سینماسینما، محمدرضا امیر احمدی
UPON ENTRY/ پس از ورود/ به نمایش درآمده در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
زن و شوهر جوان اسپانیایی در بدو ورود به آمریکا توسط مامور گمرک مرزی به بخش بازجویی منتقل میشوند. در آن اتاق تنگ و بسته این دو باید علاوه با مواجه شدن با تصویر تازه از سرزمین رویاهای خود، با ترسها و سایههای پنهان زندگی هم رودرو شوند.
فیلمی که امتیازش فیلمنامهی پرکشش نمایشیاش است، و بازیهای خوب بازیگران و ترسی فوبیاوار از ورود به مکانی ناشناخته، و افرادی که آنها را مورد بازجویی در مورد جرمی که مرتکب نشدهاند قرار میدهند. فیلم میتوانست به کاری شعاری و ضد آمریکایی بدل شود اما با پیش کشیدن جنبههای پنهان رابطهی این زوج، به داستان وجه روانشناسانهی پرتعلیقی میدهد. البته تماشاگر حق دارد انتظارِ پیرنگ پیچیدهتر با شاخههای فرعی داستانی اضافهتری داشته باشد، اما فیلمساز ترجیح داده فقط برشی از یک زندگی زوجی جوان در دروازهی سرزمین رویاها داشته باشد و از این فراتر نرود.
از این منظر فیلم به اقتباسی از نمایشنامهای خوش ساخت شبیه میشود. با توجه به اینکه دوربین از مکانهای بسته و اتاقی که دو کاراکتر اصلی در آن برای بازجویی حبس شدهاند، فراتر نمیرود، نمیتواند وجهی بیشتر از آنچه در گفتو گوها میشنویم برای داستان متصور بود. البته کارگردانی فیلم در دادن حالتی کلاستروفوبیایی به اتاق محل وقوع داستان، از شگردهای موفق روایی فیلم است اما تماشاگری که با چنین داستان پرکششی روبهرو میشود انتظار چیزی بیشتر را دارد.
فیلمساز ترجیح میدهد پس از طرح موضوع اصلی، سریع داستان را کات کند تا تصور مبهمگونهی ما از آنچه در آنسوی اتاق است، در سرزمینی که زوج فیلم به قصد مهاجرت به آن سفر کردهاند، در حد یک مواجههی ناخوشایند باقی بماند. مدت زمان کم فیلم، ۷۷ دقیقه، را باید به همین دلیل دانست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از فیلمهای نصحیتگونه و سفارشی تا بازی میخکوبکننده یک بازیگر
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- درباره سریال «پنگوئن»؛ بهای زنده بودن در کابوسی اکسپرسیونیستی
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- وقتی کابوس از ازل با بشر زاده شد/ نگاهی به فیلم «سمره»
- نمایشی از بطالت/ نگاهی به فیلم «پلان ۷۵»
- یک وسترن تمام عیار/ نگاهی به فیلم «سایه کتیر»
- جشنواره فیلم فجر و چند پرسش به جا مانده!
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- پر زرق و برق/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- بانویی به نام پروین/ نگاهی به فیلم «پروین»
- عاشقانههای یک سرباز که اَلکن ماند!/ نگاهی به فیلم «ظاهر»
- معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم فجر ۴۲؛ سیمرغ کارگردانی را به افخمی دادند/ «مجنون» بهترین فیلم شد
- الگوی ضعیف/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند