سینماسینما، عقیل قیومی
علی معلم، مدیر مسئول و سردبیر مجلۀ سینمایی «دنیای تصویر» و تهیهکنندۀ سینما در بیستوسوم اسفندِ هفت سال پیش در سن پنجاهوچهار سالگی درگذشت. فقدانِ نابههنگام و غمانگیزش با آن حجم از شورِ زیستن و محضری گرم بُهت و تسلیم ما را در برابر مرگ دو چندان کرد.
او در آخرین روزهای آن سال همچنان پُرتکاپو و کاملاً سرِ پا و سرِ حال مینمود و حتی مجلهاش را برای ویژۀ عید نوروز به سامان رسانده بود، ولی هنگام انتشارش دیگر خودش در این جهان نبود.
به هنگام حضور در دفتر مجلهاش، به ناگاه، قلبش برای همیشه از تپش بازایستاد. این اواخر نامرادیهایی را تاب آورد. به بحثهای فرساینده تن داد تا مجلهاش را پس بگیرد و گرفت و باز لذتِ از سینما خواندن را به شیوۀ مجلهاش با ما تقسیم کرد.
نگارنده با آغاز دهۀ هفتاد، نخستین بار در خیاطخانۀ کوچک مرحوم قاسم پورفتاحی که از علاقهمندان سینما و بازیگر فعال و خوشنامِ تئاترِ نائین بود مجلهای دیدم با قطعی متفاوت؛ قطعی که احمد طالبینژاد، منتقد قدیمی سینما و زادۀ محمدیۀ نائین، در یکی از شمارههای ویژۀ «دنیای تصویر» آن را به قالیچۀ ذرع و نیمِ نائین تشبیه کرد. از آن زمان کم و بیش محشور بودم با مجلهای که نام «دنیای تصویر» را بر آن نهاده بودند؛ مجلهای که در زمانۀ رونقِ مجلههای سینمایی و در روزگارِ پیشاشبکههای اجتماعی و پیش از وفورِ سایتهای سینمایی رقیبی پُر مخاطب برای اندک مجلههای سینماییِ زمانِ خودش محسوب میشد. بعدتر هر چه خاطره دارم از علی معلم با اصفهان گره خورده است. او که به گونهای تبدیل شده بود به مردِ سفرهای سینمایی، به تقریب هیچ جشنوارۀ کودک و نوجوانی را در اصفهان از دست نداد. بارها او را در هتل عباسی دیدم که برازنده و خندان و گاهی با قهقهه دارد با رفقا و همکارانش گپ میزند.
شبی مردی خوشسیما، خوشپوش و بلندبالا را دیدم که دارد از روی سیوسه پل میگذرد. رود آن شب جاری بود و پرتو درخشان نور بر سطحِ جاریِ آب به اصفهان معنا و شور میبخشید. تازه فارغ شده بود از بازی در «آلما». همپا شدم با او. پرسیدم «بازی را ادامه میدهید؟» سیگاری دیگر گیراند، خندید و گفت «نه هرگز». شاید تجربه خوبی نبوده برایش.
به نظر میرسید که مردِ استدلالهای منطقی باشد، وسیع و جامعالاطراف. بلندپروازیهایی داشت و برخی را جامۀ عمل پوشاند و برخی را پی نگرفت. با هر طیف و جناح و مسلکی وارد بحث و بدهبستانهای کلامی میشد تا به قدر وسع نور بپاشاند به جهانِ تاریکِ تنگنظران. حالا علی معلم همچنان در تک تک واژههای مجلهاش حضور دارد. سبزجای باشد و یادش مانا.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از سپیدهدمی در چهارباغ عباسی اصفهان تا…/ به بهانهی نمایش «اصفهان در بوق کارخانهها» در رویدادِ هفتۀ فیلم اصفهان
- دختری هنرمند در جوانی و روزمرگیهای گریزناپذیرش/ نگاهی به فیلم «حاضر شدن»
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- مستند «در خود مانده»؛ راویِ رنجهای یک مادر
- پسرکی شهرآشوب در اصفهان/ نگاهی به فیلم «طلوع جَدی»
- زمان برگزاری بیستویکمین جشن حافظ اعلام شد
- تجلیل از علی رفیعی به پاس یک عمر فعالیت هنری در جشن حافظ
- سرقت از خانه «علی معلم»
- هنرمندان بر مزار علی معلم/ مراسم سالگرد درگذشت مرد ایراندوست سینما برگزار شد
- ناگفته های همسر علی معلم از یک سال فراق
- برگزاری مراسم اولین سالگرد درگذشت علی معلم
- سلام آقای قوکاسیان!
- افتتاحیه جشنواره سی و ششم فیلم فجر / گزارش تصویری سینماسینما
- برگزاری نکوداشت علی معلم در جشنواره فیلم فجر
- کسی که تلویزیون را نگاه نمیکند، چرا معترضید؟!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





