سینماسینما، محمد تقیزاده
مردن در آب مطهر در درجه نخست و جدا از فرم سینمایی و هنری خود در محتوا و بیان تم کلی اش بسیار سوال برانگیز و پر ابهام است. فیلم در عین حال که مسئله مهاجرت افغانها را مطرح می کند به برخی موارد هویتی و اعتقادی نیز اشاره کرده که باعث شده اثری شبهه برانگیز جلوه کند. برای نمونه عنوان فیلم یعنی مردن در آب مطهر و نقش صلیبی که در پوستر فیلم مشاهده می شود اشاره مبهم و دو پهلویی به غسل تعمید مسیحیان دارد که در ادامه داستان هم موضع گیری فیلم درباره آن کامل و دقیق به نظر نمی رسد. از سوی دیگر تصویری که برادران محمودی به خصوص نوید محمودی در مقام کارگردان از ایرانیان ارائه کرده یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعات پیرامونی فیلم است که باعث موضع گیری های مختلف مبنی بر ضد ملی و ضد ایرانی بودن فیلم دارد.
برادران محمودی که اصالت افغانستانی دارند در پنج فیلمی که تهیه و کارگردانی کرده اند موضوع رنج و سختی افغانی ها را دستمایه اصلی ساخت فیلمهایشان کردند و به نوعی صدای مردم افغانستان در آثار شان بودند. تصویر زندگی سخت و فلاکت باری که محمودی ها در فیلم هایشان از بیغوله های تهران و وضعیت سخت افغانی ها در ایران نشان می دهند موضوع مهمی است که حالا در پنجمین فیلم آنها می تواند با دقت و تمرکز بیشتری مورد واکاوی قرار گیرد. چراکه مقصد فیلم های برادران محمودی علاوه بر نمایش در داخل ایران عمدتا جشنواره های خارجی بوده و یک بار هم محمودی ها با فیلم شکستن همزمان بیست استخوان و باحضور بازیگران و عوامل ایرانی،نماینده کشور افغانستان در اسکار بودند، همین رویکرد بین المللی میتواند حساسیت ها را در به تصویر کشیدن فضای داخلی ایران و وضعیت زندگی و مردم آن را دو چندان نماید.
مردن در آب مطهر همانند دیگر فیلم های محمودی ها داستان سادهای را روایت می کند که مرکز اصلی آن مربوط به زوج جوان و عاشقی است که ماجراهایی در زندگی آنها پیش می آید. تفاوت این فیلم با آثار قبلی فیلمساز شاید وارد کردن برخی مسائل هویتی و اعتقادی در فیلم باشد که باعث شده حساسیت های فرامتنی روی فیلم زیاد شود. از سوی دیگر تماشای مردن در آب مطهر نسبت به سایر آثار برادران محمودی با ابهام بیشتری روبرو است چرا که چنان که عنوان شد در کنار داستان اصلی مهاجرت چند خرده پیرنگ دیگر در فیلم مشاهده می شود که که قرار است روایتگر برخی تم های مهم در فیلم باشد از این رو اینطور برداشت می شود که داستان مهاجرت زوج دختر و پسر جوان که قرار است تم اصلی فیلم باشد در مواقعی به انحراف می رود و سایر خرده پیرنگ ها به عنوان داستان اصلی روایت می شود.
مردن در آب مطهر فارغ از حواشی و برخی انحرافاتی که در مسیر فیلمنامهاش مشاهده می شود، فیلم ساده و بی ادعایی است که میخواهد قصه پر غصه جوانان افغانی را بازگو کند و در صورتی که پرش های روایی فیلم را نادیده بگیریم مردن در آب مطهر از حیث کارگردانی، ریتم و بازیگردانی فیلم بدی به نظر نمی رسد که عمده ایرادات متوجه فیلمنامه ضعیف آن می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمهای زنان فیلمساز ایرانی در موزه پرگامون برلین
- «مردن در آب مطهر» به صورت آنلاین اکران میشود
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- همزمان با اولین نمایش بینالمللی در جشنواره بوسان؛ تیزر «مردن در آب مطهر» منتشر شد + تیزر
- آغاز به کار جشنواره بوسان/ معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در این جشنواره
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- مصوبات جدید شورای صنفی نمایش/ بلیت سینماها تمامبها میشود
- این هفته ۲ فیلم جدید روی پرده میروند
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد