سینماسینما، محدثه واعظیپور
رضا گوران از چهرههای شاخص تئاتر ایران در دهه هشتاد است که تقریبا هر اجرایش، کنجکاویبرانگیز و جذاب بود. او پس از سالهای رکود و رخوت تئاتر، به سالن اصلی تئاتر شهرِ دوست داشتنی بازگشته است. تئاتر شهر که این روزها محصور در میان دیوارهایی است (به بهانه ساخت حریم) و در هجوم دستفروشها و بساطهای رنگارنگ شباهتی به روزهای درخشش و مرکزیت خود ندارد، اما اجرای «رامسس دوم» و استقبال از آن، یادآور روزهای خوش تئاتر ایران است.
«رامسس دوم» در ظاهر شبیه آثار قبلی گوران نیست، داستانی امروزیتر دارد و پیچیدگیهای فرمی و روایتی دیگر آثارش را اینجا نمیتوان سراغ گرفت. گوران، در «رامسس دوم»، کارگردان بازیگوش و تجربهگرای گذشته نیست، کارگردانی با اعتماد به نفس است که روی قصه، بازیها و فضاسازی مسلط است و میکوشد به واسطه ماهیت قصه، تماشاگرش را غافلگیر کند. قصهای که در فصلهایی از جمله فصل بازگشت دوباره زن (سحر دولتشاهی) از آسایشگاه و دیدارش با ماتیو (علی شادمان) نفسها را در سینه تماشاگر حبس میکند و در مونولوگ اول بندیکت (حدیث میرامینی) دیالوگها و مونولوگ های «ابرهای پشت حنجره» و «یرما» را که گوشنواز و خلاقانه نوشته شده بودند، به یاد می آورد. رضا گوران در صحنهای ساده، بدون زرق و برق یا هر عنصر اضافه که ذهن تماشاگر را از آنچه در خانه در جریان است، قصه را روایت میکند.
او موفق میشود، ذهنِ تماشاگرش را درگیر کند، موقعیت نفسگیر و هراس آلود است، اما نویسنده (سباستین تیری) از طریق خلق موقعیتهایی ظاهرا کمیک و بامزه، وحشتِ آمیخته با زندگی زن (سحر دولتشاهی) را تلطیف کرده است. پرده اول، که تمام شده و صحنه تاریک میشود، ضربه اصلی به تماشاگر وارد شده و بازی آغاز میشود تا بازگشت سوم ماتیو، تماشاگر همسو با زن حرکت میکند و دنبال نشانهها و دلایلی است که او از ماتیو ارائه میدهد. بازی خوب علی شادمان پیچیدگیهای این شخصیت را به خوبی نشان میدهد. به واسطه ظرفیتی که این نقش و نقش زن دارد، سحر دولتشاهی و علی شادمان، بیش از دو بازیگر دیگر نمایش دیده میشوند و به خاطر میمانند، به ویژه که شخصیت مادر- زن، به دلیل تصادف، معلولیت و گذشته سختی که با ژان (سعید چنگیزیان) داشته، همدلی برانگیز است.
«زن» و مسائل مربوط به عشق و تنهایی او، از مضامینی است که در نمایشهای گوران و حتی تنها فیلم سینمایی که ساخته، «سرکوب»، تکرار شده و روی آن تاکید میشود. مضمون مشترک بسیاری از آثار او زنان هستند، زنانی که قربانی سیاست هستند یا زنانی که در جامعه مردسالار، نادیده گرفته میشوند. در «رامسس دوم»، زن قربانی عارضهای درونیست، جهنمی که خود بیش از بقیه در آن میسوزد، در نیمه نخست نمایش، به نظر میرسد زن، تنها داننده واقعیت است و بقیه خانواده مقابلش ایستادهاند تا حق دانستن، سلامت زندگی کردن و آرامش را از او سلب کنند، ورق که برمیگردد، زن، نقابی دیگر به چهره میزند و جایش با ماتیو عوض میشود. این تغییر اگرچه ناخواسته و ناخودآگاه شکل میگیرد اما بی ثباتی پدیدهها در جهان را نشان میدهد. شاید به همین دلیل اصرارِ ژان (سعید چنگیزیان) برای آرام بودن و جمع کردن خانواده پوچ به نظر میرسد. نویسنده و کارگردان، به ما یادآوری میکنند که خانواده، ازدواج یا حتی حمایتهای مادرانه، لزوما نمیتواند باعث رستگاری شوند.
آنچه سباستین تیری در «رامسس دوم» روایت میکند، متناسب با جامعه امروز است، ما نیز درگیر بیثباتی جهان، ناپایداری روابط و قربانی ضعفها و شکستهایمان هستیم، درکِ ما از حقیقتِ جهان، به اندازه شخصیتهای نمایش، شکننده و گاه ناقص و آمیخته با فریب است. انسان در «رامسس دوم» ضعیف، بیپناه و تنهاست. گویی صاعقهای عظیم، هستی، شادمانی و روشنی را از او دریغ کرده است، تلاش برای بازیابی امنیت و آرامش، در این جهانِ پرآشوب، اگر نه ناممکن، که بعید است. پس از پایان نمایش، شادمانی آغازین و طنازانه نخستین دقایق قصه، جایی که ژان و ماتیو، آواز میخوانند و میرقصند، برای یک ضیافت خانوادگی آماده میشوند و سرخوشند، همچون خواب به نظر میرسد. خوابی که در دهان هیولای کابوس، به یغما رفته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- سفر، سینما و معجزه
- بازگشت «سینماحقیقت» به زندگی
- سهم رسانهایها از پروژههای میلیاردی
- مجموعه داستان «تهران، قلهک، کوچه آفتاب» منتشر شد
- «خورشید» فیلمی است که جامعه امروز به آن نیاز دارد/یادداشتی از محدثه واعظی پور
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- خامدستی و هدر رفتگی/ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- «سرکوب»؛ فیلمی در باب سرگشتگی، تنهایی و ناکامی انسان معاصر است
- یادداشت هنگامه قاضیانی درباره فیلم «سرکوب»
- نگاهی به فیلم سرکوب؛ نمایش چرخه معیوب خشونت
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





