سینماسینما، محمد حقیقت
هنگامی که نام آقای نورالدین آشتیانی و نقش اوبرای معرفی فیلم درکوچه های عشق ساخته خسرو سینایی به جشنواره کن در سایت سینماسینما مطرح شد، برخی از دوستان پرسیدند او کیست؟
نورالدین آشتیانی در فردین ماه ۱۲۹۷ بدنیا آمد. بعد از اتمام تحصیلاتش در همان جوانی در وزارت کار استخدام شد. در امر مدیریت بزودی برای خود جایگاهی بدست آورد. وی به جرگه روشنفکران در زمان خود پیوست و دبیر اول اتحادیه کارگران شد وسپس به مدیریت وزارت کار نیز رسید. به موازات آن، بسیار به کارهای هنری علاقهمند شد.
به عنوان پخش کننده و سپس سینمادار وارد کارسینما شد و اغلب فیلمهای باارزش زمان خود را پخش میکرد که کمتر پخش کننده ای چنین کاری را انجام میداد، مثل رقابت در شهر (فرغ غفاری) در سال ۱۳۴۲ و ضربت (ساموئل خاچیکیان) وغیره . در زمینه فیلمهای خوب خارجی بسیار پیشرو و مترقی بود و همشهری کین یکی از مهمترین شاهکارهای تاریخ سینما اثر اورسن ولز را برای شیفتگان سینما در ایران به فارسی دوبله کرده و پخش کرد. او سپس به عنوان نماینده وارد کنندگان فیلم های خارجی برگزیده شد. در سال ۱۳۵۰ عضو هیئت داوری جشنواره ملی سپاس شد. و در فروردین ۱۳۵۱ نخستین جشنواره بین المللی تهران را بعنوان دبیرکل آن برنامه ریزی کرد که در کنارش فرخ غفاری بعنوان مدیر این جشنوارهم کار میکرد. این جشنواره بلافاصله از سوی فدراسیون های جهانی تهیه کنند گان به رسمیت شناخته شد و جای مهمی درصحنه جهانی باز کرد. وی برای معرفی سینمای ایران در صحنه جهانی تلاش هائی انجام داد و یک هفته فیلم ایران درسال ۱۳۵۳درپاریس در خیابان شانزه لیزه برپا کرد. همچنین تعدادی از فیلمهای آن زمان را در بازار جشنواره کن، در سالن ماژستیک بنمایش درآورد . جدا از این فیلم سفرسنگ از مسعود کیمیایی و جستجو از امیرنادری را در بازار جشنواره کن برای خریداران نشان داد. درسال ۱۹۸۰ آقای اشتیانی، بلافاصله بعد از انقلاب فیلم چریکه تارا ( بهرام بیضائی) را که خود آن را زیرنویس فرانسه کرده بود، به جشنواره کن معرفی کرد که در بخش نوعی نگاه انتخاب شد. بعدا فیلم ، حیاط پشت مدرسه ( داریوش مهرجوئی) وغیره را به جشنواره سه قاره نانت معرفی کرد. در آن موقع او نماینده کارنون پرورش فکری هم بود که حقوق فروش جهانی فیلم دونده (امیرنادری) را درابتدا در اختیار داشت و به فرانسه ، بلژیک ، آمریکا و دیگر کشورها فروخت. دو سال بعد، آشتیانی دوفیلم خانه دوست کجاست؟ (عباس کیارستمی) و شاید وقتی دیگر( بهرام بیضائی) را به پاریس آورد تا به جشنواره سه قاره نانت معرفی شود. که اولی درخارج از مسابقه و دومی در مسابقه جشنواره سه قاره درسال ۱۹۸۸ برای نخستین بار درجهان به نمایش درآمد. سال بعد از آن، خانه دوست کجاست؟ دربخش مسابقه جشنواره لوکارنو بنمایش در آمد که از این پس بنیاد فارابی، امور این فیلم را در دست گرفت و آقای شجاع نوری بعنوان رئیس امور بین الملل فارابی، قرارداد این فیلم را برای فرانسه با کمپانی گراند فیلم کلاسیک که دفتر آن در پاریس منطقه ۱۶ بود، در همین محل با آقای ژاک مارشال به امضا رسانید. درهمان سالها آقای آشتیانی مشغول تهیه یک فیلم کارتون (موش وگربه) برگرفته از داستان عبید ذاکانی بود.که بیشتر کارهای آن در بلغارستان انجام میشد. وی اکثرا به آنجا سفر میکرد . در اوایل سال ۱۹۹۱، آقای آشتیانی کپی ۳۵ میلیمتری درکوچه های عشق(خسروسینائی) را برای معرفی به جشنواره کن در پاریس در اختیار داشت، و از من هم دعوت به دیدن فیلم کرد. شخصا آنرا در سالن خصوصی روی پرده بزرگ در آن موقع دیدم. دیالوگ های فرانسوی آن را آقای آشتیانی انجام داده بود و در اختیار ما قرارداد تا در لابراتوار تیترا فیلم در حومه پاریس منطقه ژوئن ویل، کارهای فنی زیرنویس آنرا دنبال کنیم و این عمل را انجام دادم و بعدا همین کپی زیرنویسدار به کن رفت. ( البته بنا به گفته آقای محمد اطبائی که در آن زمان در بنیاد بنیاد فارابی کار میکرده ، بنیاد فارابی هم مسبب رفتن فیلم به جشنواره کن بوده و هم خود آنها آنرا زیرنویس کردند). پس ماجرای این کپی ۳۵ میلیمتری که آقای آشتیانی داشت از کجا آمده است؟ قضیه خیلی اسرار آمیزشد، مگرنه؟
آقای نورالدین آشتیانی که مرد بسیار متشخص وبا انضباط و دقیقی بود، خیلی هم خوش لباس بود ، گاه بیشتر در هتلی درخیابان هوش ، درپاریس زندگی میکرد اما درسالهای آخرعمر خیلی تنها زندگی میکرد و بعدا محل اقامتش را به خیابان سنت هونوره پاریس هشتم تغییر داد و احتمالا از ان نیز تغییر مکان داده بود وتنها زندگی میکرد. وی درماه آوریل سال ۲۰۰۴ درهمین پاریس براثر سکته قلبی فوت کرد ودرگورستان ” تی یه” درحومه پاریس دفن شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟