودشان را به کناری مینهند و برای منافع شخصی متحد میشوند. در این بین یک نفر که مبارز واقعی و معترض شرایط حاکم هست تن به خواسته آنان نمیدهد، چون برای باورهای خودش میجنگند و خم به ابرو نمیآورد. اما دیگران با مرگ آن جوان به ارتزاق خود میاندیشند. از طرفی هم یک زن لال بیزبان به خاطر فرزندانش تن به خواسته مرد نانجیب می دهد و از عشق زنانگیاش نیز گذشته و البته با دنیای معرفت نیز آشنایی کاملی دارد، و در پی اقدام عملی و مفید برای آن مرد مرده است و آخر سر هم سهمی که از مرده به او رسیده را نمیخواهد.
این جماعت مرده خور که در اصل بیهویت و هویت را از مرد مردهای می گیرند که نماد منابع عظیم و غنی سرزمین پهناور بلوچستان است، یدک میکشند.
نامیرایی
اما آن روی سکه میرایی فناپذیر، نامیرایی فناناپذیر و جاودانگی است که مفهوم زندگی ابدی مییابد. جوان معترض و آگاه که پرونده قضایی نیز دارد، در برابر ظلم و ستمی ایستادگی کرده و در برابر مأموری که الکی به اون گیر داده، معذرتخواهی نمیکند و حتی حاضر است به بازداشتگاه پلیس برود. این فرد در برابر چاپلوسی و تملق موضع سفت و سخت میگیرد و دغدغهاش رهایی و آزادی از بند ناکسان است. حتی دختری که او را دوست دارد و بر اثر لغزشی، با او هم مسیر نمیشود.
نامیرایی در نگره فیلم درچند لایگی، معنا باوری میشود.
بازیها همگی در خور تحسین هستند، اما بازی بانیپال شومون یکی از بهترین و نقطه عطفی درخشان در کارنامه هنریاش محسوب میشود.
کارگردانی اولین اثر علی زرنگار که انگاری سالهاست فیلمهای خوبی ساخته و امید سینمای ایران نیز تلقی میشود.
تصویربرداری، تدوین و موسیقی و صدا و صداگذار در به ثمر رسیدن یک فیلم خوب نقش پر رنگی دارند.
تهیهکننده خوشفکر و کارگردان کار بلد مجید بزرگر، راه شکوفایی هنرمندان تازه کار به سینمای نحیف و تا حدودی مریض احوال را جانی تازه میبخشد.
به نظر نگارنده این فیلم یکی از معدود فیلمهای شاخص این سالها محسوب میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- درباره «علت مرگ: نامعلوم»/ کاش نبود پنجرهای، یا چشمهایی که ما را بپاید
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- «یک تصادف ساده» به فهرست پنج فیلم فرانسوی برای معرفی به اسکار راه یافت
- پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینما؛ تجلیل از صدرعرفایی، پورشیرازی و طوسی/ «علت مرگ نامعلوم» بهترین فیلم شد
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- اسکار و فیلمهای معرفیشده برای بخش بینالمللی
- درآمدی بر فیلم «بهانه سکوت»؛ روایت یک مصیبت در ساختاری نو
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
- درباره «علت مرگ نامعلوم»/ دایره
- رئیس جدید آکادمی اسکار انتخاب شد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





