سینماسینما، مهگان فرهنگ
فیلم ? Are You Volleyball (آر یو والیبال) به کارگردانی محمد بخشی، محصول سال ۲۰۱۷، اخیراً در یوتیوب منتشر شده است. با انتشار این خبر، میتوان به راحتی حدس زد که چرا او تصمیم به انتشار عمومی این فیلم گرفته است؛ اثری کوتاه اما پرافتخار که در بیش از ۴۲۰ جشنواره شرکت کرده و موفق به دریافت بیش از ۱۲۰ جایزه شده است. این فیلم که در ژانر درام با رویکرد اجتماعی ساخته شده، پیامهایی قوی درباره صلح، انساندوستی، نه به جنگ، و از همه مهمتر جهان معصومانه کودکی که قادر به تمایز بین دشمن و دوست نیست را به شکلی ظریف و هنرمندانه به تصویر میکشد.
Are You Volleyball? روایتگر داستان پناهجویانی است که در مرز یک کشور، در انتظار عبور هستند. این پناهجویان از فرهنگهای متفاوتی آمدهاند و زبان یکدیگر را نمیفهمند، که این مسئله تعامل آنها با سربازان مرزی را به چالش میکشد. یکی از شخصیتهای محوری داستان، کودکی ناشنوا است که نقش واسطه را بازی میکند و از طریق والیبال بین دو طرف ارتباط برقرار میسازد. این بازی والیبال به عنوان ابزاری برای برقراری صلح و دوستی بین پناهجویان و سربازان عمل کرده و تنشها را کاهش میدهد. بار دیگر ثابت میشود که ورزش و زبان کودکانه میتوانند دو گروه کاملاً متفاوت را به هم پیوند دهند.
در تصاویر فیلم، جماعتی آواره و بیمکان دیده میشوند که به صورت موقت در جایی سکونت دارند. جنگ و آوارگی زندگی طبیعی کودکان را مختل میکند و این آسیب به دلیل وقوع در دوران کودکی، تأثیرات ماندگاری به جا میگذارد. این کودکان اغلب با از دست دادن خانه، خانواده، و دوستان مواجه میشوند که به تزلزل در احساس امنیت و پیوندهای عاطفی آنها منجر میشود. آوارگی همچنین آنها را از آموزش، بازی، و خدمات بهداشتی محروم کرده و باعث سوءتغذیه و آسیبهای روحی و اجتماعی میشود.
آوارگی و تاثیر آن بر کودکان
کودکان آواره معمولاً با ترس، اضطراب، و افسردگی مواجهاند. تجربه خشونتهای جنگی، از دست دادن عزیزان، و شرایط سخت زندگی در اردوگاههای پناهجویان ممکن است منجر به اختلالات استرس پس از سانحه (PTSD[۱]) شود. این آسیبها تأثیرات بلندمدتی بر رشد عاطفی، تحصیلی و اجتماعی آنها دارند و اغلب نیاز به حمایتهای ویژه روانی و اجتماعی دارند. همچنین، بسیاری از کودکان آواره به دلیل نیاز مالی خانواده، مجبور به کار در شرایط نامناسب میشوند که این امر مانع از دسترسی به آموزش و رشد طبیعی آنها میگردد.
در فیلم، کودکان با پیدا کردن یک توپ، سعی میکنند شرایط خود را تغییر دهند. توپ همه چیز را در میان چادرهای آنها به هم میریزد و حتی بزرگترها نیز لحظاتی از دغدغههایشان فارغ شده و به تماشای بازی کودکان مینشینند. اما ناگهان توپ به آن سوی سیمخاردار میافتد، جایی که متعلق به نیروهای نظامی است. سکوت برقرار میشود و ترس آوارگان از واکنش نظامیان قابل مشاهده است. تا اینکه پسر بچهی ناشنوا با پیراهن شماره ۱۰ آرژانتین (نماد مارادونا) توپش را طلب میکند و به شکلی عجیب، بازی بین دو طرف مرز برقرار میشود.
انتخاب عنوان فیلم
عنوان فیلم، Are You Volleyball?، از یک اشتباه گرامری در فیلم الهام گرفته شده است. چرا باید این فیلم را ببینیم؟
- ارتباط انسانی: فیلم نشان میدهد که انسانها حتی بدون زبان مشترک، میتوانند از طریق احساسات و اعمال سادهای مانند ورزش با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
- اهمیت مهاجرت و پناهجویی: فیلم به مشکلات و دشواریهای پناهجویان میپردازد؛ افرادی که به دنبال امنیت و زندگی بهتر هستند.
- تلاش برای صلح: فیلم به زیبایی نشان میدهد که اختلافات فرهنگی و زبانی میتوانند با ابزارهای سادهای مانند بازی و ورزش، و مهمتر از همه، گفتوگو حل شوند. کودکان به طور طبیعی زبان جنگ را نمیشناسند مگر اینکه برای آن آموزش ببینند. جهان کودکان، جهان صلح است.
اما امروز کودکان خاورمیانه قربانی جنگهایی هستند که قدرتطلبان برافروختهاند. این کودکان، بدون اینکه معنای واقعی جنگ را درک کنند، با خشونت، ترس، و از دست دادن عزیزان مواجه میشوند. جنگ برای آنها زبانی است که از صدای انفجارها و فریادها تفسیر میشود. این کودکان بیشتر از هر چیز به صلح و امنیت نیاز دارند تا بتوانند در محیطی سالم رشد کنند و استعدادهای خود را شکوفا سازند.
فیلم Are You Volleyball? با مدت زمان کوتاه حدود ۱۵ دقیقهای، به خوبی توانسته است پیامهای قوی و احساسی را به مخاطب منتقل کند و نمونهای از قدرت سینمای مستقل و تأثیرگذار باشد. این فیلم پیامی برای صلح به تمامی مردم جهان است.
PTSD یا اختلال استرس پس از سانحه (Post-Traumatic Stress Disorder) نوعی اختلال روانی است که پس از تجربه یا مشاهده یک رویداد ترسناک، آسیبزا یا تهدیدکننده، ایجاد میشود. افرادی که دچار PTSD میشوند، ممکن است تجربههایی مانند جنگ، بلایای طبیعی، حوادث جدی، سوءاستفاده جسمی یا جنسی، یا دیگر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- گفتوگو با ایزابل کوشت، کارگردان فیلم «سه وداع»/ وداعها زیباترین چیزهای جهاناند
- درباره امید؛ تکشاخها و کرگدنها
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- نقش زنان فیلمساز در توسعه صنعت سینما/ به مناسبت روز جهانی زن
- داستانت در جشنوارهات/ سومین جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی و وضعیت منطقه
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- جنگ جهان ما را تغییر میدهد/ نگاهی به فیلم «زنی در برلین»
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





