سینماسینما، سام بهشتی
تازه ترین فیلم محمد حسین مهدویان شبیه هیچ کدام از فیلم هایش نیست، چون این بار از یک واقعه تاریخی معاصر که در اذهان زنده است، رونمایی کرده است و به شکل هولناکی بر روح و جان مخاطبش می تازد و احساسات او را با تکیه بر عناصر درام هدف می گیرد، درخت گردو تلخ است چون درام حاکم بر فضای قصه آزار دهنده است، او این بار ماهرانه تر قصه سردشت را که سال ها روی آن سرپوش گذاشتند را به تصویر می کشد، فیلم التهاب درونی اش ویران کننده است، یک رئالیسم سیاه و تلخ است که برای مخاطب نفس گیر است و قلبش از این همه تراژدی به درد می آید و همین نکته یعنی این که موفق عمل کرده است، اما سوال اینجا است که زمانی که این تصاویر را به زبان سینما خلق می کرده است، چه قدر به هولناک بودن قصه اش ایمان داشت و ظرف ذهن مخاطبش را شناسایی کرده است؟! در تمام زمان روایت قصه قلبم تیر می کشید و به این فکر می کردم که چطور می شود این همه تلخی را تحمل کرد و همزمان غبطه می خوردم و متحیر بودم از این همه تکنیک و عناصر سینمایی، موسیقی اش بر روی تصاویر مردم که شیمیایی شدند همانند پُتک بر روی مغز عمل می کند و اشک ناخودآگاه از چشمان مخاطبان روانه می شد و این همان سینما است، سینمایی که می خواستیم و دنبالش بودیم، درخت گردو پر از رنج و تنش است و اوس قادر قصه درخت گردو یک قهرمان تمام عیار است، قهرمانی که سال ها به دنبالش بودیم و در اینجا پیدا کردیم، فیلم یک پیمان معادی دارد که در مقام بازیگر کاری می کند که جادوی توانایی اش بشویم و به طرز ترسناکی درست و اصولی بازی می کند، فیلم مهدویان، نه مثل ایستاده غبار پر تلاطم است نه مثل ماجرای نیمروز غرور را تهییج می کند، این بار با عشق یادمان می اندازد که خانواده چه مفهوم گسترده ای است و جنگ چه قدر ویران کننده است، حضور مهران مدیری را در فیلم درک نکردم، شخصیت خنثی و ابتری که حضورش در فیلم باور پذیر نیست و این انتخاب لطمه بزرگی به فیلم می زند و فقط باعث می شود که پیمان معادی بیشتر بدرخشد، درخت گردو نماد صبوری ملت ایران است که سال ها رنج می کشد و اما هنوز با امید زنده است، مهدویان ثابت کرد که هرسال که می گذرد از گذشته اش پخته تر می شود و استاد به تصویر کشیدن التهاب های تاریخی در سینمای ایران است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «درخت گردو»؛ تصویری بلورین و شفاف از عمق یک جنایت جنگی
- همزمان با روز ملی سینما، فردا بلیت سینماها نیمبها است
- قدرت قادر
- «دینامیت» اکران میشود
- سخنگو و دبیر شورای صنفی نمایش: هنوز هیچ فیلمی برای اکران نوروز قطعی نیست
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- ۲ فیلم جدید روی پرده میآیند
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نامه پیمان معادی به محمد حسین مهدویان/ “برلین هم نمیروم”
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





