سینماسینما، فرهاد خالدی نیک؛
اکتای براهنی با ساخت «پیرپسر» به قله ای دست یافته است که نامش را در تاریخ سینمای ایران جاودانه می کند. فیلمی بی نظیر که در مدت زمانی بیش از ۱۹۰ دقیقه، مخاطبش را میخکوب کرده و گیج و منگ و شگفت زده به خارج از سالن سینما می فرستد. از آن دست فیلم هایی که پس از پایان تیتراژ، تو را در افکار خود فرو برده و قصه و شخصیتهایش، رهایت نمی کنند.
«پیرپسر» قصه زندگی هیولایی به نام غلام باستانی (حسن پور شیرازی) است. هیولایی که خون دو پسرش را در شیشه کرده و کوچکترین اهمیتی به نیازها و خواسته های ایشان نمی دهد. نکته ویژه ماجرا اینجاست که این سه نفر با همه ی تضادها و اختلافات فکری شان مجبورند زیر یک سقف زندگی کنند. سقفی که همان خانه ی پدری است و البته در فیلم صاحب شخصیتی ویژه است. خانه ای که با حضور رعنا (لیلا حاتمی) به محل منازعه جدی پدر و پسران تبدیل شده و پایان بندی فوق العاده فیلم نیز در آن رقم می خورد. پایانی معرکه و نفس گیر که علیرغم خشونت فراوان بصری اش، کاملاً درست، منطقی و باور پذیر از آب در آمده و قادر است حال مخاطب را خوب کند. مخاطبی که در طول نمایش فیلم همچون پسران، کینه ی آن هیولای پدرنما را به دل گرفته و دنبال فرصتی است که دق دلش خالی شود.
نمی توان از «پیرپسر» گفت و اشارهای به بازیهای تماشایی بازیگرانش نکرد. بازیگرانی که همگی به درستی هدایت شده و بهترینِ خودشان هستند. در راس همه ی این ها حسن پورشیرازی قرار دارد که به واقع یکی از بهترین نقش آفرینی های تاریخ سینمای ایران را ارائه کرده است. بازی درخشانی که اگر چه در لحظاتی یادآور شعبون بی مخ سریال «هزار دستان» است ولی آن قدر عالی و بی نقص از آب در آمده که شایسته کسب مهم ترین جوایز بازیگری است و حتی سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر نیز نمی تواند پاداشی درخور برای این هنرنمایی تلقی شود. در عین حال باید از بازی کنترل شده ی حامد بهداد و حضور جذاب و متفاوت لیلا حاتمی گفت و محمد ولی زادگان را ستود که مربع بازی های خوب فیلم را کامل می کند.
در جایی از فیلم، با تاکید بر نوشته ای بر روی دیوار، بخشی کوتاه از شعری از رضا براهنی به چشم می آید: شتاب کردم که آفتاب بیاید، نیامد…
به نظر می رسد این عبارت، حرف دل پسران فیلم است. پسرانی که عمری است به دنبال آفتابی هستند که بر زندگی سرد و بی روحشان بتابد و هر بار از این آفتاب مهربانی بی نصیب مانده اند. آفتابی که حتی از اکتای براهنی و عوامل فیلمش نیز دریغ شد و باعث شد فیلمی به این درجه از کیفیت، جایی در میان فیلم های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر نداشته باشد. فیلمی که لیاقتش را داشت تا بسیاری از سیمرغ های بلورین جشنواره چهل و سوم فجر را تصاحب کند و آبروی جشنواره را بخرد. فیلمی که امید است به زودی زود، رنگ اکران عمومی را ببیند تا تعداد بیشتری از مخاطبان سینمای ایران، شایستگی هایش را به تماشا بنشینند و تحسینش کنند. این فیلمی است که به واقع خودِ سینما است و باید روی پرده آن را دید و حظش را برد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- کاهش ۴ میلیونی مخاطبان سینما در ۸ ماه/ «پیرپسر» پرفروشترین فیلم سال تا نیمه آبان
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «پیرپسر»؛ پیرمرد پرحاشیه
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- اکران آنلاین فیلم «پیر پسر» آغاز شد
- «پیر پسر» قاچاق شد/ پرداخت خسارت سنگین در انتظار منتشرکننده فیلم
- «پیرپسر»؛ سفری وارونه در اساطیر و روان انسان
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- «پیرپسر»؛ شتاب کردم که آفتاب بیاید، نیامد
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- نقد «پیرپسر»/ خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
- جمعبندی نقدهای اروپایی و آمریکایی بر «پیرپسر»/ فیلم براهنی زیر ذرهبین مطبوعات و منتقدان خارجی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





