سمیه قاضیزاده
اژدها وارد میشود
این روزها تا نام کریستف رضاعی میآید، همه یاد موسیقی “در دنیای تو ساعت
چند است؟” میافتند. موسیقی شنیدنی و رمانتیک که به خوبی میتواند فارغ
از دنیای فیلم و سینما هم بارها و بارها آن را شنید و لذت برد. اما
آنهایی که از قبلترها نام کریستف رضاعی را شنیده بودند حتما او را به
موسیقیهای گروه “نور” به خاطر میآورند؛ موسیقیهایی که در آن از آواهای
قرون وسطایی استفاده میشد. آن هم با بهره بردن از سازهای عجیب و غریب و
ساختن اصواتی که تونالیتهشان حسی پریمیتیو یا بدوی به شنونده منتقل
میکرد. در این میان سازهای بادی و کوبهای به صورت خاص در این زمینه
موثر بودند. اگر فیلم اجراهای آن را در قلعههای قدیمی ایران دیده باشید
مشابهتشان با فضای فیلم اخیر مانی حقیقی دستتان میآید.
برای موسیقی فیلمی همچون “اژدها وارد میشود” که دنیایی جدید و مخصوص
خودش را میسازد، باید سراغ آهنگسازی با همین مختصات رفت. کسی که هم از
پس موسیقی لحظات اکشن فیلم بر بیاید و هیجان آن دقایق را به مخاطب منتقل
کند و هم با موسیقی بومی آشنا باشد و هم بتواند پیوندی میان فضاهای مختلف
فیلم برقرار کند و آن یکپارچگی لازم را ایجاد کند. نقطهء پیوند این نقاط
گوناگون سازهای کوبهای به خصوص طبلهاست. با توجه به این نکته که ما با
خطهء بوشهر طرفیم و سازهایی همچون دمام و طبل و نی انبان که با شنیدن نام
بوشهر به ذهن متبادر میشود. از سویی دیگر فضای جوانانه و کنجکاویها و
یکدندگیهای فیلم را هم همین کوبهای میتوانند با شدت و ضعف در نواختن
به بیننده منتقل کنند. هرچند که از همان اولین لحظات بعد از نمایش لوگوی
به هم ریختهء “اژدها وارد میشود” تا نمایش آن در تیتراژ پایانی، در اکثر
مواقع صدای کوبهایها بالاست و پایین نمیآید.
از زیباترین لحظات موسیقی این فیلم، قطعات بوشهری کمتر شنیده شده در
مراسمی است که در آن الماس حضور دارد و بهنام (امیر جدیدی) به صورت
مخفیانه در آن حضور پیدا کرده. همینطور است درباره سکانس حفاری پیش از
دستگیری سه رفیق و هیجان حاکم بر آن.
تنها نکتهء آزاردهنده در موسیقی متن این فیلم زیاده از حد بلند شدن
گاهگاهی آن است که برخی مواقع اجازه نمیدهد صدای دیالوگها به اندازه
کافی شنیده شود. حتی میتواند آزار شنیداری تلقی شود. البته این لحظات
خوشبختانه تعدادشان زیاد نیست. بهرحال رضاعی با استفاده از گروه کر و
سازهای کوبهای، همینطور صداسازیهای وهمآلود توانسته به موسیقی آرمانی
جهان این فیلم وارد شود و اصواتی مناسب آن بنویسد. همین که آهنگساز با
توجه به استقبال بالای مخاطبان از اثر قبلیاش در حوزه سینما، احساس
نکرده که همچنان باید آن را تکرار کند و سراغ تجربه کردن قطعاتی صد در
صد متفاوت با آثار قبلیاش رفته جای بسی امیدواری و تشویق دارد.
موسیقی “اژدها وارد میشود” را شاید نتوان در تمامی لحظات خوشی و غم مثل
” در دنیای تو ساعت چند است؟” گوش کرد اما تاثیر آن روی فیلم بسیار
بالاست و همراه مناسبی است برای تصاویر درخشانی که حقیقی ثبت کرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- «تفریق»؛ معلق میان پرسشهای ناتمام
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- گزارشی از موقعیت سینمای ایران در فرانسه به مناسبت اکران فیلم «تفریق»
- نامه تند یک فیلمساز به محمد خزاعی/ مانى حقیقی: اصلاحیههای شما نامشروع است
- سازمان سینمایی حضور «تفریق» در جشنوارههای خارجی را بلامانع اعلام کرد
- «تفریق» در جشنواره تورنتو رونمایی میشود
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- جشنواره پالم اسپرینگز برگزار نمیشود/ زنگ خطر برای دیگر جشنوارهها
- فیلم مانی حقیقی به جشنواره فجر نمیآید + عکس
- سینماسینما/ برگزاری جشنواره برلین در زمان مقرر بدون تعویق/ آیا اعتبار گذشته به این جشنواره بازمیگردد؟
- فیلمبرداری «تفریق» متوقف شد
- فیلمبرداری فیلم جدید مانی حقیقی با بازی علیدوستی و محمدزاده آغاز شد + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور