جشنواره ساندنس آمریکا ساعاتی پیش پایان یافت و مسعود بخشی و صدف عسگری از ایران جوایز خود را دریافت کردند.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، جشنواره فیلم ساندنس سال ۲۰۲۰ به کار خود پایان داد و «میناری» لی ایزاک چانگ جایزه بزرگ داوران در بخش سینمای دراماتیک آمریکا را به خود اختصاص داد و جایزه بزرگ جشنواره در بخش بینالملل به «یلدا، شبی برای بخشش» به کارگردانیمسعود بخشی از کشورمان اهدا شد.
جایزه ویژه هیات داوران برای بازیگری در فیلم کوتاه نیز به صدف عسگری برای بازی در فیلم «امتحان» به کارگردانی سونیا حداد رسید.
«میناری» نوعی اوتوبیوگرافی است که داستان زندگی کارگردان خود را روایت می کند.
در بخش مستند نیز جایزه بهترین کارگردان به گرت بردلی کاگردان مستند «زمان» رسید که به ماجرای دوپاره شدن خانوادهای بعد از محکومیت ۶۰ سال زندان یکی از اعضای خانواده میپردازد. نکته جالب درباره «زمان» این است که ساخت این اثر نزدیک به ۲۰ سال طول کشیده است.
لیست جوایز ساندنس ۲۰۲۰ به شرح زیر است:
بخش سینمای دراماتیک آمریکا:
جایزه بزرگ هیات داوران:
«میناری» – لی ایزاک چانگ
بهترین فیلم از نگاه مخاطبان:
«میناری»
بهترین کارگردان:
رادا بلنک – «نسخه ۴۰ ساله»
جایزه فیلمنامهنویسی والدو سالت:
ادسون اودا – «۹ روز»
جایزه ویژه هیات داوران برای گروه بازیگران:
«پادشاهان شهر افسون»
جایزه مولف ویژه هیات داوران:
«شرلی» – جوزفین دکر
جایزه ویژه هیات داوران برای نئورالیسم:
الیزا هیتمن – «هرگز بهندرت گاهی اوقات همیشه»
بخش سینمای مستند آمریکا:
جایزه بزرگ هیات داوران:
«دولت پسران»
بهترین مستند از نگاه مخاطبان:
«کمپ کریپ»
جایزه بهترین کارگردانی مستند:
گرت بردلی برای «زمان»
جایزه ویژه هیات داوران برای فیلمساز نوظهور:
آرتور جونز – « Feels Good Man»
جایزه ویژه هیات داوران برای فیلمساز با تاثیر اجتماعی:
الیسه اشتاینبرگ، جاش کریگمان، ادی دسپرس – «نبرد»
جایزه ویژه هیات داوران برای تدوین:
تیلر اچ.واک -«به چچن خوش آمدید»
جایزه ویژه هیات داوران برای خلاقیت در داستانگویی غیرداستانی:
رستن جانسون برای «دیک جانسون مرده است»
بخش سینمای دراماتیک جهان:
جایزه بزرگ هیات داوران:
«یلدا، شبی برای بخشش» – مسعود بخشی
جایزه بهترین کارگردانی:
مایمونا دوکور – «عیارها»
بهترین فیلم از نگاه مخاطبان:
فرناندا والادز – «شناسایی ویژگیها»
جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین فیلمنامه:
فرناندا والادز، آتسرید روندور – «شناسایی ویژگیها»
جایزه ویژه هیات داوران برای فیلمسازی خلاقانه:
لموآنگ جرمیا موسس – «این یک خاکسپاری نیست، یک رستاخیز است»
جایزه ویژه هیات داوران برای بازیگری:
بن ویشاو برای «شکر»
بخش سینمای مستند جهان:
جایزه بزرگ هیات داوران:
«اپیسنترو» – هوبرت ساپر
جایزه مخاطبان:
جری راتول -«دلیل که پریدم»
جایزه کارگردانی:
ایرینا تسیلیک – «جهان مثل یک پرتقال آبی است»
جایزه ویژه هیات داوران مستند سینمای جهان برای داستانسرایی خلاقانه:
بنجامین ری – «نقاش و دزد»
جایزه ویژه هیات داوران مستند سینمای جهان برای فیلمبرداری:
میرسا توپلنو و رادو سیورنیسیوس – «خانه من، آکاسا»
جایزه ویژه هیات داوران برای تدوین:
میلا اونگ-توین، سم سوکو و ریان مولینس برای «ضعیف»
بخش فیلم کوتاه
جایزه بزرگ هیات داوران:
سوفییا آلویی – «اگر بزها بمیرند»
فیلم داستانی -آمریکا:
ترنس دیز «کشتی: یک شعر بصری»
داستان بینالمللی:
دیلن هولمز ویلیامز – «هارمونی شیطان»
غیرداستانی:
متیو کیلیپ – «جان داشت سعی می کرد با بیگانگان ارتباط برقرار کند»
انیمیشن:
داریا کاشچوا برای «دختر»
جایزه ویژه هیات داوران برای بازیگری فیلم کوتاه:
صدف عسگری – «امتحان» به کارگردانی سونیا حداد
جایزه ویژه هیات داوران برای کارگردانی فیلم کوتاه:
مایکل ارکاس برای «روز بیرون والریو»
منبع: خبرگزاری صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- دست و پنجه نرم کردن با محدودیتها/ معرفی تنها فیلم بلند ایرانی راهیافته به بخش رسمی کن
- آغاز اکران «تا فردا» در فرانسه
- بررسی فیلم یلدا روی موج رادیو
- استوار بر سایر اجزا و عناصر/ نگاهی به موسیقی فیلم «دسته دختران»
- اکران مجدد «یلدا» با بازگشایی سینماها در فرانسه
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بارسلون برای «یلدا»
- نمایش «یلدا» از هفته آینده در اسپانیا آغاز میشود
- چرا «خورشید» به اسکار رفت
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سینماسینما/ موقعیت سینمای ایران در شش ماه آخر سال در فرانسه
- جایزه بهترین کارگردانی اسکار ترکیه به مسعود بخشی برای «یلدا» رسید
- جایزه بزرگ مجله «اِل» به فیلم سینمایی «یلدا» از ایران رسید
- استقبال از «یلدا» در اکرانهای عمومی خارجی/ گزینه مناسب ایران در اسکار؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





