سینماسینما، فرزانه متین: فیلم امیر نخستین ساخته نیما اقلیما است که که در ژانر درام کسل کننده قرار دارد و مخاطب قرار است با فیلمی روبه رو شود که از بیخ و بن ضعیف است.
آغازش چون پایانش بی هویت است و گیرایی ندارد.امیر، مردی تنها و غمگین است و با اینکه زندگی اش پیچیده است باید مشکلات خواهر روان پریشش و دوستش را حل کند.
شخصیت امیر با بازی میلاد کی مرام مانند همیشه در یک تیپ فرو رفته است؛ خشن، ساکت و خشمگین و کی مرام نتواسته خارج از تیپ همیشگی اش نقش متفاوتی را بازی کند.دوست وی، علی از گرگان راهی تهران شده تا پسرش را از زن سابقش بگیرد و آن ها به خانه ی امیر یواشکی پناه آورده اند و ما تصویری از بچه نمی بینیم و فقط صدایش را می شنویم و در آخر تصویری که از او می بینیم در دستش چوب شور است که آن را مانند سیگار به دست گرفته است.امیر در اینجا به ناله های علی گوش می کند و از سوی دیگر به نقشه های زن علی برای رفتن به کانادا.از سوس دیگر امیر حلال مشکلات خانواده ی خود هم هست.پدر و مادرش از خواهر مجنون وی ریما با بازی ستودنی سحر دولتشاهی به ستوه آمده اند.تنها نکته ی مثبت فیلم دیالوگ ها و بازی قابل لمس دولت شاهی که با آمدن برادرش، آرام می گیرد.
ریتم فیلم به شدت کند و خسته کننده است . به طوری که مخاطب سرگرم عوامل بیرونی می شود.جلوه های بصری فیلم جذاب نیست.امیر از فیلمنامه ضعیفی برخورداراست. هیچکدام از نقش ها به خوبی شخصیت پردازی نشده است، اقلیما در اولین فیلمش کلی گویی کرده و به سیاه نمایی پرداخته است البته طنز شخصیت هادی کاظمی در نقش کارگر ساختمان تا حدی لبخند را بر لب مخاطب می آورد.
در انتهای فیلم نشان داده می شود هر چیزی که کاراکترها برای آن می جنگیدند نقش بر آب می شود، غزال زن سابق علی، به دنبال زندگی اش در کانادا می رود و علی از مسئولیت پدرانه شانه خالی می کند و امیر قیم پسر آن ها می شود در صورتی که علی به تهران آمده بود تا پسرش را بر گرداند و خواهر امیر که نمی خواست بستری شود در انتها راضی می شود که بستری شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- روزی روزگاری تئاتر/ گزارش تصویری از کنسرت-نمایش «سی»
- شروع مبهم، پایان مخدوش/ نگاهی به فیلم «امیر»
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- یک مرد تنها/ نگاهی به فیلم «امیر»
- «امیر» راهی ترکیه شد
- اکران مردمی فیلم دلم می خواد / گزارش تصویری
- اختصاصی سینماسینما/ کارلوویواری در تسخیر فیلمهای ایرانی / از «امیر» تا «همه میدانند» و «سه رخ»
- نیما اقلیما برای ساخت فیلم تازهاش راهی شمال میشود
- نگاهی به فیلم امیر / تجربه گرایی لذت بخش
- کوتاه درباره فیلمهای جشنواره ۳۶/ روز پنجم: لاتاری و امیر
- نگاهی به فیلم «امیر»/ شبکههای حقیر انسانی
- شاهکاری از تلفیق نمایش و موسیقی/ همایون شجریان سعدآباد را تسخیر کرد
- «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» با اصلاحات هم پروانه نمی گیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





