تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۱۲/۰۵ - ۱۴:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 194944

سینماسینما: محمد شریعت پناه در روزنامه اعتماد نوشت:

بیش از یک هفته از برگزاری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌گذرد. مقامات دولتی و دبیر جشنواره با داشتن دو دوره تجربه برگزاری، از موفقیت و پرباری آن سخن‌ها می‌گویند. در مقابل سینماگران ایران با کوله‌باری از دانش و تجربه و حضور افتخارآمیز در فستیوال‌های متنوع داخلی و خارجی، وضعیت جشنواره فجر و سینمای ایران را نگران کننده و رو به افول ارزیابی می‌کنند. دبیر جشنواره با ارایه بیلان کار و پررنگ کردن و برجسته‌سازی سوژه‌های اولویت‌دار و مهم برای حکمرانان جشنواره چهل ودوم را سرآمد دوره‌های گذشته قلمداد می‌کند. اما سینماگران با استناد به شاخص‌ها و معیارهای سنجش جهانی، جشنواره فجر و اغلب آثار تولیدی سال‌های اخیر را غیرسینمایی می‌خوانند. سبک برگزاری جشنواره چهل و دوم و اتفاقاتی که در خلال آن روی داد سوالات و ابهاماتی را در اذهان مخاطبان و علاقه‌مندان سینمای ایران پدید آورد، واقعا راهبردها و سیاست‌های سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سرنوشت سینمای ایران را به کجا می‌کشاند؟! آیا سینمای ایران به سرنوشت غم‌انگیز وضعیت کتاب، نشریات، موسیقی، نمایش و… دچار می‌شود؟ به راستی منافع ملی و بندهای مندرج در قانون اساسی در بخش فرهنگ و هنر، در برنامه‌های مدعیان پرشور که مهندسی، ریل‌گذاری، ترازسازی و ادبیاتی از این قبیل را دنبال می‌کنند، چه جایگاهی دارد؟ پیرامون چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سوالات و ابهامات فراوانی وجود دارد. بی‌تردید پاسخ به برخی از این سوالات و شفاف‌سازی‌ها راه را برای نقد و تحلیل دقیق جشنواره فیلم فجر که مورد درخواست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همین‌طور سایر مراکز حکومتی است، باز خواهد کرد. عنوان ۱۰۶ فیلم و کارگردان متقاضی حضور در بخش ملی و ۶۲۱ فیلم در بخش بین‌الملل جشنواره چهل و دوم فجر متعلق به چه ساخته‌هایی بوده است؟ علت پذیرش فیلم‌های ضعیف در جشنواره و عملکرد غیرحرفه‌ای تیم انتخاب آثار بر چه اساس بوده‌؟ برگزاری همزمان بخش ملی و بین‌الملل جشنواره فجر چه آورده‌ای داشته؟ نحوه داوری و توزیع سیمرغ‌های جشنواره بر چه اساس بوده؟ درباره عدم استقبال و بی‌انگیزه شدن‌ فیلمسازان مستقل برای حضور در جشنواره فجر چه توضیحی دارند؟ گزارش شفاف از هزینه برگزاری جشنواره فجر چهل و دوم، مبالغ دریافتی دبیر و تیم همراه، میزان فروش بلیت به سازمان‌ها و نهادها، آمار خرید بلیت توسط مردم، میزان درآمد احتمالی جشنواره، آمار دقیق مخاطبان جشنواره، آمار تماشاگران خارجی در بخش بین‌الملل جشنواره فجر، داده شود. آمار بالای فیلم‌های متعلق به‌ ارگان‌ها و نهادهای حکومتی در جشنواره بر چه اساس بوده؟ چرا پس از چهل و دو دوره برگزاری بروز حاشیه‌های ریز و درشت عجیب و قریب از مکان برگزاری تا برخورد با فیلم‌ها و اتفاقات مراسم افتتاحیه و اختتامیه را همواره شاهدیم؟ درباره متضرر شدن سینماداران از نمایش فیلم‌های جشنواره، به دلیل استقبال ضعیف مردم و فروش پایین بلیت چه صحبتی دارند؟ علت تاخیر در اعلام اسامی داوران جشنواره چه بوده؟

دلایل افت کمی و کیفی جشنواره فجر پس از ۴۲ دوره برگزاری چیست؟ عدم حضور سینماگران مطرح و جهانی در بخش بین‌الملل جشنواره فجر چه بوده؟ چرا رییس سازمان سینمایی از موقعیت مراسم اختتامیه جشنواره بهره‌برداری شخصی کرده است؟ ارائه آمارهای نادرست و رنگارنگ درباره جشنواره از سوی مقامات وزارت ارشاد بر چه اساس بوده؟ تاثیر و نقش جشنواره چهل و دوم در پیشرفت و نیز کاهش چالش‌های سینمای ایران در چیست؟ وجه تمایز جشنواره چهل ودوم فجر با فستیوال‌های جهانی فیلم با سابقه بیش از ۴۰ دوره برگزاری در چیست؟ عدم استقبال مردم و مخاطبان از فیلم‌های ارگانی با داشتن چند سیمرغ و شکست تجاری اغلب این آثار توضیح داده شود؟ ناتوانی قریب به اتفاق فیلم‌های دارای سیمرغ فجر از حضور در جشنواره‌های معتبر جهانی و منطقه‌ای برای چیست؟ چرا دست اندرکاران و سیاستگذاران جشنواره فجر به نظرات و تجارب اندیشمندان و پیشکسوتان سینمای ایران بی‌توجه بوده‌اند؟ غلبه رویکرد سیاسی، تبلیغاتی، تشریفاتی، شعاری بر رویکردهای هنری و سینمایی تاثیرگذار از سوی متولیان جشنواره فجر در بخش راهبردها و سیاست‌ها، مراسم افتتاحیه، اجرا، داوری، مراسم اختتامیه و… جشنواره فجر توضیح داده شود. ‌چرا نشست‌های خبری و نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره فجر و نشست‌ها به رپرتاژ آگهی فیلم‌ها تبدیل شده و بی‌خاصیت شده‌اند؟ بهره‌برداری از عنوان‌ منتقدان سینمای ایران برای تایید فیلم‌ها و کیفیت جشنواره فجر برای چه بوده؟
به امید پاسخگویی دست اندرکاران جشنواره چهل و دوم فجر به سوالات افکار عمومی
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

لینک کوتاه

 

آخرین ها