سینماسینما، آرش عنایتی
«صبیه» مستندی نود دقیقهای دربارهی قهرمانانی امروزین؛ و عاشقانهتر و پرتعلیقتر از هر فیلم هالیوودی است. (برای نمونه، همین فیلم «تایتانیک» که پوسترش بر روی درِ کمد خانهی محمود دیده میشود.) «صبیه» در واقع اصطلاحی است که داعشیهای بیخبر از سلام و اسلام راستین، بر مبنای روایتی مجعول و مجهول، جهل و شهوتشان را بر آن استوار؛ و اسیرانِ زنِ ایزدی به زور اسلام آورده را، به آن تسمیه کردهاند. هوگیر هیروری، که خود کُردی عراقی است و زخم خورده از جعل و جهلها، همچون فیلم دیگرش، مسئلهای از مسائل کُردهای عراقی را (ایزدیان بازمانده از نسلکشی شنگال) مورد توجه قرار داده و به سبب نزدیکیاش به موضع و اشرافاش بر موضوع، در ایدهآلترین شکل فیلمسازی مستند (مگسی بر روی دیوار) به ثبت و ضبط وقایع پرداخته و به شکلی زیبا (با تدوین مفهومی و رنگبندی با تونالیته رنگهای زرد- نقش خورشید در باور ایزدیها- تقابلاش با سیاهی داعشیان و …) ارائه کرده است. در این شکل فیلمسازی، دیگر جایی برای مصاحبه نیست. بنابراین منزه از سخنرانی، بازیها و اعترافات رو به دوربین، بی هیچ زد و بندی به میانهی ماجراها و میان گفتهها پرتاب میشویم. ضد و نقیضگوییها را (برای نمونه، قسم یادکردنهای به دروغِ زنان داعشی) میشنویم، و به لطف دوربینهای جدید و قهرمانانش، دودوزه بازیها و دوبینی سیهپوشان داعشی را میبینیم. هوگیر، روایت فیلمش را بر ساختار دایرهای بنا میکند. از اینرو فیلم، با نمایی مشابه با نمای آغازین پایان مییابد (هوشمندی و ظرافت هوگیر اما، در نشان دادن تعداد داوطلبهاست. در نمای نخست با یک داوطلب و در نمای پایانی، چندین داوطلب میبینیم. گویی عزم آنها، دوچندان شده). در این چرخش از ابتدا به انتها در روایت داستان و تکرار، قهرمانهایی میبینیم که دیدن چهرهی اغلبشان از ما دریغ میشود. زنانی که به خود نمیاندیشند و در زمانهای که هر کس گلیم خویش به در میبرد، جهد میکنند تا بگیرند غریق را. بازماندگان و بازآمدگان از جهنم اسارتِ میانِ وحوش، بی هیچ وحشتی به دوزخ بازار بَردهفروشان بُرده میشوند و باز میگردند تا دیگری را از آزادی نصیب دهند. هوگیر با همراهی محمود و زیاد، از ابنزیادهای این عصر پرده برمیدارد. نماهای تکرار شونده از مسلح کردن اسلحهی کمریشان، پایبندی به قانون (اخذ مجوزهای لازم برای رفتن به اردوگاه) عدم خشونتشان در تقابل با دشمن (برای نمونه، در برابر زندانیان)، حذف نماهای شلیک کردنشان (برای نمونه، در صحنهی فرار) به درستی بر صلحجویی و کاربرد اسلحه تنها به عنوان مصالحی برای بازدارندگی اشاره دارد. نمای تعقیب اتومبیلشان توسط داعشیها (گذر از میان آتش کنار جادهها متناسب با باور ایزدیان، و آتشی که در ادامهی داستان به مزرعهی آنها میافتد -وجه نمادینی برای کاری که انجام میدهند-) لغزاندنِ صدای هقهق و التماسهای لیلا بر چهرهی آرام محمود به همراه دوربین لرزان و مستاصل هوگیر (مردد در ضبط کدامین اتفاق)، به زیبایی هول و هراس ناشی از فرار از اردوگاه الهول –مخوفترین اردوگاه حال حاضر در جهان- را ترسیم میکند. همچنان که تلویحا به شیردلی رجعت آزادگان به این بازارمکارهی مکرفروشان اشاره دارد.
فیلمساز، مرکز دایرهی روایتش را بر خانوادهی محمود قرار میدهد جایی که نجاتیافتگان قرار مییابند و جان تازهای میگیرند (برای نمونه، به تغییر حالات روحی لیلا نگاه کنید. از خودکشی تا مشتاقی دیدن خودیها و خویشان). از طرفی آشفتگی زندگی شخصی محمود را میبینیم (نیازهایی که زنش در ادارهی منزل به او یادآور میشود) و از سوی دیگر، شیفتگی نجاتیافتگان را، با به آغوش کشیدن همسرش شاهد هستیم.(به این ترتیب همسرش به کاراکتری تک بعدی به عنوان زنی غرغرو تبدیل نمیشود) همچنان که آموزشهای مادر (آتش زدن لباسهای داعشیها به همراه شادی) و همراهیاش با محمود (در نمای ترک منزل و رفتن به سوی اردوگاه) بر نقشِ بیبدیل تربیتی مادر در این نبرد صحه میگذارند. ظرافت فیلمساز نه در نحوهی استخلاص از بند، که در تلخیص و نقش نمادین نامِ نجات یافتگان است.(از لیلا – نامی از این گویاتر تا بتوان مجنونوار به دل سیاهی زد؟!- به عنوان نخستین فرد، تا میترا – متناسب با باور ایزدیان-)نماهای همراهی «شادی» و «میترا» در بازی کودکانهشان اشارتی تلویحی بر جنایت کودکهمسری داعشیان دارد. به این ترتیب «شادی» (کودک خردسال محمود) تبدیل به یکی از استعاریترین شخصیتهای فیلم میشود. نگاه انتقادی هوگیر به همدستی ترامپ با ترکها و دسیسه چینیشان برای فراری دادن رهبرانِ داعش(با قطع اینترنت، خطوط تلفن همراه) حذف هرگونه نشانی از نهادهای بینالمللی و جسارتش در طرح کردن نام سوئد (هوگیر از نوزده سالگی به این کشور پناهنده شده) از میان ۵۸ کشوری که عضوی در اردوگاه الهول و لذا نقش پررنگی در جنایات داعش دارند، ستودنی است. همچنان که ایزدیها را به سبب عدم پذیرفتن کودکان دورگهی داعشی/ ایزدی –با تاکید در دکوپاژ و صدا بخصوص در لحظهی جدایی مادر از فرزند- مورد انتقاد قرار میدهد.
آمار پایانی فیلم، نشان میدهد یک دهم اسرا نجات یافتهاند و بخش بزرگی از اسرا باقی ماندهاند که به دِرهمی جان و ناموسشان در همین دور و بر، از سوی کسانی که نه بر دینشان حرجی و نه امید فرجی بر باورشان هست، به حراج می رود. باشد که فقط در اندیشهی به در بردن گلیم خویش از آب نباشیم!
تیتر یادداشت برگرفته از گلستان سعدی (باب دوم/ اخلاق درویشان) است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
- تاریخ تهران/ نگاهی به مستند «زمستان است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟