سینماسینما، حسین سلطان محمدی
ماه رمضان که می رسد، شاخصه نخست برای مواجهه در همه امور، توجه به معنویت و خودسازی و نکات انسانی و اخلاقی است. هر اقدام ما، با نیروی قدرتمندی از درونیات، همراه است و همین، باعث می شود جلوه های بیرونی نیز متأثر از این شاخصه، بروز پیدا کنند. برای ما که در عالم تصویر سیر می کنیم، جستجو در آثار این ماه، جستجو در چگونگی نشان دادن معنویات یا توجه دادن به درونیات برای رسیدن به حالتی خوب و نیکو و سرشار از امید و انساندوستی و حرکت است. در دو سال اخیر، هم که شیوع کرونا بر چگونگی نگرش های انسانی تأثیرگذار بوده و رفتارها و آثاری که این رفتارها را نشان می دهند و قرار است برانگیزاننده به سوی خوبی و سلامت باشد، مهمتر می نماید. و با بسته بودن سینماها، تلویزیون بیشتر در برابرمان است.
یکی از آشناترین برنامه ها در تلویزیون ما، برنامه هایی است که ساعتی پیش از فرارسیدن وقت افطار پخش می شود. برنامه هایی که وقتی الگوی ماه عسل، بسیار موفقیت آمیز نمود، تقریبا در همه شبکه هایی که چنین برنامه هایی به صورت عمدتا زنده پخش می شود، با همان ساختار جاری شده است: وله، مجری، کلمات و متن آشنا، مهمان و برانگیختن احساسات بینندگان. حتی اگر ماه عسلی دیگر وجود نداشته باشد. اشکال ندارد الگویی موفق، سرلوحه برنامه سازی قرار گیرد، اما بدیهی است اگر ابتکاراتی بروز پیدا کند، بیننده و ناظران بیرونی رسانه را بیشتر متوجه به خود و برنامه می کند. معنویت پراکنی، رکن اصلی برای ساعات ماه رمضان و البته هنگام رسیدن به زمان اذان صبح یا اذان مغرب است. اما با نگاهی به این گونه برنامه های معنوی در سحرگاهان یا شبانگاهان، ما تفاوتی می بینیم؟ یعنی جوری هست که شاخک های ذهنی را فعال کند و ما را متوجه به برنامه کند؟ آیا این توجه برانگیزی، مستمر خواهد بود یا تک برنامه ای و مثلا برای حساس کردن ناظران بیرونی به برنامه ای در سحرگاهان، بخشی کوتاه از اظهارات مهمان درباره موضوع روزی چون حوادث نطنز، را در فضای مجازی منتشر می کنیم؟ بدون توجه به اصل کار که، معنویت بوده است! بگذریم.
به تازگی در گردش در شبکه های سیما در هنگام اذان مغرب، در شبکه سلامت، به برنامه «ماه ماه» برخوردم که به ظاهر همان ساختار مرسوم این برنامه ها را دارد اما با یک تفاوت: متناسب با ماهیت شبکه، مهمانان و موضوعات، ویژه مباحث سلامتی و پزشکی قابل فهم برای عموم و با خاطراتی مرتبط. دست کم در این شبکه، یک ابتکار دیده شد و آن، توجه به هویت شبکه. نکته ای که در برنامه های سایر شبکه ها به چشم نمی آید. فکر کنید اگر هر شبکه ای متناسب با هویت خودش، برنامه سازی کند، چه تحولی در برنامه سازی یا جذب مخاطب بیشتر و مستمر، خواهد بود. درست است که در هنگام افطار، خانواده بر سفره و در برابر تلویزیون هستند، اما رعایت همین موضوع خیلی ها را به رقابت برای دیدن برنامه شبکه مورد علاقه خواهد کشاند.
در یک قسمت از برنامه «ماه ماه» با تیم کاری اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) مواجه شدم. بحث درباره ماهیت کار، موضوعاتی چون واکنش بیماران اورژانسی و همراهانشان، واکنش های بعضا تند – که به گفته یکی از پزشکان حاضر در برنامه، پیش آمده بود که دست او را شکسته بودند – و البته دستورات و قواعد پزشکی و انسانی. خب، این موضوع خیلی از افراد را درگیر خود، خاطرات اینچنینی، حضورشان در اورژانس و مانند آن می انداخت و در غور در موضوعات و خاطرات بیان شده، خودشان نیز به اندیشه ای در درون می رسیدند که همین توجه به درون، بخشی از معنویات است برای اندیشه و خودسازی. من به عنوان بیننده که در زمان جنگ، در کادر بیمارستانی مشغول کار بودم، با شنیدن خاطرات برخورد همراهان بیماران با کادر اورژانس، خاطره ای به یاد آوردم که همراهان یک بیمار چاقوخورده که پیش از رسیدن به اورژانس فوت شده بود، با قمه دنبال پرسنل بیمارستان کرده بودند یا دانشجوی مجروحی را به یاد آوردم که از جبهه آورده بودند و خودش راحت روی تخت جا به جا می شد اما چند روز بعد او را در کما دیدم و دو هفته بعد تصویرش به عنوان شهید در روزنامه چاپ شد و همین طور، یکی از عزیزانی که در جایی با او همکار بودم ولی بعدا او را با دو پای قطع شده به یاد آوردم که از جبهه به بیمارستان آورده بودند و راحت مرا صدا می کرد و جابه جا می شد ولی در اندک مدتی و در آخرین دقایق عمرش برای انجام کاری برای او به بخش مراقبت های ویژه فراخوانده شده بودم و دیدم که روحش از بدنش جدا شد و از دنیا رفت و خیلی خاطرات دیگر بخصوص از همان اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) در دوره ای که مادرم در آنجا بستری بود، به یاد آوردم. خود من با دیدن این قسمت برنامه، با وجود انتقادهای ریز به ساخت برنامه، خیلی در خود و خاطرات و رفتارهای رخ داده و تجربه هایم افتادم و منظور برنامه را که پیگیری «امید» نزد بینندگان بود، درک کردم. حالا موضوعی که ما را در خود فرو برد و به تأمل و تفکر وادارد و به قولی به «لختی تفکر برتر از سالها عبادت است» برساند، بهتر است یا تکرار در تکرار با شیوه هایی که بعضا همانند گفتار مهمانی معلول، به نادرستی مورد ارزیابی قرار می گیرند؟ دنیا، دنیای رو به تحول است و نسل ها دگرگون شونده. برای همین، در برنامه سازی بخصوص برای ماه رمضان، باید شیوه های نو و متناسب با مخاطب و البته با رعایت اصول انسانی تولید کرد تا شاخصه ماه رمضان، به عینه، در جان مخاطب بنشیند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- درهای بسته!
- رابطه سینما و تلویزیون چگونه باشد راضی کننده است؟
- بر شاخهای که نشستهاید؛ به دست خود اره میسایید
- پایههای ناامن سریال «خانه امن»
- کرونا پای برنامههای تلویزیونی را به جوایز اسپریت باز کرد
- آنچه در صداوسیما میگذرد/ آسیبشناسی عملکرد رسانه ملی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران