لی مارشال از منتقدان سینمایی حاضر در جشنواره فیلم برلین، در نقدی که پس از نمایش فیلم مانی حقیقی در جشنواره برلین نوشته به بررسی این فیلم پرداخته است.
به گزارش سینماسینما به نقل از اسکرین دیلی، هر از چند گاهی فیلمی از راه میرسد که به همان اندازه که گیجکننده است، قابل توجه هم هست. پنجمین فیلم مانی حقیقی کارگردان ایرانی یعنی «اژدها وارد میشود!» چنین فیلمی است: یک داستان کارآگاهی متا-سینماتیک که در دهه ۱۹۶۰ ایران به وقوع میپیوندد و پر از اشاره به ضدفرهنگها و رئالیسم جادویی است. این فیلم به خوبی جذابیت روشنفکران دوران قبل از انقلاب این کشور و جوی از ترس و وحشت که توسط رژیم سرکوبگر شاه به وجود آمد نشان میدهد.
کارگردان از گسترهای از حقههای سینماتیک پستمدرن استفاده میکند، از مصاحبههای مضحک گرفته تا پرش زمانی، لباسها و طراحی صحنه باحال (مخصوصا یک شورلت ایمپالای نارنجی)، تا یک آهنگ بلند الهامگرفته از ژانر راک که توسط کریستف رضایی برای فیلم نوشته شده است. زرق و برق و خودنمایی سبک فیلم بعضی مواقع حواس ما را از خط داستانی پرت میکند و احتمال دارد ۱۰ بیننده مختلف، ۱۰ نظر مختلف درباره اینکه چه اتفاقی در فیلم افتاد، داشته باشند. اینکه این گمراهی روایتی باعث شود مخاطبان فیلمهای هنری خارج از ایران نخواهند به تماشای این فیلم بنشینند یا خیر، هنوز معلوم نیست. مسلما این یک پکیج خوشقیافه است، پروژهای که بیشتر از هر پروژه دیگر حقیقی تا امروز، وجهه سینمایی پر زرق و برقتری دارد.
اگر بخواهیم به مرکز ماجرا نگاه کنیم، این (احتمالا) داستانی درباره سه مرد است که سال ۱۹۶۵ به جزیره دورافتاده و رهاشده قشم سفر میکنند تا درباره پرونده خودکشی یک زندانی سیاسی تحقیق کنند. یکی از آنها بابک حافظی (با بازی امیر جدیدی) است؛ یک کارآگاه کلاهلبهدار به سر و عینکآفتابی بهچشمزده که مستقیم از یکی از فیلمهای گدار بیرون آمده است. او کارآگاه پلیس مخفی شاه است که در فیلم با عنوان «سازمان» از آن یاد میشود اما به نظر میرسد انگیزه ماموریت او کنجکاوی شخصی باشد: او شب را در لاشه زنگارزده یک کشتی میگذراند که به نحوی در یک دره صحرایی به گل نشسته است. نزدیک این کشتی گورستانی قرار دارد که هر وقت کسی در آن دفن میشود، زمین میلرزد. او، دو نفر را همراه خود میبرد تا این معمای زمینلرزهای را بررسی کنند. یکی از آنها، کیوان حداد (گودرزی) صدابرداری مرموز است که موها و لباس هیپیوارش حتی اگر در اوایل دهه ۱۹۶۰ آمریکا هم بود، جلوتر از زمان و هوشمندانه به نظر میرسید. نفر دوم هم بهنام شکوهی (غنیزاده) زمینشناسی است که میتواند با چشیدن مزه سنگها با آنها ارتباط برقرار کند.
سوالهایی درباره مرز همیشه در حال تغییر بین حقیقت و خیال، تنها یکی از بحثهایی است که این فیلم بیقرار که بیش از حد خط داستانی دارد، اما هرگز چیزی کمتر از فیلمی سحرآمیز به نظر نمیرسد، مطرح میکند. این فیلم ممکن است تمثیلی از ایران معاصر و شکافهای تاریخی، فرهنگی که در گذشته اخیر آن وجود داشته هم باشد. شاید اژدهایی که نام فیلم را به آن میدهد و این قدرت را دارد که میتواند کاری کند مردم به زبانهای خارجی صحبت کنند، نمادی از این شکافها باشد.
مشخصات: نوشته و کارگردانی مانی حقیقی. محصول ایران. ۲۰۱۶. ۱۰۷ دقیقه
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تصمیمگیری صاحبان «زد و بند» برای اکران طی روزهای آتی/ مانی رهنما خواننده تیتراژ شد
- مهریه عجیب مجری برنامه «به خانه برمیگردیم»
- صبا راد و همسرش کنار حسین یاری در آغاز فیلمبرداری «آتش و قداره»
- خواننده سرشناس پاپ٬ ازدواجش با مجری تلویزیون را تأیید کرد
- ازدواج مجری صداوسیما با خواننده پاپ بعد از جداشدن از همسر اولش
- گزارش سینماسینما از دهمین جشن انجمن منتقدان: کام «ابد و یک روز» باز هم شیرین شد
- مانی حقیقی: نمی خواهم فیلمساز مولف باشم/ از بیان سمبلیک در سینما بیزارم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- در آستانه جشنواره کن/ فشارها بر سازندگان فیلم «یک تصادف ساده» شدت گرفت
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار اثر صادر شد
آخرین ها
- در پی حادثه پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی؛ حمیدرضا درجاتی، عکاس ورزشی درگذشت
- کمدی شریف بسازید/نگاهی به فیلم صد دام
- «پل صراط»، روی ریل نخل طلا
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- هستی محمایی برترین بازیگر فستیوال فیلم زنان اسوان شد
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- آغاز تولید فیلم سینمایی «در میان ما» به کارگردانی سیامک ابراهیمی در ایران و ترکیه
- آغاز دومین کنگره بینالمللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی با حمایت همراه اول
- اظهارات تازه وکیل تتلو؛ ازدواج موقت موکل بنده با نیت خالصانه برای توبه بوده است
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- نسخه ویژه نابینایان «گربههای اشرافی» با صدای نازنین مهیمنی منتشر میشود
- تعشق صدا و تصویر
- آغاز رقابت برای دریافت نخل طلا/ جشنواره کن با سخنرانی آتشین دنیرو و آغازی تارانتینویی شروع شد
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- رابرت بنتون درگذشت
- «زندگی با خبر» منتشر شد
- نمایش نسخهٔ ترمیم شدهٔ «جویندگان طلا، ۱۹۲۵، چارلی چاپلین» پیش از افتتاحیهٔ جشنوارهٔ کن
- فرشتگان آلوده صورت
- معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری اطلاعات
- قوانین جدید برای جشنواره کن؛ برهنگی روی فرش قرمز ممنوع است
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار اثر صادر شد
- بهمن فرمان آرا شاهکار بزرگ علوی را میسازد
- «بامداد خمار» و «مو به مو» در راه نمایش خانگی
- نظر رضا علامهزاده درباره حضور دو فیلم ایرانی در کن؛ حضور فیلمهای پناهی و روستایی را افتخارآمیز میدانم نه اعتراض برانگیز
- هر دو فیلم ایرانی به درستی در کن پذیرفته شدند/ فیلم روستایی علیه جامعه مردسالار است
- فوت یک بازیگر جوان/ پدیده ابطحی درگذشت
- هفتاد سالگی هنروتجربه در جشنواره کن
- کاپولا یک هتل سینمایی راه انداخت
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد