سینماسینما، پریسا الیاسی
ما به واسطهی زندگی در تاریخ و جغرافیایی خاص، شرایط خاصی از زیستن را تجربه میکنیم که بعید است نظیرش در جای دیگری از کرهی زمین وجود داشتهباشد!
جامعهی ما جامعهای پر از تضاد و تناقض است. حتی اگر چشم بر روی سطح کلان اجتماع ببندیم، در اجتماع کوچکی مانند خانواده هم تضاد و تناقض زیادی به چشم میخورد.
این جمع اضداد، آنجایی ترسناک و نگرانکننده میشود که توان همزیستی مسالمتآمیزش را از دست میدهد. چیزی که به وفور شاهدش هستیم و فیلم «دینامیت» دقیقا دست روی همین سوژه گذاشتهاست.
«دینامیت» با اسبابکشی محمدحسین و هادی، دو طلبهی جوان به آپارتمانی در شمال تهران شروع میشود که همسایهشان، دو دختر جوان و به اصطلاح امروزی هستند و بساط پارتی و مهمانی در خانهشان همیشه به راه است.
داستان، فراز و فرود آنچنانی ندارد و کل فیلم حول محور کلکل و بگومگو بین محمدحسین و هادی با زیبا و ساناز میچرخد که البته در هردو طرف جبهه، یک شخصیت صلحطلب وجود دارد تا طرفین دعوا را وادار به کظمغیظ و یا به عبارت دیگر، بیخیال شدن؛ کند!
پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر در نقش دو طلبهی جوان، مثل همیشه خوب هستند و کفهی سنگین بازی را نسبت به گروه دختران، نازنین بیاتی و زیبا کرمعلی، به خودشان اختصاص دادهاند و بیشتر بار طنز فیلم را به دوش میکشند.
محسن کیایی در نقش همسایهی سوم، آن محسن کیایی همیشگی نیست و این نه به توان بازیگری او که به پرداخت شخصیت در فیلمنامه برمیگردد.
«دینامیت» اگرچه دست روی موضوع مهم و معضل جدی جامعه گذاشته اما صرفا در حد یک کار کمدی باقی مانده و حرف زیادی برای گفتن ندارد. با اینحال نمیتوان از یک نکتهی بسیار مهم گذشت؛ اینکه فیلم به قواعد خودش برای ایجاد موقعیتهای طنز پایبند است و برای خنداندن مخاطب، دست به هرکاری نمیزند.
«دینامیت» را به نوعی میتوان پرچمدار اکران در سینما در دوران کرونا دانست که اتفاقا با استقبال مخاطبان روبهرو شد و هنوز هم در دوران رونق دوبارهی سینما و در آخرین روزهای اکرانش، در صدر لیست پرفروشها قرار دارد. این موضوع نشان میدهد که مخاطبان فیلم و سینما تا چه اندازه به فیلمهای کمدی روی خوش نشان میدهند و چهقدر سینمای ما در این ژانر، تهیدست است. حالا مخاطبان سینما، بعد از نزدیک به دو سال خانهنشینی و تحمل بیماری و از دست دادن عزیزان و احاطه شدن توسط انواع و اقسام خبرهای بد، بیش از هر زمانی نیاز به خندیدن دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زمستان بود» و سه جایزه از دو جشنواره/ نازنین بیاتی بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم هند شد
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- با نام بینالمللی «پاهای گلی»؛ «بازی را بکش» به روسیه میرود
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- نوستالژی دهه شصت در شبکه نسیم
- «۱۰۰۱» و اهمیت همصدایی در سوگ
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- «۱۰۰۱» با محسن کیایی میآید
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم بزرگداشت شمس لنگرودی برگزار میشود
- «بامداد خمار»؛ روایتی دراماتیک از تاریخ معاصر ایران
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- معرفی مدیر و داوران بخش عکس چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «گردباد» روی صحنه کاخ هنر
- عروسکهای ترندِ «لابوبو» بزودی روی پرده سینما
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- با این همه جشنواره چه کنیم؟
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- یک نظرخواهی متفاوت؛ فیلمهای محبوب رهبر کاتولیکهای جهان
- در سومین فیلم تام فورد؛ ادل برای نخستین بار بازیگر میشود
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- بدرقه پیکر همایون ارشادی به خانه ابدی
- رونمایی از جدیدترین اثر شمس لنگرودی / گزارش تصویری
- اکران آنلاین مستند «بودن»؛ مرزی باریک میان بخشش و قصاص
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فواد شمس درگذشت
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد
- طعم تلخ گیلاس
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست





