سینماسینما، یزدان سلحشور
یک. انتظار اینکه در دههی سقوطِ سینمای جهان، وضعیتِ سینمای ایران [با این همه بحران اقتصادی-اجتماعی] بهتر باشد، انتظار عبثیست. انتظار اینکه در سالی که نکوست، دو فیلم زیرِ متوسطِ «جوکر» و «روزی روزگاری در هالیوود» به عنوان آثار برجسته جهانی مطرح شوند و در بهار سینمای ایران، وضع، بهتر باشد، انتظار عبثیست با این همه، چنانکه شاملو روزگاری سرود، ما همچنان دوره میکنیم شب را و روز را، هنوز را.
دو.میدانم که بهتاش صناعیها به خاطر دو فیلم «احتمال باران اسیدی» و «دیپلماسی شکستناپذیر آقای نادری» در داخل و خارج مرزهای سینمای ایران، اسم و رسمی دارد. میدانم که همین فیلم «قصیده گاو سفید» از سوی برخی منتقدان، در این چند روزه ستایش شده اما ببخشید که از نظر بنده، غیر از نمای نخستِ فیلم که گاوی را میان زندان نشان میدهد [به خودم گفتم خدای من عجب فیلم محشری خواهد بود اگر همهی فیلم همین طور باشد!] بقیهاش ضعیف است. فیلمنامهاش ضعیف است [ببخشید که چون قرار نیست قصهی فیلم لو برود نمیشود آنالیزش کرد!] بازیها ضعیفاند [سوال: بازی قوی چه نوع بازیایست؟! جواب: بازی خوب، یعنی فراتر از بازیگر، ما نقش را ببینیم و باور کنیم. بازی قوی، یعنی فراتر از بازیگر و نقش، ما «انسان» در چرخهای ببینیم که میان «متن»[اثر] و «فرامتن»[هستی] در آمد و شدی مداوم است.] کارگردانی، به موازاتِ فیلمنامه و بازیگردانی، چه در انتخابِ قابها و چه در اتصال قابها و حتی در صدور فرمان حد و حدود چرخش دوربین به مدیر فیلمبرداری، دچار مشکل است.[مثال: در سکانسی که زن برای پیدا کردن دفترچه بانکی به اتاق میرود، محدود کردن نمای دوربین به زن، جز تلف کردن زمان روایت و بعد بازگشتن به سالن و دیدن دوباره زن، چه چیزی به فیلم اضافه کرده؟ تنش را افزایش داده؟ هویتِ مرد را بیشتر به ما نمایانده؟ تولید زیرگفتار کرده؟ روند روایت را تندتر کرده؟ یا هر چه!]
سه.محور فیلم، اشتباه قضاییست که به عنوان یک «ایده»، با «روایتی کاملاً متفاوت»، لومت در «۱۲ مرد خشمگین» و در لوکیشنی کاملاً محدود، فیلمی با ریتمی به یادماندنی از آن ساخته است. یعنی در ایران، ساختن فیلمی که فیلمنامه و بازیها و ریتمی داشته باشد که بتواند ۹۰ دقیقه تماشاگر را در سالن نگه دارد، این قدر سخت است؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این داستان قهرمان میخواهد/ نگاهی به «قصیده گاو سفید» و نکته پاردوکسیکال نهفته در آن
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- جایزه بهترین فیلم داوران دانشگاهی جشنواره جنایات و مکافات برای «قصیده گاو سفید»
- هشت جشنواره بینالمللی میزبان «قصیده گاو سفید» در آبان ماه
- چرا به فیلم «قصیده گاو سفید» پروانه نمایش در ایران نمیدهند؟
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
- سینماسینما/ چه فیلمهایی از سینمای ایران بر پرده سینماهای فرانسه خواهند رفت
- «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ/ آغاز اکرانهای سراسری فیلم در سطح جهانی
- حضور «قصیده گاو سفید» در جشنواره های ادینبورگ و ملبورن
- اکران قصیده گاو سفید در جشنواره فیلم برلین / گزارش تصویری
- بهتاش صناعیها و مریم مقدم برای پیروزی در جشنواره برلین امسال رقبای سختی دارند
- کمپانی پاریسی امتیاز پخش «قصیده گاو سفید» را خرید
- گزارش تصویری از فیلم «قصیده گاو سفید» به مناسبت حضورش جشنواره برلین
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





