محمد تقیزاده – «فلامینگو شماره سیزده» عنوان اولین فیلم بلند فیلمسازی است که پیش از آن، بیشتر به ساخت فیلمهای کوتاه و تیزرهای تلویزیونی و انیمیشن مشغول بوده است و این فیلم به نظر میرسد اولین تجربه جدی فیلمسازی علیقلیان در ساخت فیلم بلند است که در گروه هنر و تجربه برای اهالی سینما و مخاطبان سینمای تجربیتر و خاصتر از اواخر سال ۹۵ به نمایش درآمده است.
به گزارش سینماسینما٬ فیلم «فلامینگو شماره سیزده» با وجود ایدههای اولیه ناب و خط داستانی جذابی که دارد، به دلیل فیلمنامه ضعیف و اجرای ناتوان کارگردان آن عملا به فیلمی کلیشهای و خستهکننده تبدیل شده که نهتنها مخاطب عام از آن استقبال نمیکند، بلکه مخاطب خاصتر هم که به تماشای فیلمی جسورانه و تجربیتر در گروه هنر و تجربه آمده، با ناامیدی و نارضایتی سالن را ترک میکند.
داستان تبعید چند نفر که اتهامات سنگینی ازجمله قتل داشتهاند، آن هم در روستایی دورافتاده و کوچک، میتوانست محل رویدادهای جذاب و نزدیک شدن به آدمهای جذاب و سمپاتیکی شود که در دل یک داستان خوب به فیلمی فراموشنشدنی تبدیل شود. ولی در این فیلم شاهد آن هستیم که همه شخصیتهای داستان عملا شخصیتهای تیپیکال و ضعیفی از آب درآمدهاند که در لحظات بسیاری تصنعی بودن بازیها و نداشتن راکوردها از مهمترین ویژگی نابازیگران این فیلم ۸۰ دقیقهای محسوب میشود.
داستان رفتوآمدهای سلیمان و ازدواج او با همسر سابق یحیی به ضعیفترین شکل ممکن اجرا میشود تا نشان دهد اندک ایدههای دراماتیک داستان فیلم نیز به دلیل کارگردانی ضعیف چقدر ساده و راحت به اتفاقاتی پیشپاافتاده و عادی تبدیل میشود. غیبت دوم سلیمان و انتظار همسر او نیز که قرار بود به تعلیقی جذاب برای تماشاگر تبدیل شود، اندک اندک و با گذشت زمان از رمق افتاده و با پایانی سرهمبندیشده رها میشود تا بیشتر فیلم مدعی داشتن همان ایدههای خوبی مانند عشق، مرگ، انتظار و امید و تضاد خیر و شر در محلی ناکجاآباد باشد و بیش از آن پیش نرود، تا به پرداخت سینمایی این مفاهیم مهم در طول فیلم و با تاکید بر متن برسد.
نام فیلم یعنی «فلامینگو شماره سیزده» که باید به نوعی دربرگیرنده ماهیت و هویت فیلم باشد، بیشتر در نیمه اول فیلم کارکرد دارد و اشاراتی به حضور فلامینگوها و ربط آن به داستان اهالی تبعیدی روستا میشود و در ادامه و مابین داستانهای نهچندان جدید و جذابی چون عشق مثلثی و برخوردهای قهرمان و ضدقهرمان فیلم، عملا فراموش شده و تقریبا به جز چند جمله خبری از داستان فلامینگوها و ارتباط آن با اهالی این روستا و این تعداد شخصیتهای فیلم نمیشود.
تعدد شخصیتها در فیلم «فلامینگو شماره سیزده» کارکردی بیهوده دارد؛ چراکه اولا به جز چند شخصیت عملا بقیه هیچ تاثیری در روند داستان ندارند و بهراحتی قابل حذف هستند و ثانیا اینکه همین شخصیتهای تاثیرگذار نیز به دلیل شخصیتپردازی ضعیف و بازیهای بسیار بد نمیتوانند حتی به تیپهای خوبی نیز در فیلم بدل شوند و تنها به شمایلی زودگذر و جلوبرنده داستان بدل میشوند. حضور گاه و بیگاه سلیمان در فیلم ازجمله این شخصیتهای ضعیف است که نه دلیل ازدواج و عشقش با تامای بهخوبی مشخص میشود و نه دلیل اصرار بیش از حد او برای شکار فلامینگو که مهمترین مسئله فیلم هم هست، بهخوبی برای تماشاگر تبیین میشود.
انتخاب و استفاده از شمس لنگرودی بهعنوان شاعر معاصر و محبوب در سینمای ایران برعکس فیلم «احتمال باران اسیدی» اصلا به ثمر نرسیده است. چراکه در فیلم «احتمال باران اسیدی» شمس در نقش فردی مسن و بازنشسته که کمحرف است و برای کاری به تهران آمده، توانسته بود با هدایت کارگردان به شخصیتی آرام و صبور و باوقار بدل شود و برای تماشاگر نیز جذاب و قابل باور باشد. ولی در فیلم «فلامینگو…» کارگردان از شمس لنگرودی خواسته به جای خودش یعنی شاعری تبعیدی حاضر شود و عدم شخصیتپردازی ایشان و قرائت شعرهای زیادی که در طول فیلم روی نماهای متعدد مانند نریشن میخواند، عملا او را به شخصی تیپیکال که بیشتر جنبه شعاری دارد و غیرسمپاتیک است، تبدیل کرده و تمام پتانسیل بالقوه این شاعر هنرمند را با بیتجربگی و خامی هدر داده است.
درنهایت باید «فلامینگو شماره سیزده» را فیلمی به بار ننشسته و ضعیف عنوان کرد که این ضعفش مانند فیلمهای اخیر سینمای ایران تنها به فیلمنامه آن محدود نمیشود و در اجرای بازیگران و کارگردانی هم با اثری زیر متوسط روبهرو هستیم که تنها نقطه قابل توجه فیلم انتخاب لوکیشن غیرشهری و غیرآپارتمانی فیلم است که تماشاگر ایرانی را که مدام در حال تماشای فیلمهایی در محیط بسته شهری است، اندکی به وجد آورد و طبیعتهای بکر و کمتر دیدهشده فیلم به همراه برخی نماهای فیلمبردار از این فضای روستایی و طبیعت موجود در آن ملال و خستگی دیدن فیلم و نداشتن قصه جذاب را از بین ببرد.
منبع: ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
- فیلمی متفاوت نه البته بینقص/ نگاهی به فیلم «گزارش یک قتل»
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- گوتیک آمریکایی/ نگاهی به فیلم «مادر» ساخته دارن آرنوفسکی
- من اقیانوسی را دوست دارم که تو را آفرید/ نگاهی به فیلم «سولاریس»
- خوشه های خشم/ نگاهی به فیلم «تاریخ خشونت»
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- مواجه شدن با خود در برابر اتاق آرزوها/ درباره «استاکر» ساخته آندری تارکوفسکی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد