سینماسینما، زهرا مشتاق
« ما همه با هم هستیم » را هنوز ندیده ام. اما توقیف آن در سینماهای استان کرمان برای من، به عنوان یک مخاطب سینما بسیار توهین آمیز و غیر قابل فهم است. نمی دانم مقام توقیف کننده آیا فقط نسبت به سینما چنین تصمیم های تندی می گیرند یا کلا در موارد دیگر هم سریع وارد عمل می شوند ؟!
معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان، فیلم را برای احساسات مردم کرمان تحریک کننده می دانند و چون نظر عموم مردم ملاک است، به خودشان اجازه می دهند فیلم را توقیف کنند. چرا ؟ چون لهجه مواد فروش فیلم کرمانی است!! یعنی اگر لهجه فروشنده مواد آبادانی، کردی یا یزدی بود اشکال نداشت؟ چرا داشت. چون به نظر ایشان برچسب زدن به اقوام و مردم استان های کشور، امری نامناسب است و دامن زدن به انگارها از طریق رسانه و سینما توسط نخبگان سینما مورد تامل است!!
چون به نظر ایشان اجرای قانون اساسی و دفاع از حقوق عامه از وظایف قوه قضائیه است. چون در اصل ۱۹ قانون اساسی همه مردم برابر هستند و دستگاه ها موظف به در نظر گرفتن آن هستند.
و البته چون در اصل ۱۵۶، قوه قضائیه مکلف به احیای حقوق عامه است و برابر بند پنجم که از همه مهم تر است «اقدام پیشگیرانه برای وقوع جرم و اصلاح مجرمین» از وظایف قوه قضائیه است.
به نظر می رسد دیوار سینما و تئاتر از همه دیوارها کوتاه تر است. چون ظاهرا قوانین سفت و سخت و گذر از هفت خان رستم آن به نظر هیچ نهادی جدی گرفته نمی شود!!
این اتفاق باید برای تهیه کنندگان، کارگردان ها و سایر دست اندرکاران سینما توهین آمیز باشد. این تصمیم باید خیلی به آن ها برخورنده باشد و عجیب تر سکوت و انفعال سازمان سینمائی است. آیا به صرف دعوت معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمائی از مقام قضائی به سعه صدر و یادآوری این که هیچ گونه توهینی به اقوام ایرانی در این فیلم نشده است، کافی است؟ مگر می شود یک دستگاه به دستگاه دیگر چنین دهان کجی آشکاری بکند و هیچ کس هیچ کاری نکند؟
این یعنی بی ارزش بودن دوندگی بسیار برای گرفتن مجوز ساخت فیلم از سازمان سینمائی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. یعنی یک سازمان دیگر که آن هم در بدنه دولت تعریف می شود، به خود اجازه می دهد، در حوزه تخصصی دستگاهی دیگر عرض اندام و دخالت جدی کند و آب هم از آب تکان نخورد !
چطور چنین چیزی ممکن است ؟ آیا شورایی که قبل از صدور پروانه ساخت، فیلم نامه را می خوانند و با هزار اما و اگر و حذف و سانسور برای فیلم نامه مجوز ساخت صادر می کنند، در کار خود مهارت و تخصصی ندارند؟
آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقام رکن اصلی تصمیم گیری های کلان برای سیاست های فرهنگی کشور ، از به جا آوردن وظایف خود ناتوان است؟ یا قانون نمی داند و وظایف خود را بلد نیست؟ آیا اساسا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مجوزهای صادر شده از سوی معاونت های خود در حوزه کتاب و سینما و تئاتر و موسیقی و هنرهای دیگر ارزشی قائل است؟ اگر به مجوزهای صادره اعتقاد دارند، پس چرا پای امضاهای خود که به آسانی هم پای هیچ کاغذ و سندی نمی نشیند، نمی ایستند؟
چطور می شود کتابی که مجوز دارد و منتشر شده، از نمایشگاه کتاب برچیده شود؟ یا نمایشی که مجوز اجرا از شورای بازبینی دارد، ناگهان متوقف شود؟ و یا کنسرت ها یک به یک به دستور اشخاص غیر مرتبط لغو شود و فیلم ها وسط اکران از پرده پایین کشیده شوند؟! این روند نمی تواند یک رویداد معمولی باشد و نمی توان بی تامل از کنار آن عبور کرد. وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آشکارا توان مقابله وایستادگی ندارد و پشت امضاها و مجوزهای خود نمی ایستد؛ نتیجه آن « هردم از این باغ بری می رسد » است.
از مسولان وزارت ارشاد تقاضا می شود اگر محصولات فرهنگی، اعم از تئاتر و سینما و موسیقی را فاقد ارزش می دانند؛ مجوزی برای آن صادر نکنند تا انبوهی از سرمایه انسانی و مالی هدر نشود. ولی اگر به راستی به تصمیم های معاونت و سازمان های متبوع خود معتقدند؛ تصمیم بگیرند یک بار برای همیشه، تمام قد و سفت و سخت از مجوزهای صادره خود دفاع کنند.
هم چنین در این برهه، از تهیه کنندگان و سینماگران دیگر نیز انتظار می رود از یک دیگر پشتیبانی و حمایت جدی کنند. چه کسی می داند که در این آشفته بازار فردا نوبت کدام سینماگر دیگر باشد؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نظر جالب داروغه زاده درباره توقیف ما همه با هم هستیم در کرمان:حتی رئیس جمهور هم نمیتواند آن را نقض کند
- حمله شدید کیهان به فیلم «ما همه با هم هستیم»
- شاهرخ دولکو: ایده جذاب «ما همه با هم هستیم» در تبلیغات دهان به دهان می فروشد/ نظر منتقدان هیچ تاثیری بر انتخاب مردم ندارد
- فیلم ما همه با هم هستیم به نوعی در ادامه مسیر فیلم خوک و اژدها وارد می شود است
- روایت یک منتقد از علت هجمه ها به فیلم کمال تبریزی
- انتقاد بازیگر کرمانی فیلم «ما همه با هم هستیم» از فحاشی عدهای از کرمانیها به او
- کمال تبریزی: مقایسه فیلم یک کارگردان با سایر فیلمهایش کار اشتباهی است
- پخش کننده ها و تهیه کنندگان دیگر تمایل چندانی برای اکران فیلمهایشان در شهرستانها ندارند
- درخواست عجیب نماینده کرمان در صحن علنی مجلس از وزیر ارشاد برای توقیف فیلم کمال تبریزی
- نویسنده روزنامه اعتماد:شاید فیلم ما همه با هم هستیم به چشم آیندگان با دیدی دیگر نگریسته شود
- انتقاد احمد زید آبادی از توقیف فیلم کمال تبریزی: به عنوان یک کرمانی با این کار مخالفم
- «سینماسینماست»/ مروری بر ساخته جدید کمال تبریزی؛ وقتی همه هستند!
- آیا «ما همه با هم هستیم»، به سرنوشت «رحمان ۱۴۰۰» دچار میشود؟/ چرا وزارت ارشاد پای مجوزهای خود نمیایستد؟
- یک مقام قضایی کرمان: حتما باید میریختند شیشه سینما را میشکستند که توقیف توجیه داشته باشد؟
- طعنه و کنایه افخمی به توقیف فیلم «ما همه با هم هستیم»: مسوولیت صدور پروانه نمایش را به قوه قضائیه بسپارید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





