پخش شدن مصاحبه ناصر ملک مطیعی از سوی شبکه های تلویزیونی خارج از کشور، ورای ابعاد مختلف و وجوه اخلاقی و انسانی و شاید غیر انسانی که دارد، سوالات مشخصی را به ذهن میآورد که پاسخ به آنها میتواند دلیل پخش نشدن آن از تلویزیون ایران را روشن کند:
اول: آیا تلویزیون با شخص ملک مطیعی مشکل داشت؟
همه میدانیم که در هر برنامه، مهمانان با مقامات بالاتر چک میشوند و برای کسی چون زندهیاد ملک مطیعی، یقینا مقامات بالاتر تلویزیون موافقت کردهاند که او نه در یک برنامه بلکه در دوبرنامه تلویزیونی حاضر شود. پس مشکل اینجا نبود.
دوم: آیا حرفهای ملک مطیعی مشکل داشت؟
آنچه ما شنیدیم و دیدیم حرفهایی کاملا معقول و بدون مساله از سوی ملک مطیعی بود. او حتی جوانمردانه و خلاف واقعیت، بازی نکردنش بعد از انقلاب را خودش گردن گرفت و حتی از عبارت “اشتباهات” برای همکارانش که رفتند استفاده کرد. جایی هم گفت که دوست داشته به جبهه برود و در تمام طول مصاحبه از اخلاق گفت و از مردم گفت. کجای حرفهای او خلاف سلیقه تلویزیون بود؟ به گمانم هیچ.
سوم: آیا تشویق های شدید حاضران در استودیو، مسئولان را ترساند؟
بهنظر میرسد این میتواند گزینه قابل تاملی باشد. به هرحال آقایان چهل سال ملک مطیعی و امثال او را خانهنشین کردند که از یاد بروند ولی طبیعتا نتیجه معکوس شد و این هراس به وجود آمد که این هیجانزدگی به سطح جامعه نیز تسری یابد و موجی بیافریند. البته مسئولی که میزان محبوبیت ملک مطیعی را نداند و یا گمان کند او یک چهره معمولی است و واکنش مردم به او نیز به قدر یک چهره معمولی است، لابد مشکل حاد دارد. من باور نمیکنم مسئولان، این نکته ساده را نفهمیده باشند و همان موقع چنین اقبالی را پیش بینی نکرده باشند.
چهارم: آیا این مصاحبه را برای نگهداری در آرشیو انجام داده بودند و اساسا قصد پخش کردنش را نداشتند؟
این گزینه هم منتفی به نظر میرسد چرا که از چند روز قبل، پخش این برنامه برای شب یلدا تبلیغ شده بود. مگر آنکه جواب سوال بعدی مثبت باشد!
پنجم: آیا مسئولان تلویزیون مبتلا به عارضه دیگرآزاری و مردمآزادی بودند و قصد آزار پیرمرد و مردم را داشتند؟
در صورت پاسخ مثبت باید افسوس خورد و به دوستان توصیه اکید کرد برای ترک مسئولیت و مراجعه آنی به پزشک مربوطه و بستری سریع.
حالا پخش شدن این مصاحبه در یکی دو شبکه ماهوارهای سوالات بعدی را پیش میآورد:
ششم: چطور مسئولان برنامه متوجه ضبط شدن برنامه با گوشی موبایل و شاید دوربین عکاسی نشدند؟
هفتم: آیا واقعا فکر کرده بودند این تصاویر هیچگاه بیرون نخواهد آمد؟
هشتم: چرا لااقل بعد از فوت ملک مطیعی، خودشان اقدام به پخش آن برنامه نکردند؟
نهم: چرا بعد از پخش آن تصاویر، اینقدر موضع توهین آمیز و بدی گرفتند؟ از این تصاویر به عنوان سرمایه تصویری دست چندم تلویزیون یاد شد و چه برخورد عصبی، خام و زنندهای!
دهم: آیا اساسا کلمهای به نام عقلانیت در سازمان بزرگ صداوسیما به رسمیت شناخته میشود؟
فردی که برنامه را از میان تماشاگران ضبط کرده مسئولان تلویزیون را از خودشان بهتر میشناخته. او حدس زده که این برنامه هرگز پخش نخواهد شد وگرنه چه نیازی به ضبط کامل آن با این کیفیت وجود داشت؟
مسئولان تلویزیون اگر اندکی شناخت از رسانه داشتند وضعیت همهمان بهتر از این بود که هست.
در هرحال این مصاحبه پخش شد و همه آن را دیدند. مهم همین بود. پیشتر در همین ستون نوشته بودم؛ “سینما مثل آب روان است، راهش را از میان سنگ هم باز میکند و پیش میرود…”
نمیدانم چرا این مفهوم سالیان دراز است نزد آقایان جا نمیافتد که محدودیت راهگشا نیست. هیچ فیلمی را نمیشود توقیف نگاه داشت، هیچ آدمی را نمیشود ممنوع و محروم نگه داشت و هیچ تصویری را نمیشود در کمد نگه داشت؛ چو در بندی سر از روزن برآرد.
و نکته آخر؛ سازمانی که کل آرشیوش سر از شبکه های آنطرفی درمیآورد یعنی امنیت کافی ندارد. این برنامه که در برابر آن چیزی نیست. مطمئنم خیلی زود نسخه اصل و باکیفیت همین مصاحبه از یکی از شبکه های اینترنتی یا ماهوارهای پخش خواهد شد و البته منتظر تصاویر آن یکی مصاحبه پخش نشده ناصر خان با شبکه “شما” هم هستم!
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»