سینماسینما، جابر تواضعی
با این قید که فیلم اول پیمان قاسمخانی را ندیدهام، «خوب، بد، جلف ۲» هیچ نشانی از کسی که عنوان مشهورترین و بانمکترین فیلمنامهنویس سینما و تلویزیون را از آن خودش کرده ندارد و بعید میدانم تا آخر جشنواره فیلمی بتواند آن را از «سکوی ابتذال» کنار بزند. او خیال میکند همچنان دارد برای نودشبی های تلویزیون و اقتضائات همان مدیوم مینویسد.
اثر چندانی از خلاقیت تصویری، دکوپاژ و چیزهایی از این دست نیست و شوخیهای کلامیاش حتی وقتی اروتیک میشود، بسیار رو و سطحی، تکراری، دم دستی و نچسب است. خلق ناکجاآباد با نمونه تیپیکال و موفق برره، یکی از ویژگیهای کارهای قاسمخانی است که اینجا اصلاً خوش ننشسته و حتی داستان فیلم با این وعده که ادامهاش را در قسمت سوم کار ببینید، نیمهکاره رها شده. از این منظر در فیلمهای دنبالهای سینمای ایران منحصربهفرد است و نشان میدهد سازندهاش هنوز از سریالنویسی برای تلویزیون دل نکنده است.
سالها است در سینمای ایران زوج کمدی نداریم و قاسم خانی بعد از سریال «پژمان» (سروش صحت) در مقام نویسنده، تلاش میکند زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی را بهعنوان یک زوج کمدی جا بیندازد. تلاش ارزشمندی است، اما واقعاً کسی نیست به او بگوید این دو نفر به هم نمیخورند؟ کسی نیست به ما بگوید چرا، چه طور و با چه آستانه تحملی باید حضور سرد و نچسب و همیشگی پژمان جمشیدی را در اکثر سریالهای تلویزیون، تاک شوها، فیلمها و حتی بیلبوردها تحمل کنیم؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دعوت شورای صنفی نمایش از دفاتر پخش/ ۱۴ تیر پایان مهلت معرفی فیلمهای متقاضی اکران
- فیلمهایی که از اکران انصراف داده بودند، بازگشتند/ آغاز اکران؛ چهارم تیر ماه
- پیمان قاسمخانی: تماشای کمدی در سالن سینما حال بهتری دارد
- خوب، بد، جلف ۲ به صورت آنلاین اکران میشود؟
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- خوب بد جلف ۲ نوروز میآید
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»