سینماسینما، محمد حقیقت
هنگامی که نام آقای نورالدین آشتیانی و نقش اوبرای معرفی فیلم درکوچه های عشق ساخته خسرو سینایی به جشنواره کن در سایت سینماسینما مطرح شد، برخی از دوستان پرسیدند او کیست؟
نورالدین آشتیانی در فردین ماه ۱۲۹۷ بدنیا آمد. بعد از اتمام تحصیلاتش در همان جوانی در وزارت کار استخدام شد. در امر مدیریت بزودی برای خود جایگاهی بدست آورد. وی به جرگه روشنفکران در زمان خود پیوست و دبیر اول اتحادیه کارگران شد وسپس به مدیریت وزارت کار نیز رسید. به موازات آن، بسیار به کارهای هنری علاقهمند شد.
به عنوان پخش کننده و سپس سینمادار وارد کارسینما شد و اغلب فیلمهای باارزش زمان خود را پخش میکرد که کمتر پخش کننده ای چنین کاری را انجام میداد، مثل رقابت در شهر (فرغ غفاری) در سال ۱۳۴۲ و ضربت (ساموئل خاچیکیان) وغیره . در زمینه فیلمهای خوب خارجی بسیار پیشرو و مترقی بود و همشهری کین یکی از مهمترین شاهکارهای تاریخ سینما اثر اورسن ولز را برای شیفتگان سینما در ایران به فارسی دوبله کرده و پخش کرد. او سپس به عنوان نماینده وارد کنندگان فیلم های خارجی برگزیده شد. در سال ۱۳۵۰ عضو هیئت داوری جشنواره ملی سپاس شد. و در فروردین ۱۳۵۱ نخستین جشنواره بین المللی تهران را بعنوان دبیرکل آن برنامه ریزی کرد که در کنارش فرخ غفاری بعنوان مدیر این جشنوارهم کار میکرد. این جشنواره بلافاصله از سوی فدراسیون های جهانی تهیه کنند گان به رسمیت شناخته شد و جای مهمی درصحنه جهانی باز کرد. وی برای معرفی سینمای ایران در صحنه جهانی تلاش هائی انجام داد و یک هفته فیلم ایران درسال ۱۳۵۳درپاریس در خیابان شانزه لیزه برپا کرد. همچنین تعدادی از فیلمهای آن زمان را در بازار جشنواره کن، در سالن ماژستیک بنمایش درآورد . جدا از این فیلم سفرسنگ از مسعود کیمیایی و جستجو از امیرنادری را در بازار جشنواره کن برای خریداران نشان داد. درسال ۱۹۸۰ آقای اشتیانی، بلافاصله بعد از انقلاب فیلم چریکه تارا ( بهرام بیضائی) را که خود آن را زیرنویس فرانسه کرده بود، به جشنواره کن معرفی کرد که در بخش نوعی نگاه انتخاب شد. بعدا فیلم ، حیاط پشت مدرسه ( داریوش مهرجوئی) وغیره را به جشنواره سه قاره نانت معرفی کرد. در آن موقع او نماینده کارنون پرورش فکری هم بود که حقوق فروش جهانی فیلم دونده (امیرنادری) را درابتدا در اختیار داشت و به فرانسه ، بلژیک ، آمریکا و دیگر کشورها فروخت. دو سال بعد، آشتیانی دوفیلم خانه دوست کجاست؟ (عباس کیارستمی) و شاید وقتی دیگر( بهرام بیضائی) را به پاریس آورد تا به جشنواره سه قاره نانت معرفی شود. که اولی درخارج از مسابقه و دومی در مسابقه جشنواره سه قاره درسال ۱۹۸۸ برای نخستین بار درجهان به نمایش درآمد. سال بعد از آن، خانه دوست کجاست؟ دربخش مسابقه جشنواره لوکارنو بنمایش در آمد که از این پس بنیاد فارابی، امور این فیلم را در دست گرفت و آقای شجاع نوری بعنوان رئیس امور بین الملل فارابی، قرارداد این فیلم را برای فرانسه با کمپانی گراند فیلم کلاسیک که دفتر آن در پاریس منطقه ۱۶ بود، در همین محل با آقای ژاک مارشال به امضا رسانید. درهمان سالها آقای آشتیانی مشغول تهیه یک فیلم کارتون (موش وگربه) برگرفته از داستان عبید ذاکانی بود.که بیشتر کارهای آن در بلغارستان انجام میشد. وی اکثرا به آنجا سفر میکرد . در اوایل سال ۱۹۹۱، آقای آشتیانی کپی ۳۵ میلیمتری درکوچه های عشق(خسروسینائی) را برای معرفی به جشنواره کن در پاریس در اختیار داشت، و از من هم دعوت به دیدن فیلم کرد. شخصا آنرا در سالن خصوصی روی پرده بزرگ در آن موقع دیدم. دیالوگ های فرانسوی آن را آقای آشتیانی انجام داده بود و در اختیار ما قرارداد تا در لابراتوار تیترا فیلم در حومه پاریس منطقه ژوئن ویل، کارهای فنی زیرنویس آنرا دنبال کنیم و این عمل را انجام دادم و بعدا همین کپی زیرنویسدار به کن رفت. ( البته بنا به گفته آقای محمد اطبائی که در آن زمان در بنیاد بنیاد فارابی کار میکرده ، بنیاد فارابی هم مسبب رفتن فیلم به جشنواره کن بوده و هم خود آنها آنرا زیرنویس کردند). پس ماجرای این کپی ۳۵ میلیمتری که آقای آشتیانی داشت از کجا آمده است؟ قضیه خیلی اسرار آمیزشد، مگرنه؟
آقای نورالدین آشتیانی که مرد بسیار متشخص وبا انضباط و دقیقی بود، خیلی هم خوش لباس بود ، گاه بیشتر در هتلی درخیابان هوش ، درپاریس زندگی میکرد اما درسالهای آخرعمر خیلی تنها زندگی میکرد و بعدا محل اقامتش را به خیابان سنت هونوره پاریس هشتم تغییر داد و احتمالا از ان نیز تغییر مکان داده بود وتنها زندگی میکرد. وی درماه آوریل سال ۲۰۰۴ درهمین پاریس براثر سکته قلبی فوت کرد ودرگورستان ” تی یه” درحومه پاریس دفن شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ جایزهای به لیدی گاگا میرسد؟
- یادداشت محمد حقیقت درباره جشنواره ونیز/ آیا شاهکاری در راه است؟
- در حال و هوای جشنواره ونیز/ انتظارها از آلمادوار بالا بود، اما…
- آغاز جنگ ستارگان در ونیز از سوی منتقدان
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- گفتوگو با سازنده فیلم پذیرفته شده در جشنواره ونیز / قصه مهاجری که راهی «هرکجا هرزمان» است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد