سینماسینما، عباس اقلامی
از همان سکانس اول با جوانی مواجه هستیم که نگرانی در چهره اش مشهود است. او به روشنی می ترسد. در ادامه همین سکانس متوجه می شویم که دختر مورد علاقه اش در تدارک مهاجرت است و این در چهره ی بهمن گودرزی شاعر جوان با شعرهایی غیرقابل چاپ نگرانی ایجاد کرده است. اما فیلم که پیش می رود پای عوامل دیگری به زندگی بهمن باز می شود که عامل ترس و اضطراب اوست.
از جمله بزرگترین ترس از جانب مهندسی است که قلدر مالی شده و چون پول دارد، زور می گوید و اطرافیان خود را می ترساند. از سوی دیگر بهمن هم به واسطه یک اتفاق، قدرت در دستش می افتد و از قضا می خواهد تا ته خط هم برود. تا ته خط تبدیل فرشته به شیطان.
بهنام بهزادی این مضمون محتوایی پرکاربرد در این سال های سینمای ایران را در فیلم جدیدش در فیلمنامه ای که در پرداخت شخصیت ها دور از معیارهای منطقی است به کار گرفته تا مرد میانسال پولداری را نشان دهد که سرانجام قربانی شهوت قدرت خودش می شود و قبل از اینکه کسی به او ضربه بزند، خودش برای خودش دردسر می سازد.
از سوی دیگر در فیلم روند تبدیل شدن جوان شاعری که وقتی گفتنی ها را به شعر می گفت لطیف تر بود، به هیولایی که بی محابا قصد نابود کردن زندگی دیگری را می کند نقاط تاریک زیادی دارد که به این کاراکتر آسیب زده است. این ضعف در سایر شخصیت هایی که گاه چنان کم رنگ پرداخته شده اند که اگر نبودند هم فیلم کمبودشان را حس نمی کرد، تکرار شده است.
من می ترسم از ترس افراد جامعه ای می خواهد بگوید که به یکدیگر اعتماد ندارند و به محض دستیابی به اهرم قدرتی در دست قابلیت این را دارند که غیرقابل پیش بینی و بی رحم شوند. ترسِ نه یکی از دیگری که ترسِ همه از هم. فیلم چنان به نمایش این ترس اهمیت داده که پرداختن به چرایی ترسو شدن را از یاد برده است.
و ناگفته نماند که پای متهم حاضر در فیلم های این روزهای سینمای ایران در این فیلم هم در میان است که فیلمسازان به این متهم وزنی غیرواقعی می دهند تا سبُکی سایر بخش های فیلمشان به چشم نیاید و آن متهم کسی یا چیزی نیست جز؛ فضای مجازی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود