علی نعیمی / روزنامهنگار:
حضور پرتعداد هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در ضیافت افطار رئیس جمهوری آن هم در سال پایانی ریاست دولت یازدهم چند نکته مهم را در خود جای داده است که تامل در آن شاید بتواند پاسخ برخی ابهامات چند ماه اخیر را بدهد.
دولت یازدهم در شروع کار خود و حتی پیش از آن با شعار حمایت از فرهنگ و هنر به عرصه سیاسی کشور پا گذاشت که از همان ابتدا موجی از امیدواری را برای تغییر شرایط نامناسب عرصههای فرهنگ و هنر به وجود آورد. شرایطی که حاصل نوع نگاه دولتهای نهم و دهم به عرصه فرهنگ و هنر بود و با نگاه بخش وسیعی از هنرمندان و فرهنگیان در تناقض کامل بود. نظارتهای سلیقهای و نبود شرایط مناسب برای فعالیت در عرصههای فرهنگی و هنری همگی موجب شده بود بسیاری از هنرمندان خانه نشینی را به کار در شرایط نامطلوب ترجیح دهند.
یکی از شعارهای اصلی دولت یازدهم تغییر در شرایط فرهنگی و هنری کشور بود. فضای باز جامعه سیاسی در کنار فعالیتهای آزادنه فرهنگی ذیل قوانین و خطوط قرمز اصلی نظام امید را به بهبود فضای امن برای فعالیت بهتر بیشتر کرد.
دولت اما از همان ابتدا با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکرد که خارج از تصورات آنها فضایی را به وجود آورد که نه جریان اصلی از نحوه مدیریت فضای فرهنگی راضی باشند و نه هنرمندان تغییری در شرایط موجود احساس کنند. تنگ شدن فضای کار برای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث میشد مجوزهایی که صادر میکنند چندان دارای امنیت اجرایی نباشند و از این رو کنسرتها و فیلمها و کتابها یکی پس از دیگری بدون آنکه بتوانند مجالی برای ظهور و بروز پیدا کنند به محاق فراموشی سپرده میشدند.
اتفاقات اخیر در حوزه سینما و بازبینی مجدد فیلمها پس از دریافت پروانه نمایش به بهانه اکران فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» از آن دست اتفاقاتی است که پایگاه اجتماعی و فرهنگی دولت را با لرزشهایی روبرو میکند.
در شرایطی که عمده تمرکز دولت بر مسائل اقتصادی و سیاست خارجی و موضوع برجام قرار گرفته است فرهنگ و هنر قربانی مصلحت اندیشی دولتمردان در جهت توازن سیاسی در سال پایانی خود قرار گرفته است. حضور هنرمندان و گلایههای آنها در حضور رئیس جمهوری این مهم را مجدد یادآوری میکند که اگرچه در طول یک سال گذشته دولت نتوانسته است آنچنان که باید و شاید نسبت به وعدههای خود کوشا باشد اما هنرمندان با عهد سابق خود راه صبر را در پیش گرفتهاند و در روزهایی که رسانههای منتقد دولت از فضای دو قطبی به وجود آمده سعی دارند نهایت استفاده را کنند هنرمندان نشان دادند درک شرایط موجود تنها بخشی از نگاه سیاسی آنها به تحولات موجود است. در دوران تازه هنرمندان و اهالی فرهنگ به نیکی یاد گرفتهاند که نباید رخت چرک خود را روی دیوار همسایه پهن کنند و تنها راه برون رفت از شرایط موجود اعتماد به دولت است. دولت نباید این سرمایه مهم را خیلی راحت از دست بدهد و در سال پایانی خود به دنبال بهبود شرایط فرهنگی و هنری کشور باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- نگاهی به «بیدار شو آرزو» ساخته کیانوش عیاری / ماندگاری تراژدی
- دوران گذار سینمای ایران
- نسبت ما و جشنواره جهانی فیلم فجر
- نگاهی به «لاتاری» و نقد یک کنش سیاسی و اقتصادی/ بازی بزرگان و بلاتکلیفی قهرمان
- به روایت یک شاهد عینی(۷)/ نگاهی به «جشن دلتنگی»، «هایلایت» و «ماهورا»
- به روایت یک شاهد عینی(۶)/ نگاهی به دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «اتاق تاریک»
- به روایت یک شاهد عینی (۵)/ نگاهی به «مغزهای کوچک زنگ زده» و «عرق سرد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





