علی نعیمی / منتقد سینما
سینماسینما: مشاغل سینمایی در سینمای ایران به دلیل نبود نگاه حرفهای به صنعت سینما هیچگاه جایگاه متعالی خود را پیدا نکرده است. گاه صورت مسئله مسائل اقتصادی با ادغام برخی از مشاغل به صورت کلی پاک شده و افراد حاضر در پروژه چند مسئولیت مجزا را با هم ترکیب کرده تا هزینههای دستمزدها را کاهش دهند و پروژهای با صرفهتر را به مرحله نهایی برسانند. ترکیب شغلها و ادغام بعضی از مشاغل و حرفهها در سینما و تلویزیون به دلیل اقتصاد بیمار و نبود نگاه متعالی سازمانی در نگاه کلان است.
متاسفانه در سینمای ایران تهیهکننده حرفهای به معنای یک کمپانی با ساز و کار و هرم تشکیلاتی نداریم که هر وظیفهای به عنوان یک حرفه تعریف خودش را داشته باشد و مشخصات خودش را بخواهد عرضه کند. از طرفی سیستم تجربی و فاقد نگاه آکادمیک در سینمای ایران برخی از فیلمسازان را به صرافت میاندازد به بقیه مشاغل داخل سینما سرک بکشند. کارگردان فکر میکند چون مدیر یک پروژه است پس میتواند تدوین هم انجام دهد و یا فیلمنامه هم بنویسد. از طرفی سینماگران ما به جایگاه خودشان قانع نیستند.
یعنی نمیدانند وقتی به عنوان کارگردان بخواهند بهترین کار را ارائه بدهند خیلی بهتر از وقتی است که چند عنوان را در تیتراژ مال خود کنند اما خروجی کار ضعیف و فاقد اندازههای استاندارد باشد.
از این رو نمیتوان توقع داشت سینمای ایران با چنین توقعاتی به یک باور حرفهای برسد. هر گاه سینمای ایران توانست به عنوان یک هنر ـ صنعت سود و زیان و منافع اش را از راه بازار آزاد تامین کند و محتاج بودجههای دولتی نباشد آن وقت میتوان امیدوار بود هر کس در سر حرفه و شاخه خودش بهترین عملکرد را ارائه بدهد.
منبع: صمت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- بایسته های ارتقای اقتصاد فرهنگ ، هنر و سینما
- «فرامتن»/ تاثیر افزایش قیمت بنزین بر صنعت سینما/ سینمای بنزینی!
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- نگاهی به «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری / ماندگاری تراژدی
- دوران گذار سینمای ایران
- نسبت ما و جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد