کارگردان «روز صفر» درباره انگیزههای خود از ساخت این فیلم سینمایی گفت: دوست داشتم به آدمهایی که برای آرامش و امنیت ما بدون نام در حال فعالیت هستند، بگویم ما به یادتان هستیم.
به گزارش سینماسینما، نشست رسانهای فیلم سینمایی «روز صفر» با حضور سعید ملکان کارگردان، ساعد سهیلی، امیر جدیدی و مهدی قربانی بازیگر، علی قاضی مدیر فیلمبرداری، میثم مولایی تدوینگر و برخی عوامل فیلم با اجرای فرزاد حسنی در پردیس ملت برگزار شد.
ملکان در ابتدای نشست درباره اینکه چرا برای فیلم اول خود چنین سوژهای را انتخاب کرده است، گفت: طرح فیلمنامه بر اساس واقعیت و توسط آقای اصفهانی بود و در طول راه ما را همراهی کردند. قرار بود بنیاد سینمایی فارابی در این فیلم مشارکت کند و چند روز مانده به فیلم پشیمان شد و ما مجبور شدیم بین دوستان هزینه را تقسیم کنم و هنوز هم به برخی دوستان بدهکارم. تا الان حدود ۸ میلیارد تومان هزینه فیلم شده است.
وی درباره حضور نداشتن شخصیت زن در فیلم گفت: در بخش اول فیلم شخصیت زنی به نام کارول داریم اما در بخش دوم، عین واقعیت بود و زنی وجود نداشت.
ملکان درباره استفاده از موسیقی انتخابی گفت: هنوز آهنگساز ما مشغول کار است و موقتاً از موسیقی انتخابی استفاده کردیم تا فیلم را به جشنواره برسانیم.
وی درباره ادعای یکی از رسانهها مبنی بر اغراقآمیز بودن شخصیت قهرمان فیلم گفت: ما آنقدر که در این زمینهها تجربه نکردهایم و فیلم نساخته ایم، اغراق آمیز به نظر میآید اما در تمام دنیا موضوع رایجی است.
سهیلی هم با سلام و علیک به زبان بلوچی آغاز کرد و گفت: خوشحالم بعد از دو سال به سینما بازگشتم. وقتی نقش عبدالمالک ریگی توسط آقای ملکان پیشنهاد شد، برایم جالب بود نقش او را بازی کنم، اینکه چه میشود یک دستفروش و سی دی فروش به اینجا میرسد.
جدیدی هم گفت: نقشی که بازی کردم هم توانایی فیزیکی نیاز داشت هم فنی، توانایی فیزیکی برایم جالب بود تا خودم را محک بزنم.
سهیل دانش اشراقی طراح صحنه هم گفت: اکثر صحنهها در ایران ساخته شده است و باید از جلوههای ویژه فیلم تشکر کنم که به ما کمک شایانی کردند.
امیر ملک پور طراح لباس هم گفت: تجربه شبی که ماه کامل شد را داشتم و با توجه به جغرافیایی که در آن بزرگ شدم و منابعی که در اختیار داشتم، لباسها را طراحی کردم.
*بهترین فیلم جشنواره امسال از نظر فراستی
در میانه نشست مسعود فراستی منتقد مشهور سینما خود را به سالن نشست رساند و گفت: روز صفر بهترین فیلم جشنواره امسال است و به سینما ایران تبریک میگویم.
وی ادامه داد: این فیلم اولین فیلم ملی و امنیتی است و همه بازیگران آن درجه یک بودند و به خاطر نریشن آخر این فیلم نیز از سعید ملکان (نویسنده) تشکر میکنم.
تدوینگر فیلم در پایان نشست یادآور شد: قطعا تعریف منتقدان از فیلم خوشایند است اما برخی منتقدان نسبت به نظرات آقای فراستی موضع دارند، موضوعی که پارسال سر «۲۳ نفر» هم تجربه کردم. از منتقدان خواهش میکنم فارغ از این موضوع فیلم ما را نقد کنند.
پوریا ذوالفقاری منتقد سینما هم در این نشست گفت: در فضایی که پروژههای سینمایی خلاصه داستان خود را لو نمیدهند، رفتن سراغ فیلمی که همه از پایان آن خبر دارند، ریسک است. اما فیلم تا پایان کشش همراه کردن مخاطب را دارد و جذاب از آب درآمده است.
قربانی دیگر بازیگر فیلم هم گفت: از کودکی با آقای ملکان کار کردم و ایشان را پدر خودم در سینما میدانم. درباره لهجه بلوچی هم فیلمهایی از ریگی دیدم و به کمک دوستان تمرین کردم، به نظرم ساده بود.
ملکان درباره اینکه چرا نوجوان فیلم عملیات انتحاری انجام نمیدهد، گفت: معمولا افراد برای انجام عملیات انتحاری ۲ نفر هستند و اگر فردی که جلیقه به تن دارد شک کند، فرد دوم با ریموتی که دارد، دکمه انفجار را میزند. اما در فیلم میبینیم که فرد همراه نوجوان او را تنها میگذارد.
وی در پاسخ به اینکه چرا مأمور امنیتی نشانههای توکل به خدا را همراه ندارد، گفت که این نظر قابل احترام است.
ملکان همچنین پذیرفت روی حذف دیالوگ آخر فیلم فکر کند. وی گفت: البته که این دیالوگ سفارشی نبود و اگر قرار باشد ما بخاطر هر اتفاقی فیلمنامه خود را تغییر دهیم که اصلا نمیتوان فیلم ساخت.
جدیدی هم درباره مونولوگ آخر خود گفت: این جملات را دوست دارم، چون کاراکتر من کاملا عاشق ایران است و در همه حال به فکر کشورش است.
ملکان درباره انگیزه خود از ساخت این فیلم گفت: دوست داشتم آدمهایی که برای آرامش و امنیت ما بدون نام در حال فعالیت هستند، بگوییم ما به یادتان هستیم. ضمن اینکه هر کسی که برای مردم کار میکند، بابت فعالیتش طلبکار نباشد.
وی همچنین اذعان کرد در برلین دوربینهایمان توسط برخی عوامل فیلم دزدی شد.
منبع: خبرگزاری فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- پایان فیلمبرداری «اسکورت» با حضور امیر جدیدی و هدی زینالعابدین
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- «شهرک» برنده دو جایزه از مراکش شد
- جایزه بهترین فیلم فستیوال «ویتره» به «شهرک» رسید
- اولین تیزر فیلم سینمایی «شهرک» رونمایی شد/ فضایی عاشقانه و رازآلود
- آغاز اکران فیلم سینمایی «شهرک» از چهاردهم تیر
- نتفلیکس دستور ساخت اولین سریال رابرت دنیرو را داد
- امیر جدیدی و فیروزه خسروانی عضو آکادمی اسکار شدند
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- نشست خبری کنسرت نمایش سیصد / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





