سینماسینما، احمد میراحسان
کرونا ویروس، هزار تکاپو در جامعه جهانی، در کشورهای درگیر، در میان ما و در تکتک افراد به راه انداخت. حیات بزرگترین تمنای انسان، گریز از نابودی بزرگترین درد آدمی، جاودانگی بزگترین رؤیای ما انسان هاست. و مرگ حقیقی ترین و آخرین صحنه آزمایش آدمی است. حال سایه مرگ جوامع و آدمها را عریان میکند. دریغا که اکثر آدمیان نمی دانند، مرگ نابودی نیست و وجود مطلق وحی همه جا را پر کرده است. اکنون میلیاردها انسان بر لبه مرگ، خود را می آزمایند و با حقیقت روبرو میشوند.
خوب به پیرامون مان نگاه کنیم؛ به خودمان و به جهان عینیت یافته در آینه کرونا! ترس ها ومعنعها و معنا از کف دادگی هامان را نهان نکنیم و بنگریم در این ماجرا و زندگی روزمره کی هستیم و چه میکنیم.
حالا یکایک آدمها جمعی و فردی در مقیاس دنیا هر یک حال و هوای عقلی، حسی، معرفتی، اعتقادی درونی، روحی، فرهنگی، اخلاقی، و روانی و منش و عمل خویش را عریان میکنند:
دولت های جهان و خصوصا دولتهای درگیر کرونا در صحنه آزمایش کم مانندی قرار گرفته اند.
سازمانهای جهانی، توانایی شان را به نمایش می گذارند. متخصصان و نخبگان و هوش های بزرگ در تلاش اند و ویروس شناسان با آزمون جدی اضطراری روبهرو شده اند تا واکسن و درمان این دشمن زندگی جسمانی انسان ها را کشف کنند.
پزشکان و پرستاران دارند امتحان خود را پس میدهند.
جامعه شناسان و انسان شناسان و روانشناسان، می کوشند بنگرند این ماجرا چه پدیده های انسانی تازه ای را ظاهر کرده است.
و البته نیروهای اقتصادی و سیاسی خرد و کلان هم در آینه کرونا برهنه می شوند.
در این میان همه مشترکا در ظهور شخصیت فردی و مجموعه وجوه انسانی خویش آزمون بزرگی را از سر می گذرانند. تا همین جا کرونای هزار کاره، هزاران رفتار و کردار را آشکار کرده است از تکاتک مردمان تا نظام و نهادهای دولت!
رفتار خردمندانه یا بیخردانه، رفتار منضبط یا هرج ومرج، خود باختگی و ترس یا شجاعت و خویشتنداری، خود خواهی بیماروار یا مراعات حال دیگری و یاریگری و از خود گذشتگی، فرصت طلبی احمقانه و حتی بی رحمانه، یا وقت شناسی و آدم بودن، عقده افشانی و بر زخم نمک پاشیدن و تسویه حسابهای فرصت طلبانه ایدئولوژیک و مریض فرومایه؛ یا در وسط آتشی که بپا شده در وسع خود یاری کردن به نیازمتدان و جدل را برای وقت دیگر گذاشتن. دشمنی را در مقیاس قدرت های وحشی و فرصت طلبی سیاسی برای پیش برد اغراض سیاسی را به اعلی درجه ددمنشی رساندن و یا در مقیاس فردی نوکری دشمن مردم کردن و در مسیر خواست درندگان جهانخوار عمل کردن، یا انصاف داشتن و کینه ها را رها کردن و به فکر کم کردن بار آلام مردم بودن، از فاجعه لذت بردن و پوچی جان خود را با بازی در فضای مجازی موقتا تسکین دادن، یا به توده های مردم کمک کردن که عاقلانه رفتار کنند و فرهنگ شان را اعتلا بخشند و از بقایای خرافه و جهل و فقدان آداب زندگی درست اجتماعی، برای حفظ جان خود و دیگران دست بشویند.
در صحنه کروناست که می بینیم مرد روشنفکر داروینیست وحشیانه و فاشیستی منطق حیوانات را به زندگی بشری تسری می دهد و از نابودی ضعفا شادمان است و به قیمت چشم فرو بستن به جنایات سرمایه داری جهانی و تحمیل فقر به کشورهای آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین و تجاوز مستمر و تلاش برای بدل کردن ملتها و حکومت های گوش به فرمان شان به گاو شیر ده، از نظام و موقعیت و دارایی و امکانات شان ستایش می کند که به بهای خونریزی ها و جنایت فراهم آورده اند. در حالی که متهم پنهان شیوع کرونا، جنگ میکروبی و بیوتروریسم جهانی همان فراعنه و طاغوت های درنده جهانی است. در این میدان نمایش سوءاستفاده بی آزرم شیطان بزرگ به پای مدنیت منحوس او افتادن بدترین فحشا ست.
بهره وقیحانه ایدئولوژیک برای ستایش از کاپیتالیسم و نظام جهانی پوسیده و بغایت ارتجاعی و رو به موت وانفجار، کثیف ترین کاریست که از دست افراد خبیث برمیآید.
آن نوکران رسانه ای در خارج مهر بردگی و خیانت عیان شیطان بر پیشانی دارند و به اسم اپوزیسیون بهای مزدوری شان را دریافت می کنند. این افرادی که به سبب پوسیدگی روح و فساد جان و فکر کور و کر اند که نظام بی رحمانه سرمایه داری جهانی و قدرت های مدرن سرمنشأ جنایت، فقر، توطئه مستمر علیه مردم جهان و انواع جنگ ها و حتی جنگ میکروبی اند، ویروس های داخل بدن جامعه مظلوم ما هستند که هر شرف و حقیقت و انصافی را از دست داده اند و تنها صدای کینه ها و پیش داوری شان شنیده میشود.
در آینه کرونا بی لیاقتی مسئولان که همدستان واقعی جنایت اند، حرص بی شرمانه قشر ممتاز و انگلی و دلال نفتی اقتصادی و تجاری ما که نیاز های حیاتی را صادر میکنند یا احتکار، مدیران و سردمداران و قدرتمندانی که با بی حیایی امکانات را به خود اختصاص می دهند و خانواده شان و خلل نهادهای نا کارآمد و ندانم کار و کاهل و بیانگیزه افشا و ما را به اصلاح ریشه ای امور و کوتاه کردن دست قشر ممتاز رانت خوار فرا میخواند،
در برابر این صحنه ها، صحنه های شرف عقل از خودگذشتگی و مجاهدات انقلابی قرار دارد. پزشکانی که در وقت مبارزه بزرگ مطب شان را تعطیل نکرده و یا در بیمارستانها با پرستاران ایثار گر با به خطر انداختن جانشان در راه خدا به خلق خدا خدمت میکنند. طلبه های داوطلب در بیمارستانها و یاریگر از کار افتادگان در شهرها و کسبه با انصاف و گروه های مردمی کمک کننده و مسئولان شریفی که بی چشمداشت از کسی بی سروصدا شبانه روز زحمت می کشند و… مادران و پدرانی که از خانواده خود تا جایی که بتوانند حمایت می کنند و فرزندان وفاداری که به والدین خود ولو با خطر مرگ برای شان رسیدگی و محبت می کنند.
اینها چهره های ما در آینه کروناست.
آینه کرونا می گوید نظم منحوس و ضد بشری و وحشی جهانی که جنگ و مرگ و فقر و تجاوز و حتی جنگ میکروبی را به پروژه جهانی و همیشگی و بازی سلطه و اسارت جهانی و اغوا و فریب، نظمی پوسیده و شایسته نابودی است. جهان تشنه نظام عدل جهانی موعود و نهاد عقلایی جهانی اداره جهان عج است و ماچشم به راه پایان ترکتازی قشر ممتاز و انگلی و رانت خوار و بی مسئولیت اقتصادی و سیاسی هستیم که انقلاب الهی را مصادره کرده و با اعمال شیطانی و بی ایمان خود که سزاوار مرگ است زندگی و مقدسات دینی و حقوق مردم و حیات اجتماع را به مخاطره انداخته اند. اینان اذناب شیطان بزرگ وسرمایه داری صهیونیستی بین المللی و ویروس اصلی مرگبار و اشاعه دهنده بردگی اربابان به طور ذهنی و عینی و دشمنان واقعی خدا و بندگان خدا هستند و تا قدرتمندند از فشار شیطان و جنگ او با خدا و قحطی و بیماری و از مدرسه و دانشگاه و کشاورزی و صنعت و انقلاب و کل نظام به نفع خود و مرگ دیگران سود میبرند. در مقیاس عمومی هم تغییر فرهنگ ارتجاعی و حیوانی خرافاتی و جهالت بار و خودخواهانه بدون این اصلاح و کوتاه کردن دست قشر فاسد از حکومت و نجات جمهوری اسلامی واسلام و مردم مسلمان از جنگ شان و ایجاد سیستم معقول چاره ای نیست که در سلامت و صلح و در جنگ و بیماری و بحران درست کار کند و ساختار کنترل مردمی و حکومتی کارآمدی داشته باشد. افراد جامعه بر این زمینه بهتر رشد میکنند و نهادها تا جایی که اختیار انسان است به نحو احسن وظایف شان را به انجام خواهند رساند. در اینکه کرونا واقعیت فردی ودرونی و رفتاری خود و جامعه خود و جهان خود را درست بشناسیم و در راه بهبودمان گام برداریم. از این منظر کرونا یک آزمایش بزرگ الهی و چالشی برای بیداری است شباهت بیماری و درمان خود وجامعه ونظام جهان خود!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





